
Przewoźnik PKP Intercity rozstrzygnął przetarg na zakup aż 300 nowych wagonów, z możliwością opcji na kolejne 150. To największy przetarg taborowy pod względem liczby pojazdów, jaki kiedykolwiek zrealizował polski przewoźnik. Odpowiedzialność za wdrożenie projektu o wartości 4 238 580 000,00 zł brutto (lub 6 357 870 000,00 zł brutto z opcją) spoczywa na firmie H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu.
Intercity ogłasza zakup nowych wagonów
W grudniu 2022 roku PKP Intercity rozpoczęło przetarg na zakup 300 nowych wagonów o nowym designie, z możliwością rozszerzenia floty o kolejne 150 pojazdów. Po roku przewoźnik rozpatrzył oferty dwóch producentów, H. Cegielski – Fabryki Pojazdów Szynowych z Poznania oraz NEWAG z Nowego Sącza. W każdym z siedmiu zadań uwzględnionych w przetargu, poznański producent zaproponował najkorzystniejszą cenę. Po uzyskaniu niezbędnych zgód korporacyjnych, firma zabezpieczyła kwotę 4 238 580 000,00 zł brutto na realizację projektu dla PKP Intercity. Przewoźnik ma także możliwość skorzystania z prawa opcji i zamówienia dodatkowych 150 wagonów, co w rezultacie zwiększyłoby wartość zamówienia do 6 357 870 000,00 zł brutto.
Właśnie rozstrzygnęliśmy największy w historii spółki przetarg pod względem liczby pojazdów. Dzięki realizacji tego zamówienia w 2028 roku będziemy dysponować minimum 300 wagonami różnego typu, zaprojektowanymi w nowym designie, co pozwoli zaoferować pasażerom nowy standard podróży i zachęcić jeszcze więcej osób do korzystania z przejazdów dalekobieżnych – mówi Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.
Czytaj też: Intercity na lodzie! Nie dostanie nowoczesnych pociągów
W wyniku przetargu, przewoźnik planuje zakup różnorodnych typów wagonów. Po zakończeniu dostaw, w opcji podstawowej, flota taborowa PKP Intercity zostanie wzbogacona o:
- 38 wagonów przedziałowych 1. klasy z dedykowaną przestrzenią bezprzedziałową;
- 40 wagonów przedziałowych 2. klasy;
- 80 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy;
- 38 wagonów przedziałowych 2. klasy z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami;
- 40 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów;
- 38 wagonów restauracyjnych;
- 26 wagonów dzienno-nocnych, zapewniających komfortowe podróże nocą.
Dodatkowe prawo opcji
Dodatkowe prawo opcji może rozszerzyć zamówienie do 450 wagonów, a każda z kategorii taboru wymienionych wcześniej zostanie rozszerzona o dodatkowe jednostki, w zakresie od 13 do 40 sztuk. Nowe pojazdy będą mogły osiągnąć prędkość do 200 km/h.
Chcemy, aby te 300 nowoczesnych wagonów było wykorzystywanych do obsługi pociągów kursujących w ramach kategorii średniej – jednej z trzech nowych kategorii połączeń, które PKP Intercity planuje uruchamiać w perspektywie 2030 roku. Pociągi kategorii średniej połączą główne aglomeracje, zatrzymując się w mniejszych ośrodkach, jak również będą kursować za granicę – wyjaśnia Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PKP Intercity.
Czytaj też: Nowy plan inwestycyjny PKP Intercity – pociągiem ku przyszłości?
Wagony zostaną zatwierdzone do użytku na sieci kolejowej w Czechach, Niemczech, Austrii, Słowacji, na Węgrzech i Litwie. Po uzyskaniu homologacji, nowe jednostki będą zdolne do obsługi tras, takich jak Warszawa – Poznań – Berlin, Warszawa – Poznań – Szczecin, Warszawa – Katowice – Bohumin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Berlin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Szczecin, Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga, oraz Kraków/Wrocław – Bohumin.
Znajdziesz nas w Google News