KolejowyTransport

Griffin ustanawia rekord prędkości 240 km/h podczas testów!

Czym charakteryzuje się ta polska jednostka?

W świecie polskiego kolejnictwa doszło do przełomowego wydarzenia, które może zdefiniować jego przyszłość. Lokomotywa wielosystemowa Griffin, wyprodukowana przez firmę Newag, osiągnęła na Centralnej Magistrali Kolejowej imponującą prędkość 240 km/h. To osiągnięcie nie tylko stawia Polskę na kolejowym mapie Europy, ale również otwiera szerokie perspektywy dla krajowego i międzynarodowego transportu.

  • Griffin osiągnął prędkość 240 km/h podczas testów.
  • Technologia i komponenty są w pełni polskie.
  • Lokomotywa jest lżejsza i mocniejsza od konkurencyjnych modeli.

Newag Griffin z rekordową prędkością

W nocy z 19 na 20 października 2023 roku, polska firma Newag zrobiła coś wyjątkowego w historii polskiej kolei. Jej najnowsza wielosystemowa lokomotywa, Griffin E4MSUa-001, osiągnęła prędkość 240 km/h podczas testów na Centralnej Magistrali Kolejowej. Jest to nie tylko rekordowa prędkość dla polskiej produkcji, ale również ważny kamień milowy w procesie certyfikacji lokomotywy.

Prędkość 240 km/h nie jest przypadkowa. Testy te są kluczowym elementem procesu certyfikacji, który pozwoli na dopuszczenie pojazdu do ruchu z prędkością do 200 km/h, nie tylko na terenie Polski, ale i za granicą. Jak poinformował wiceprezes Newagu, Józef Michalik, firma już ukończyła budowę dwóch lokomotyw tego typu. Trzecia lokomotywa jest obecnie w fazie produkcji. Każda z nich poddana zostanie szeregowi testów, zarówno w kraju, jak i za granicą. Jak podkreśla Michalik:

Przed nami szereg bardzo licznych testów. Jesteśmy z nich niezwykle dumni.

A nie ma co ukrywać, że plany polskiej spółki są bardzo ambitne. Otóż firma zamierza wprowadzić te lokomotywy do regularnej eksploatacji już za rok. Nie są to jednak jedynie plany na przyszłość, ale również realne działania. Umowa z PKP Intercity zakłada dostarczenie 15 takich lokomotyw. Wartość całego kontraktu wynosi blisko 388 mln zł. W przyszłym roku dostawy mają się rozpocząć, a lokomotywy te, po uzyskaniu odpowiednich certyfikatów, będą mogły jeździć nie tylko w Polsce, ale również w Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech.

Ciekawostką jest także to, że Griffin 200 zdobył pierwszą nagrodę w prestiżowym konkursie im. Ernesta Malinowskiego. Prezes Newagu, Zbigniew Konieczek, nie kryje dumy:

Z dumą prezentuję państwu polski produkt. Jest on o dwie tony lżejszy od najlżejszych dwuosiowych lokomotyw tego typu, dzięki zastosowaniu bardzo lekkiego transformatora.

Czytaj również: Intercity rozszerza zamówienie na lokomotywy od NEWAG

Nie ma wątpliwości, że jednostka Griffin E4MSUa-001 stanowi dla Newagu ogromny sukces i pozwala patrzeć w przyszłość z optymizmem. Firma nie tylko ustanawia nowe standardy w polskim przemyśle kolejowym, ale również składa obietnicę, że polska kolej może być równie konkurencyjna, jak jej zachodni odpowiednicy.

Polska innowacja i technologia w jednostce Griffin E4MSUa-001

Griffin E4MSUa-001 to wynik prac polskich inżynierów, którzy wykorzystali rodzime technologie i materiały. Lokomotywa została wyprodukowana w Nowym Sączu, a jej kluczowe elementy, jak napęd czy przetwornica, również są wynikiem polskiego inżynierstwa. Ciekawostką jest wykorzystanie nowoczesnego, lekkiego transformatora, dzięki któremu masa pojazdu wynosi 89 ton. To rzeczywiście odbiega od standardowych dwuosiowych lokomotyw tego typu, które są cięższe.

Zastosowanie innowacyjnych technologii wpłynęło na osiągi lokomotywy. Jej moc ciągła wynosi 5720 kW, a maksymalna to 6500 kW. W praktyce przekłada się to na siłę pociągową przy rozruchu na poziomie 310 kN oraz 115,2 kN przy maksymalnej prędkości. Dodatkowo lokomotywa wyposażona jest w hamulec pneumatyczny i elektrodynamiczny. Możliwość pracy w trakcji podwójnej dodaje jej elastyczności w różnych warunkach eksploatacyjnych.

Komfort i funkcjonalność kabiny maszynisty nie ustępują zachodnim standardom. Zaawansowane rozwiązania technologiczne oraz wysoka jakość wykonania wpływają na ergonomię i bezpieczeństwo pracy. Co istotne, Griffin E4MSUa-001 zdobył też uznanie w konkursie im. Ernesta Malinowskiego. Jest to ważne wyróżnienie, podkreślające jakość i konkurencyjność tej lokomotywy na europejskim rynku kolejowym.

Walory i wnętrze kabiny Griffin E4MSUa-001

Griffin E4MSUa-001 wyróżnia się na tle konkurencji dzięki zastosowaniu zaawansowanych systemów sterowania. Nie tylko ułatwiają one pracę maszyniście, ale również zwiększają efektywność energetyczną lokomotywy. Warto też podkreślić, że maszyna jest wyposażona w nowoczesne oprawy reflektorów, co dodaje jej dynamiki i wpływa na bezpieczeństwo jazdy.

Jednym z najbardziej zaawansowanych elementów technicznych są hamulce. System hamulcowy łączy w sobie funkcje hamulca pneumatycznego i elektrodynamicznego, co oferuje maszyniście pełną kontrolę nad lokomotywą. Griffin E4MSUa-001 ma też opcję pracy w trakcji podwójnej, co zwiększa jej wszechstronność w różnych warunkach eksploatacji.

Czytaj również: W kwietniu rusza Mój Prąd 5.0. Na co będzie można uzyskać dofinansowanie?

Natomiast jeżeli chodzi o wnętrze kabiny, jest ono wyposażone w najwyższej jakości materiały i technologie. Ergonomiczne fotele, intuicyjne panele kontrolne i czytelne wskaźniki są zaprojektowane tak, aby zapewnić komfort i bezpieczeństwo maszynisty. Dodatkowo, systemy monitorowania i diagnostyki są na tyle zaawansowane, że można je śmiało porównać ze standardami zachodnich producentów.

W kontekście kabiny, szczególną uwagę zwraca się na jej funkcjonalność. Panele są rozmieszczone w sposób maksymalizujący dostępność i czytelność, a zastosowane materiały wykończeniowe zapewniają trwałość i estetykę. Wszystko to stanowi o wyjątkowości tego modelu, który łączy w sobie praktyczność z luksusem. Ciekawym dodatkiem są zaawansowane systemy multimedialne, które mogą być użyte zarówno do zarządzania różnymi funkcjami lokomotywy, jak i do komunikacji z centrum zarządzania ruchem.

Perspektywy i strategia ekspansji na rynki międzynarodowe

Jednym z najbardziej ambitnych celów stojących przed Griffinem E4MSUa-001 jest zyskanie homologacji w sześciu różnych krajach. Dzięki temu lokomotywa będzie mogła prowadzić składy pasażerskie i towarowe zarówno na terenie Polski, jak i poza jej granicami. Proces ten ma być realizowany etapami, zaczynając od Polski, a następnie obejmując Niemcy, Austrię, Węgry, Czechy i Słowację. W efekcie Griffin będzie mogła służyć jako element integracji transportowej na obszarze Europy Środkowej, co jest kluczowe w kontekście rosnącej mobilności i potrzeb transportowych.

Co więcej, planowana jest rozbudowa floty o dodatkowe jednostki, co umożliwi osiągnięcie lepszej wydajności i częstotliwości połączeń. Tym samym Griffin E4MSUa-001 może stać się kręgosłupem przyszłych usług kolejowych oferowanych przez PKP Intercity oraz innych przewoźników, zarówno w kraju, jak i za granicą. Ekspansja na rynki zagraniczne otwiera również możliwość dla NEWAG S.A. na eksport technologii i kompetencji, co może znacząco wpłynąć na pozycję firmy w europejskim przemyśle kolejowym.

Intercity i NEWAG prezentują lokomotywę Griffin! Pojedzie nawet 200 km/h!

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button