DrogowyTransport

Oto jeden z najcichszych tramwajów w Polsce. Pierwszy Twist już we Wrocławiu 

Trójczłonowy tramwaj oferuje miejsca dla 200 pasażerów, w tym 40 miejsc siedzących

Wrocławskie MPK powiększyło swoją flotę o pierwszy tramwaj PESA Twist 146N. Pojazd został specjalnie zaprojektowany z myślą o Wrocławiu. To pierwszy z 40 zamówionych tramwajów, które stopniowo będą zastępować przestarzałe Konstale 105.

Tramwaj PESA Twist już we wrocławskiej flocie

Pod koniec 2021 roku Wrocławskie MPK nawiązało współpracę z bydgoską firmą PESA, formalizując umowę na nowe tramwaje. Zgodnie z warunkami kontraktu, w bieżącym roku do Wrocławia trafią 23 tramwaje, a ostatni z pierwszej partii powinien zasilić wrocławski tabor w styczniu 2025 r. Całkowita liczba nowych pojazdów we flocie przewoźnika wyniesie 40 sztuk.

Twisty zastąpią starsze Konstale 105, które stanowią wyzwanie pod względem utrzymania. Proces dostarczania nowych tramwajów będzie realizowany stopniowo, z planem sprowadzania 2-3 pojazdów miesięcznie. Pierwszy zamówiony tramwaj PESA Twist 146N już trafił do Wrocławia, lecz zanim mieszkańcy będą mogli z niego skorzystać, pojazd musi przejść proces homologacji. Etap ten obejmuje serię jazd próbnych oraz adaptację do charakterystyki miasta, z uwzględnieniem specyficznej zabudowy, licznych skrzyżowań i zakrętów.

Wrocławskie MPK plasuje się w czołówce największych miast w Polsce, jeśli chodzi o średni wiek autobusów. Najmłodszy we flocie MPK to elektryczny Mercedes-Benz eCitaro G wyprodukowany w 2023 roku. Średni wiek wrocławskich autobusów to 7 lat. Średni wiek tramwajów to dziś 16 lat – przy czym trzeba pamiętać, że żywotność tramwajów wg ich producentów to 30-35 lat. Odmładzamy wrocławski tabor, bo najmłodszy tramwaj to prezentowany dziś Pesa Twist 146N. Najstarsze są Konstale 105 produkowane w latach 80., a modernizowane w latach 90 i 00 chcemy sukcesywnie wymieniać na najnowsze Pesy oraz Moderusy Gamma – tłumaczy prezydent miasta Wrocławia Jacek Sutryk.

MPK Wrocław
MPK Wrocław

Czytaj też: Wrocław i Praga oddadzą Ukrainie stare tramwaje

Pojazd dostosowany do osób z niepełnosprawnościami

Trójczłonowy tramwaj oferuje miejsca dla 200 pasażerów, w tym 40 miejsc siedzących, oraz wyznaczone miejsce dla osoby z psem przewodnikiem. Pojazd to niskopodłogowiec, z podłogą na wysokości 35 cm, co ułatwia wymianę pasażerów. Dodatkowo, zamontowana w pojeździe rampa umożliwia korzystanie z tramwaju osobom z niepełnosprawnościami, poruszającym się na wózku inwalidzkim, oraz rodzicom z wózkami dziecięcymi.

Dbałość o pasażerów ze szczególnymi potrzebami to istotny element zapewnienia dostępu do transportu publicznego dla wszystkich. W Pesa Twist może być 1 wózek inwalidzki + 2 dziecięce lub 3 wózki dziecięce. Wszystkie ustawienia wózków dostosowane są do wymogów bezpieczeństwa. W przedziale pasażerskim są wygodne wandaloodporne siedzenia, antypoślizgowa wykładzina podłogowa, system dźwiękowej i wizualnej informacji dla pasażera. Na poręczach zainstalowane są ładowarki USB i dodatkowe oświetlenie poręczy dla osób niedowidzących, a nowością jest miejsce dla osoby z psem przewodnikiem – zapewnia Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.

MPK Wrocław

Czytaj też: Ekologia może uratować globalną gospodarkę

W pierwszym członie tramwaju, z myślą o osobach niedosłyszących, zastosowano także pętlę indukcyjna wzmacniająca dźwięk zapowiedzi głosowych. Pojazd wyposażony jest w system monitoringu z systemem rejestracji obejmujący wnętrze części pasażerskiej i otoczenie. Dodatkowa kamera zamontowana jest w kabinie motorniczego.

W Pesa Twist 146 N zastosowaliśmy 5 drzwi – 4 dwuskrzydłowe i jednoskrzydłowe. Drzwi jednoskrzydłowe przeznaczone są tylko dla motorniczego. Są tak zaprojektowane tak, by zapewnić prowadzącemu tramwaj bezpieczeństwo. Mają chronić przed wtargnięciem nieupoważnionych osób do kabiny. Sama kabina jest przestronna dla zapewnienia motorniczemu wygody podczas wykonywania pracy – mówi Marcin Grzyb, dyrektor Sprzedaży Lekkich Pojazdów Szynowych PESA Bydgoszcz.

Producent zapewnia, że pojazdy będą ciche, bowiem w celu zmniejszenia hałasu podczas pokonywania łuków na I osi wózka zastosowano natryskowy system smarowania obrzeży kół, biodegradowalnym smarem. Istotnym atutem zastosowanego napędu jest możliwość przemieszczania pojazdu w warunkach awaryjnych, na przykład gdy zachodzi potrzeba zjechania tramwaju ze skrzyżowania lub wjechania na torowisko nie posiadające trakcji.

Sukces MPK Wrocław – miesiąc bez wykolejenia. Pierwszy od 10 lat

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button