DrogowyTransport

Volvo dostarcza do Szwecji swój elektryczny samochód ciężarowy

Ciężarówka może przetransportować towar o łącznej masie 74 ton

Volvo Trucks dostarczył elektryczny samochód ciężarowy dla przewoźnika Mattson Åkeri w szwedzkim Göteborgu. Ciężarówka może przetransportować towar o łącznej masie 74 ton.

Volvo dostarcza elektryczny samochód ciężarowy na testy

Coraz więcej przewoźników zaczyna inwestować w elektryczne ciężarówki, także do transportu ciężkiego. Mattson Åkeri z Göteborgu w Szwecji jest jednym z nich i firma zakupiła teraz trzy ciężarówki elektryczne Volvo FH. Przez ostatnie kilka tygodni trwały testy jednej z ciężarówek w ruchu kontenerowym na terenie portu w Arendal w Göteborgu. Testy są częścią projektu tzw. HCT (High-Capacity Transport), który polega na przewozie ładunków o dużej pojemności. Dostarczony przez Volvo elektryczny samochód ciężarowy z dwoma przyczepami ma 32 metry długości i może przewieźć towary o łącznej masie 74 ton.

Chcemy pokazać, że rozwiązania w pełni elektryczne działają również w przypadku ładunków o dużych łącznych masach i wysokiej intensywności eksploatacji. Wspólnie z firmą Mattson Åkeri, Szwedzką Administracją Transportu i kilkoma innymi partnerami, obecnie analizujemy, jak możemy zoptymalizować działanie elektrycznej ciężarówki, w tym sposób najbardziej efektywnego ładowania – wyjaśnia Lena Larsson, kierownik projektu HCT w organizacji technologicznej Volvo.

Volvo Trucks

Przeprowadzane testy dotyczą elektrycznej ciężarówki Volvo FH Electric 6X4, która jest ładowana za pomocą zielonej energii elektrycznej przy dwóch szybkich ładowarkach o mocy 180 kW, zainstalowanych w magazynie firmy Mattsson Åkeri w Arendal. W dłuższej perspektywie ciężarówka będzie również jeździć między Göteborgiem a miastem Borås, oddalonym o 70 km od Göteborgu.

Dotychczas prowadzenie długich i ciężkich przewozów za pomocą energii elektrycznej sprawdza się bardzo dobrze, a możemy przewozić tyle samo ładunków co ciężarówka z silnikiem diesla. Ciężarówka pracuje przez 12 godzin dziennie, z przerwą na ładowanie, gdy kierowca robi sobie przerwę. Ładujemy ją zieloną energią elektryczną, co oznacza brak emisji CO2. Cicha, elektryczna praca przyczynia się również do lepszego środowiska pracy dla kierowcy – mówi Jan-Olof Mattsson, dyrektor generalny firmy Mattson Åkeri.

Czytaj też: Volvo zwiększa zasięg swoich elektryków. Przyszłość transportu?

Bogaty asortyment elektryków

Od czasu rozpoczęcia produkcji w pełni elektrycznych ciężarówek w 2019 roku, Volvo Trucks sprzedał prawie 5000 elektrycznych ciężarówek w 40 krajach na całym świecie. Obecnie Volvo oferuje najszerszą gamę produktów w branży, posiadając sześć modeli elektrycznych, które są wytwarzane seryjnie i spełniają różnorodne potrzeby dotyczące transportu w miastach i między nimi. Globalnie Volvo Trucks postawiło sobie za cel, aby do 2030 roku połowa sprzedawanych ciężarówek była elektryczna.

Volvo Trucks

Transport o wysokiej pojemności (HCT) oznacza, że długość i/lub masa całkowita pojazdu jest zwiększona, co umożliwia przewóz większych ładunków na jednym pojeździe. HCT może być stosowane przy różnych rodzajach napędów. Ideą jest, że HCT przyczyni się do obniżenia kosztów transportu, zmniejszenia wpływu na środowisko, poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, zmniejszenia zużycia nawierzchni dróg oraz obniżenia kosztów konserwacji.

Volvo Trucks

W Europie istnieje wiele trwających i planowanych projektów HCT. Przykładem jest Finlandia, gdzie na większości dróg dopuszcza się jazdę z łączną masą 76 ton i zestawami ciężarówek o długości 34,5 metra. Innym przykładem jest Szwecja, gdzie na sieci dróg BK4 dopuszcza się jazdę z łączną masą 74 ton oraz testowanie, za zezwoleniem władz, zestawów ciężarówek o długości do 34,5 metra i masie 100 ton na określonej sieci dróg.

Czytaj też: Volvo ogranicza emisje generowane przez procesy logistyczne

Volvo zdobywa rekordowe zamówienie na elektryczne ciężarówki

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button