Kanadyjska grupa stoczniowa Davie ogłosiła, że sfinalizowała przejęcie fińskiej stoczni Helsinki Shipyard Oy. Stocznia w Helsinkach miała trudności ze zdobyciem nowych zleceń z powodu zachodnich sankcji wobec Rosji.
Stocznia w Helsinkach przejęta przez Grupę Davie
Umowa była przygotowywana niemal przez rok, począwszy od grudnia. Do marca Davie skorzystało z wyłącznej opcji zakupu aktywów Helsinki Shipyard. W kwietniu podpisano umowę kupna, a 4 lipca Davie zabezpieczyło nowy 50-letni dzierżawny grunt od Helsinek.
Szczegóły finansowe umowy nie zostały ujawnione, ale Davie poinformowało, że w transakcję przejęcia zainwestowało własne środki oraz 77 milionów euro dofinansowania od rządu Quebecu, w tym w postaci inwestycji kapitałowej w wysokości 30 milionów euro oraz pożyczki w wysokości 47 milionów euro.
Istotna część tych środków zostanie przeznaczona na zapewnienie stoczni kapitału obrotowego w okresie jej uruchamiania i zdobywania nowych zleceń – przekazała grupa Davie w oświadczeniu.
Davie announced today it has finalized the acquisition of the assets of Finland’s #HelsinkiShipyard. All aspects of the deal are now complete. #Finland #Canada #Helsinki #Quebec #ShipBuilding #Arctic #IceBreakers pic.twitter.com/2OO5i0Y9x0
— HelsinkiShipyard (@HelsinkiOy) November 3, 2023
Jak informuje portal Marine Link, Davie buduje i utrzymuje lodołamacze, okręty wojenne i promy zarówno dla klientów rządowych, jak i komercyjnych. Stocznia w Helsinkach obecnie buduje małe i średniej wielkości statki wycieczkowe, chociaż w przeszłości stocznia budowała także inne rodzaje statków, w tym okręty wojenne oraz wiele lodołamaczy.
Jesteśmy zachwyceni połączeniem dwóch historycznych i doskonale uzupełniających się przedsiębiorstw. Nie byłoby to możliwe bez wsparcia ze strony Quebecu, miasta Helsinek, Finlandii i Kanady. Jesteśmy pewni, że nasza utalentowana kadra i światowy łańcuch dostaw szybko stworzą najważniejsze globalne centrum w budowie ekologicznych arktycznych statków i innych specjalistycznych produktów. Dzięki wyjątkowej wiedzy specjalistycznej stoczni w Helsinkach, Quebec będzie również mógł efektywniej dostarczać zamówienia na kanadyjskie lodołamacze, co stanowi największe zamówienia na zachodzie – powiedział James Davies, prezes, dyrektor generalny i współwłaściciel Davie.
Czytaj też: DACHSER rozwija się w Finlandii. Otworzy nowe centrum logistyczne
Davie liczy na przywrócenie efektywnego działania stoczni w Helsinkach
Alex Vicefield, przewodniczący i dyrektor generalny oraz współwłaściciel matki Davie, firmy Inocea, stwierdził, że połączenie zdolności produkcyjnych i ekspertyzy dwóch liderów w budowie statków klasy lodowej i lodołamaczy to strategiczne wydarzenie dla zachodniego świata. Vicefield uważa, że Arktyka jest kluczowa dla przyszłego bezpieczeństwa, handlu, nawigacji i ochrony środowiska.
Współpraca nawiązana dzięki tej akwizycji przyniesie korzyści zarówno Grupie Davie, jak i jej wielu dostawcom w całym Quebecu. W rezultacie Grupa Davie jest dobrze przygotowana do zdobywania kontraktów na całym świecie. To jest transakcja typu win-win dla obu stron – stwierdził Pierre Fitzgibbon, Minister Gospodarki, Innowacji i Energii w Quebecu.
🚨BREAKING Helsinki Shipyard, the world leader in icebreaker and ice-class ship design and construction has officially joined the Inocea group through an acquisition by Davie Shipbuilding. Helsinki Shipyard has built over 60% of the global icebreaker fleet. (continues below…) pic.twitter.com/57fdfK99pc
— Alex Vicefield (@avicefield) November 3, 2023
Jak informuje portal Marine Link, stocznia Helsinki przeszła wiele zmian właścicielskich w swojej długiej historii i ostatnio należała do cypryjskiej firmy Algador Holdings, założonej przez rosyjskich biznesmenów Rishata Bagautdinova i Władimira Kasyanenko. Stocznia miała trudności z pozyskaniem nowych zamówień, gdyż jej działalność w Rosji została sparaliżowana z powodu zachodnich sankcji.
Przejęcie to najlepsze możliwe wieści dla stoczni w Helsinkach, naszej utalentowanej kadry i naszego łańcucha dostaw. Po miesiącach planowania naszym głównym celem jest szybkie przywrócenie działalności do tego, w czym jest najlepsza – projektowania i budowy światowej klasy statków w sposób szybki, efektywny i ekonomiczny – powiedział Kim Salmi, dyrektor zarządzający stoczni w Helsinkach.
Czytaj też: ORLEN rozpocznie eksploatację kolejnego złoża na Norweskim Szelfie Kontynentalnym
Kanadyjska i fińska stocznia będą oddzielnymi podmiotami prawnymi i operacyjnymi, a siedziba firmy pozostanie w Quebecu.