DrogowyTransport

1 na 12 kierowców naruszał przepisy dotyczące odpoczynku. Alarmujące dane dla branży TSL

Naruszenia na europejskich drogach wciąż są powszechne. Jak pokazują dane międzynarodowej organizacji ROADPOL, niektóre dane są alarmujące. 

Sytuacja w transporcie – najnowsze badanie ROADPOL

Międzynarodowa organizacja ROADPOL Truck&Bus publikuje dane dotyczące sytuacji na drogach. Ogólnoeuropejska kampania egzekwowania przepisów w transporcie komercyjnym trwała od 13 do 19 lutego 2023 roku. Była to pierwsza z trzech edycji zaplanowanych na ten rok.

Operacja objęła swoim zasięgiem 24 kraje. Łącznie skontrolowano 121 933 ciężarówek i 91 590 autobusów. W tzw. tygodniu kontrolnym stwierdzono łącznie 51 468 naruszeń, przy czym 46 498 dotyczyło ciężarówek, a 4 970 autobusów. Niepokój budzi fakt, że w przypadku ruchu towarowego wykryto naruszenia prawie co 4. kontrolowanej ciężarówce.

Zobacz także: Polski producent naczep przejmuje Langendorf. W planach inwestycje

Henk P. Jansen z Policji Holandii z Operacyjnej Grupy Roboczej ROADPOL powiedział:

To pokazuje, że ruch towarowy stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa drogowego i że monitorowanie jest nadal konieczne. Europejscy policjanci mają bardzo wysoki standard wyszkolenia w zakresie kontroli ruchu ciężkiego, co znajduje odzwierciedlenie w wysokim wskaźniku skarg.

Problemem wciąż są niesprawne pojazdy. Zaniedbania techniczne mogą być różne, jednak jak pokazuje analiza, w 3 297 przypadkach (3 110 samochodów ciężarowych, 187 autobusów) stwierdzono poważne usterki techniczne. Ponadto 923 ciężarówki (< 12 ton), 655 ciężarówek (> 12 ton) było przeładowanych, naruszając tym samym obowiązujące europejskie przepisy.

Zobacz także: Szkocja wprowadziła ceny minimalne na alkohol. Po trzech latach publikuje wyniki

Naruszenia na europejskich drogach

W przypadku samochodów ciężarowych najwięcej naruszeń obejmowało przekroczenie czasu prowadzenia pojazdu, ustawienia tachografu, manipulacji przy urządzeniu, przekroczenie prędkości oraz wykroczenia techniczne (w tym przeciążenia i brak odpowiedniego zabezpieczenia ładunków). Jeśli chodzi o autobusy, najczęstszym przewinieniem był brak zapiętych pasów. Eksperci zwracają również uwagę na niewystarczająco długie odpoczynki, brak dokumentów czy przekraczanie dopuszczalnej prędkości.

Kierowcy jeżdżą dłużej, niż pozwalają im na to obowiązujące przepisy. Ponad 10 tys. kierowców naruszyło przepisy, nie przestrzegając obowiązkowych przerw. Manipulacje tachografami cyfrowymi wykryto w 468 przypadkach:

Majstrowanie przy ustawieniach tachografu, a nawet manipulowanie nimi, z roku na rok przybiera większe formy. Przyczyną tego typu oszustw może być presja konkurencyjna w tym dynamicznie rozwijającym się sektorze. Korzyści finansowe dla przewoźników mogą być duże, ale ryzyko dla bezpieczeństwa na drogach jest większe.

Jeśli chodzi natomiast o prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu, 210 kierowców brało udział w ruchu drogowym pod wpływem alkoholu, a także 80 kierujących pod wpływem środków odurzających.

Henk P. Jansen mówi o konieczności prowadzenia częstszych kontroli:

Wynik tygodnia kontrolnego pokazuje, że kontrole w obszarze ruchu ciężarowego i przewozów pasażerskich to nadal ważne podejście do poprawy bezpieczeństwa ruchu. Oprócz kar za wykroczenia, kierowcy są informowani poprzez wyjaśniające dyskusje na temat zagrożeń, takich jak niedostateczne zabezpieczenie ładunku, zapinanie pasów bezpieczeństwa czy zmęczenie spowodowane przekroczeniem czasu jazdy.

Kolejne badania zapowiedziano w dniach 8-14 maja na europejskich drogach.

Volta uzyskała europejską homologację! Kiedy ruszy produkcja?

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button