KolejowyTransport

Koleje Łotewskie są o krok od kryzysu. Powodem jest wojna na Ukrainie

Brak towarów przewożonych z Białorusi i Rosji oraz ogólny spadek wolumenu transportowanych produktów sprawił, że Koleje Łotewskie są obecnie w krytycznej sytuacji. Według najgorszego scenariusza przywołanego przez władze, może dojść do zwolnienia nawet 600 pracowników.

Znaczny spadek liczby przewożonych towarów przez Łotwę

Łotewskie władze zapowiadają zdecydowany spadek liczby przewożonych towarów koleją z Rosji i Białorusi. Jest to spowodowane sankcjami jakimi objęto Rosyjskie Koleje oraz część towarów importowanych z Rosji. Z powodu zmniejszenia importu towarów z Rosji, władze zapowiedziały, że w najgorszym wypadku spodziewają się w tym roku spadku liczby towarów przewożonych koleją o około 85 proc.

Zobacz również: Litwa zablokowała transport potasu z Białorusi

Łotewski minister transportu Tālis Linkaits, przyznał że obecnie zanotowano chwilowy wzrost liczby towarów przewożonych koleją jednak jest to tylko chwilowe zjawisko. Stwierdził on, że w marcu wolumen przewozów kolejowych wzrósł o około 30 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Wynikało to jednak z tego, że firmy przewozowe starały się jak najszybciej wywieźć swój ładunek z Rosji w obawie przed potencjalnymi sankcjami.

Koleje Łotewskie w kryzysowej sytuacji

W związku z dramatyczną prognozą na nadchodzące miesiące, Koleje Łotewskie przygotowują się na najbardziej optymistyczne i najgorsze scenariusze.

Zobacz również: Kraje bałtyckie przestają importować gaz z Rosji i wzywają do tego całą UE

Minister Linkaits przyznał, że w najgorszym wypadku czekają spółkę duże cięcia budżetowe:

[…] wielkość przewozów kolejowych [towarowych – przyp. red.] może spaść o 85 procent, a państwowy operator kolejowy prawdopodobnie musiałby wówczas rozwiązać umowy z około 600 pracownikami.

Zobacz również: Litewski odcinek Rail Baltica z pierwszym podpisanym kontraktem

Nie tylko sektor przewozów towarowych jest w krytycznej sytuacji. Koleje Łotewskie nie mogą się również podnieść w obszarze przewozów pasażerskich. Głównym powodem były znaczące obostrzenia spowodowane pandemią COVID-19. Łotwa przez długi czas utrzymywała różne ograniczenia, które zdecydowanie zmniejszyły liczbę pasażerów na kolei. Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że w 3 kwartale 2021 r., liczba pasażerów zmniejszyła się na Łotwie o 12 proc. w stosunku do wyników z 3 kwartału 2020 r.

Poszukiwanie alternatyw

Koleje Łotewskie pracują obecnie nad planem działania, aby poradzić sobie z tą kryzysową sytuacją. Szczegółowy plan ma zostać upubliczniony jednak dopiero w maju. Jednak już teraz władze wskazują, że spółka ta już wcześniej opracowywała strategię dywersyfikacji, szukając alternatywnych przepływów ruchu. Od jesieni 2021 r. Łotwa otrzymuje towary z Kazachstanu (głównie węgiel). Ponadto Kazachstan szuka sposobów na wykorzystanie Łotwy jako alternatywy dla Petersburga – zwłaszcza chodzi tutaj o port w Rydze jako alternatywę dla przepełnionego portu w Petersburgu. Łotwa spogląda również na Azję Środkową i Chiny, aby przyciągnąć więcej tomów kolejowych. Potencjalnymi partnerami mogą znaleźć się również Kazachstan i Uzbekistan. Nie jest jednak prawdopodobne zastąpienie w pełni wolumenów z Rosji i Białorusi.

Koleje Łotewskie koncentrują się na transporcie pasażerskim

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button