PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
KolejowyTransport

Spółka CPK prezentuje wariant inwestorski linii Katowice-Ostrawa

Spółka CPK przedstawiła wariant inwestorski dla odcinka KDP Katowice-Ostrawa. Oznacza to m.in. koniec wykluczenia kolejowego Jastrzębia-Zdroju. 

Katowice-Ostrawa – CPK prezentuje wariant KDP

Wybrano wariant inwestorski dla odcinka Kolei Dużych Prędkości Katowice-Ostrawa. Spółka CPK wskazała przebieg, który ma obejmować jak najmniej wyburzeń i najmniejsze oddziaływanie na środowisko naturalne spośród wszystkich propozycji.

Wskazano, że wybranie jednego wariantu i stworzenie całego projektu było utrudnione z uwagi na obszary szkód górniczych i tereny cenne przyrodniczo. Jako projekt rekomendowany, wskazano wariant W72. Przewiduje on m.in. budowę stacji kolejowych m.in. w Żorach Północnych i Mszanie oraz możliwość utworzenia terminala intermodalnego w Wodzisławiu Śląskim. Co więcej, odcinek łączący Wodzisław Śląski i centrum Jastrzębia-Zdroju, a także nowe odcinki mają umożliwić połączenie m.in. Rybnika i Żor z Katowicami i resztą kraju.

Marcin Horała, Wiceminister Funduszy i Polityki Regionalnej, mówi o planowanej inwestycji:

Projekt CPK zapewni włączenie do sieci kolejowej 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju, czyli największego dziś miasta w Polsce bez dostępu do kolei. Powstaną nowe dworce i przystanki kolejowe, np. Jastrzębie-Zdrój Centrum i Zachód. W ten sposób nadrabiamy zaległości ostatnich dziesięcioleci. Dzięki inwestycjom CPK na Śląsku kolej obejmie swoim zasięgiem ponad 3,5 mln mieszkańców tego regionu, m.in. Jastrzębia, Żor, Rybnika i Wodzisławia.

Zobacz także: CPK pomoże w budowie szybkiej kolei z Warszawy do Kijowa!

CPK

Zobacz także: CPK, czyli o co chodzi z Centralnym Portem Komunikacyjnym? [RAPORT OG]

Inwestycje kolejowe w województwie śląskim – koniec wykluczenia dla Jastrzębia-Zdroju

Jak przekazano w komunikacie, planowane inwestycje mają na celu skrócenie czasu przejazdu pomiędzy poszczególnymi miastami regionu. Zgodnie z założeniami z Katowic do Jastrzębia Zdroju pasażerowie będą mogli dojechać nawet w 50 min pociągiem regionalnym lub w 35 min przyspieszonym. Do Katowic z Rybnika podróż pociągiem potrwa 25 min, a z Wodzisławia Śląskiego ok. 40 min. Przejazd na trasie Żory Północne-Katowice potrwa ok. 20 minut, natomiast trasa Wodzisław Śląski-Jastrzębie Zdrój zajmie ok. 15 minut. Tym samym z samego Jastrzębia Zdroju i Rybnika będzie można dotrzeć do stolicy w 2 godziny.

Mikołaj Wild, prezes spółki CPK powiedział o inwestycji:

Odcinek Katowice – Ostrawa to nie tylko ważna inwestycja kolejowa w regionie Śląska, ale też element transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T), czyli docelowo łącznik Katowic, Krakowa i Warszawy z Brnem, Pragą, Bratysławą, Wiedniem i Budapesztem. Nasza inwestycja ma charakter transgraniczny i jest ściśle skoordynowana z działaniami inwestycyjnymi przedsiębiorstwa Správa železnic, czyli naszym czeskim partnerem. 

Inwestycja w KDP w regionie rozpatrywana jest również w perspektywie V4. Lepsze połączenie komunikacyjne ma przyczynić się do wzrostu znaczenia Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego dla całej Grupy Wyszehradzkiej i ma stać się ważnym węzłem transportowym w regionie Trójmorza.

Prognozy IATA dla CPK: 850 mln pasażerów do 2060 roku

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button