DrogowyTransport

Rowery cargo przyszłością miejskiej logistyki? Jest dużo taniej i bardziej eko

Badanie zostało przeprowadzone w kontekście wzrostu ogólnego wolumenu paczek w Europie

Elektryczne dostawczaki i rowery cargo mogą przynieść znaczne oszczędności firmom zajmującym się logistyką miejską. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Eit InnoEnergy, tego rodzaju środki transportu dodatkowo zmniejszają ślad węglowy i drastycznie redukują emisje CO2.

Elektryczne dostawczaki i rowery cargo sprawdzają się w miejskiej logistyce

Wykorzystywane w transporcie miejskim towarów elektryczne furgonetki oraz rowery cargo wspierają nie tylko zrównoważony rozwój środowiskowy, ale także ekonomiczny. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Eit InnoEnergy, przy założeniu dostawy dwóch miliardów paczek rocznie, roczne obniżenie kosztów może sięgnąć do 554 milionów euro do 2030 roku, jednocześnie redukując emisje CO2 nawet o 80%.

Badanie przewiduje dwa scenariusze. Pierwszy obejmuje flotę złożoną z 60% rowerów cargo i 40% elektrycznych furgonetek, operujących w gęsto zaludnionym mieście. W tym przypadku koszt dostawy jednej paczki (obliczony na 2023 rok) wynosiłby 1,36 euro, w porównaniu do 1,41 euro za dostawę w przypadku floty składającej się wyłącznie z elektrycznych furgonetek. Do 2023 roku ta różnica mogłaby się zwiększyć jeszcze bardziej. Przy dostawie dwóch miliardów paczek przekładałoby się to na roczne oszczędności rzędu około 95 milionów euro do 2023 roku i około 390 milionów euro do 2030 roku.

Czytaj też: Evri wdraża kolejne rowery cargo. Przyszłość dostaw ostatniej mili?

Drugi przypadek to ten, który już został wspomniany, czyli flota składająca się w 80% z rowerów cargo i w 20% z elektrycznych furgonetek, operujących w średniej wielkości mieście. W porównaniu do floty składającej się wyłącznie z pojazdów elektrycznych, obniżenie kosztów byłoby większe, co oznacza roczną redukcję o około 156 milionów euro dla dwóch miliardów paczek w 2023 roku. Prognozując do roku 2030, obniżenie kosztów oznaczałoby łączne oszczędności w wysokości 554 milionów euro.

Elektryczne rowery cargo będą miały coraz większe znaczenie w logistyce

Badacze podkreślają, że te obniżki kosztów we wszystkich scenariuszach mogą wystąpić pomimo dodatkowych kosztów ponoszonych przez mieszane floty. Chodzi głównie o koszty związane sortowaniem paczek w centrach mikrodystrybucji i dla kurierów. Jeśli chodzi o emisje, badanie wykazuje, że „wprowadzenie elektrycznych rowerów cargo może obniżyć emisje pochodzące z dostaw ostatniej mili nawet o 80% w stu największych miastach Europy, jednocześnie zmniejszając korki drogowe i konkurencję o przestrzeń poprzez zastąpienie nawet 120 tysięcy furgonetek. W porównaniu do flot składających się w 100% z elektrycznych dostawczaków, badanie pokazuje, że mieszane floty zmniejszają obciążenie lokalnych sieci, oszczędzając równowartość rocznego zapotrzebowania energetycznego dla maksymalnie 850 rodzin na miasto,

Badanie zostało przeprowadzone w kontekście wzrostu ogólnego wolumenu paczek w Europie o 8-14% rocznie, głównie ze względu na rozwój handlu elektronicznego. Ponadto, zwiększa się liczba europejskich miast, które zakazują wjazdu pojazdom z silnikiem spalinowym.

Czytaj też: Saldo obrotów bieżących najlepsze w regionie. Eksport towarów na ogromnym plusie

Dostawcy logistyki dzisiaj mają do czynienia z wieloma wyzwaniami: wzrostem wolumenu paczek, bardziej surowymi przepisami komunalnymi i koniecznością oszczędzania kosztów w działalności o niskiej marży. To badanie pokazuje, że elektryczne rowery cargo nie tylko stanowią zrównoważony sposób radzenia sobie z tymi wyzwaniami, ale są także konkurencyjne pod względem kosztów i są dobrą opcją dla głównych graczy logistycznych już dzisiaj, a do 2030 roku ich atrakcyjność zwiększy się jeszcze bardziej – wyjaśnia Jennifer Dungs, dyrektorka ds. mobilności w Eit InnoEnergy.

Dungs dodaje, że aby wykorzystać potencjał mieszanych flot, miasta i dostawcy usług logistycznych muszą pracować razem. Istnieje duży potencjał rozwoju partnerstw publiczno-prywatnych w celu poprawy infrastruktury, zapewniając wszystkie korzyści w zakresie zrównoważonego rozwoju, przestrzeni i oszczędności kosztów. Badanie ma uświadomić decydentom w Europie wyzwania związane z zarządzaniem rosnącymi wolumenami paczek, utrzymaniem efektywności kosztów i uczynieniem dostaw ostatniej mili bardziej elastycznymi i zrównoważonymi.

Sixt stawia na elektryczne rowery cargo. Rewolucja w transporcie?

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button