PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
KolejowyTransport

Łotwa chce połączyć Rail Baltica z Azją Centralną dzięki TRACECA

Łotwa może stworzyć alternatywny korytarz transportowy z Azji Centralnej do Skandynawii

Łotwa uruchomi pilotażową usługę transportu do krajów bałtyckich i skandynawskich z Azji Środkowej. Łotwa uczyni to poprzez połączenie Rail Baltica z korytarzem transportowym Europa-Kaukaz-Azja (TRACECA). Jak wskazuje portal RailFreight, jeśli się to powiedzie, kraj może stworzyć alternatywny korytarz transportowy z Azji Centralnej do Skandynawii.

Transport z Azji Środkowej dzięki Rail Baltica

Łotwa może połączyć Rail Baltica z TRACECA. Według Andrisa Maldupsa z łotewskiego Ministerstwa Transportu, rola kolei w tej inicjatywie, zwłaszcza w odniesieniu do długich dystansów, jest związana z rozwojem projektu Rail Baltica. Jak wskazuje portal RailFreight, pierwsze przewozy planowane są na drogach, jednak Łotewskie Koleje „wykorzystują każdą okazję, aby znaleźć nowe ładunki i stworzyć nowe usługi”. Ponadto Łotwa może liczyć na niezawodne połączenia promowe do Sztokholmu z portu w Windawie i planuje nowe z Lipawa.

Decyzja została podana do wiadomości publicznej podczas wizyty Maldupsa w Azerbejdżanie, gdzie spotkał się z sekretarzem generalnym TRACECA Assetem Assavbajevem. Jak zaznaczyła TRACECA, Assavbajev „przekazał też informacje o procedurach uzyskiwania statusu obserwatora w Komisji Międzyrządowej” programu. W przypadku przyznania statusu obserwatora w TRACECA Łotwa umożliwiłaby wyznaczenie stałego przedstawiciela w Komisji Międzyrządowej tej organizacji. Według organizacji Łotwa jest ponadto otwarta na dalsze badanie perspektyw aktywnego wykorzystania obecnych tras przez łotewskich przewoźników.

Rail Baltica
TRACECA

Czytaj też: Niemiecki bilet za 49 euro coraz bliżej. Projekt przeszedł Bundestag

TRACECA skupia 12 państw

TRACECA to międzyrządowy program transportowy, w którym uczestniczy 12 krajów Azji Środkowej, Kaukazu i Europy Wschodniej, a także wszystkie państwa członkowskie UE. Te 12 krajów to Armenia, Azerbejdżan, Gruzja, Kazachstan, Kirgistan, Iran, Mołdawia, Turcja, Ukraina, Uzbekistan, Tadżykistan i Turkmenistan. Program po raz pierwszy został przedstawiony w 1993 roku. Głównym zadaniem UE, poprzez Komisję Europejską, jest finansowanie projektów i Stałego Sekretariatu.

Jak wskazuje portal RailFreight, Łotwa nie jest pierwszym krajem UE, który próbuje dołączyć do programu TRACECA. Bułgaria i Rumunia są już państwami członkowskimi TRACECA. Z kolei w 2009 roku Litwa otrzymała status obserwatora, natomiast Grecja uzyskała go w 2018 roku.

Czytaj też: Komisja Europejska opublikowała wykaz surowców strategicznych. Dobra wiadomość dla Polski

Koleje Kazachskie zbudują nowy terminal w Chinach

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button