PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
KolejowyTransport

Może i z NEWAGiem nie wyszło, ale dostaną wagony od Cegielskiego. I cyk można ogłaszać sukces

Wagony zostaną zatwierdzone do użytku na sieci kolejowej w Czechach, Niemczech, Austrii, Słowacji, na Węgrzech i Litwie

Przewoźnik PKP Intercity rozstrzygnął przetarg na zakup aż 300 nowych wagonów, z możliwością opcji na kolejne 150. To największy przetarg taborowy pod względem liczby pojazdów, jaki kiedykolwiek zrealizował polski przewoźnik. Odpowiedzialność za wdrożenie projektu o wartości 4 238 580 000,00 zł brutto (lub 6 357 870 000,00 zł brutto z opcją) spoczywa na firmie H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu.

Intercity ogłasza zakup nowych wagonów

W grudniu 2022 roku PKP Intercity rozpoczęło przetarg na zakup 300 nowych wagonów o nowym designie, z możliwością rozszerzenia floty o kolejne 150 pojazdów. Po roku przewoźnik rozpatrzył oferty dwóch producentów, H. Cegielski – Fabryki Pojazdów Szynowych z Poznania oraz NEWAG z Nowego Sącza. W każdym z siedmiu zadań uwzględnionych w przetargu, poznański producent zaproponował najkorzystniejszą cenę. Po uzyskaniu niezbędnych zgód korporacyjnych, firma zabezpieczyła kwotę 4 238 580 000,00 zł brutto na realizację projektu dla PKP Intercity. Przewoźnik ma także możliwość skorzystania z prawa opcji i zamówienia dodatkowych 150 wagonów, co w rezultacie zwiększyłoby wartość zamówienia do 6 357 870 000,00 zł brutto.

Właśnie rozstrzygnęliśmy największy w historii spółki przetarg pod względem liczby pojazdów. Dzięki realizacji tego zamówienia w 2028 roku będziemy dysponować minimum 300 wagonami różnego typu, zaprojektowanymi w nowym designie, co pozwoli zaoferować pasażerom nowy standard podróży i zachęcić jeszcze więcej osób do korzystania z przejazdów dalekobieżnych – mówi Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.

Czytaj też: Intercity na lodzie! Nie dostanie nowoczesnych pociągów

W wyniku przetargu, przewoźnik planuje zakup różnorodnych typów wagonów. Po zakończeniu dostaw, w opcji podstawowej, flota taborowa PKP Intercity zostanie wzbogacona o:

  • 38 wagonów przedziałowych 1. klasy z dedykowaną przestrzenią bezprzedziałową;
  • 40 wagonów przedziałowych 2. klasy;
  • 80 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy;
  • 38 wagonów przedziałowych 2. klasy z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami;
  • 40 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów;
  • 38 wagonów restauracyjnych;
  • 26 wagonów dzienno-nocnych, zapewniających komfortowe podróże nocą.

Dodatkowe prawo opcji

Dodatkowe prawo opcji może rozszerzyć zamówienie do 450 wagonów, a każda z kategorii taboru wymienionych wcześniej zostanie rozszerzona o dodatkowe jednostki, w zakresie od 13 do 40 sztuk. Nowe pojazdy będą mogły osiągnąć prędkość do 200 km/h.

Chcemy, aby te 300 nowoczesnych wagonów było wykorzystywanych do obsługi pociągów kursujących w ramach kategorii średniej – jednej z trzech nowych kategorii połączeń, które PKP Intercity planuje uruchamiać w perspektywie 2030 roku. Pociągi kategorii średniej połączą główne aglomeracje, zatrzymując się w mniejszych ośrodkach, jak również będą kursować za granicę – wyjaśnia Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PKP Intercity.

Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?

Wagony zostaną zatwierdzone do użytku na sieci kolejowej w Czechach, Niemczech, Austrii, Słowacji, na Węgrzech i Litwie. Po uzyskaniu homologacji, nowe jednostki będą zdolne do obsługi tras, takich jak Warszawa – Poznań – Berlin, Warszawa – Poznań – Szczecin, Warszawa – Katowice – Bohumin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Berlin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Szczecin, Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga, oraz Kraków/Wrocław – Bohumin.

Intercity zapowiada kupno Newagów. Tydzień po aferze…

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button