DrogowyTransport

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Sytuacja w TSL

Polski Instytut Transportu Drogowego przedstawił szóstą edycję raportu obejmującego zarobki kierowców. Biorąc pod uwagę, że w warunkach polskich TSL wypracowuje ok. 6% PKB, to kierowcy stanowią jedną z najważniejszych zawodów.

Wniosek z badania – kierowcy lubią swoją pracę! Zarobki kierowców zawodowych znacząco wzrosły! O ile? Dokładne wyliczenia znajdują się w najnowszym raporcie.

Przeciętny polski kierowca – najważniejsze informacje 

Raport: „Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Rynek pracy w branży TSL” stanowi kompendium wiedzy o wynagrodzeniach rodzimych kierowców. Analiza powstała w oparciu o badanie przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 830 kierowców i 200 reprezentantów firm przewozowych, określono średnie stawki netto, medianę płac, a także wskazano jaki system pracy pozwala zarobić najwięcej. Obraz polskiego kierowcy został określony następująco: w 98% to mężczyźni, a 53% badanych kierowców pracuje głównie w ruchu międzynarodowym na terenie UE. 

Zobacz także: 1 na 12 kierowców naruszał przepisy dotyczące odpoczynku. Alarmujące dane dla branży TSL

Zarobki kierowców zawodowych wzrosły!

Polski Instytut Transportu Drogowego dokonał zestawienia zarobków na przestrzeni ostatnich lat. Średnia kwota podstawy wynagrodzenia bez dodatków wzrosła o ok. 48% w porównaniu do roku 2021. W raporcie znalazło się też porównanie płac kierowców zestawów z naczepami w stosunku tych za kółkiem „busów”. Scharakteryzowano także pozapłacowe bonusy.

Pracodawcy mają trudności ze znalezieniem kierowcy?

Na rynku wciąż utrzymuje się duży popyt. Zalewie 3 na 10 przedstawicieli przedsiębiorstw TSL ma problem ze znalezieniem pracowników. 4 na 10 uważa, że problem rotacji ich nie dotyczy. 20% zauważa, że rotacja negatywnie wpływa na realizację zleceń.

Zarobki kierowców. Pakiet Mobilności a era umów o pracę 

Autorzy raportu skupili się także na zagadnieniu Pakietu Mobilności, który znacząco zmienił strukturę wynagrodzeń polskich kierowców. Określono, czy wobec nowych regulacji rzeczywiście zmieniły się formy zatrudniania kierowców. W badaniach PITD okazało się, że umowę o pracę ma ok. 91% badanych kierowców, tym samym jest to spadek o 4% w porównaniu do roku poprzedniego. Dalej jest to najpopularniejsza forma zatrudnienia.

Zobacz także: Poważny niedobór kierowców w Niemczech. Zmienią przepisy?

Kariera w branży TSL – o czym warto pamiętać? 

Nowością w raporcie PITD jest analiza rynku branży TSL. Przedstawiono ścieżki rozwoju zawodowego, wymagane kompetencje na poszczególnych stanowiskach oraz ścieżki możliwego awansu. Opracowano również widełki wynagrodzeń na wskazanych stanowiskach. Począwszy od wynagrodzenia kierownika spedycji, spedytora, kierownika transportu, dyrektora logistyki, czy wreszcie dyrektora operacyjnego.

Oprócz badań i analiz, w najnowszym raporcie znalazł się szereg komentarzy branżowych specjalistów i praktyków. Agnieszka Szwaj, Patryk Grygiel, Jakub Szałek, Dawid Doliński, Maciej Maroszyk, skonfrontowali zaprezentowane dane, z tym, czym na co dzień mają do czynienia w branży TSL. Wszystko to w najnowszym raporcie „Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Rynek pracy w branży TSL”

Zobacz także: Berlin zadecydował. Nie będzie bardziej rygorystycznych celów klimatycznych

Partnerzy raportu: Webfleet Solutions, TC Kancelaria Prawna, Faz Drivers, Trans.eu oraz partner merytoryczny Michael Page!

Patroni medialni: Trans.info, Logistyka.net, Stowarzyszenie Klub Polskiego Trakera, Polski Traker, Logistics Manager, Obserwator Logistyczny, Glob Kurier, Transport Manager.

Link do pobrania raportu

Pakiet Mobilności 2023 – jak zmiany wpłyną na funkcjonowanie firm? [OPINIE EKSPERTÓW]

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Back to top button