MorskiTransport

Maersk notuje ogromny spadek przychodów w pierwszym kwartale

Powodem spadku są niższe stawki frachtowe i osłabienie popytu

Duński gigant Maersk zanotował w pierwszym kwartale tego roku ogromny spadek przychodów ze sprzedaży usług przewozów morskich. Wartość zmniejszyła się  z 15,6 miliarda dolarów do 9,9 miliarda dolarów, co oznacza spadek o aż 5,7 miliarda dolarów rok do roku. Powodem spadku są niższe stawki frachtowe i osłabienie popytu.

Maersk notuje spadek przychodów

W ubiegłym roku liderzy przewozów kontenerowych osiągnęli rekordowe wyniki, głównie dzięki wyjątkowym warunkom rynkowym i wysokim stawkom frachtowym. W tym roku branża spodziewa się jednak normalizacji rynku z powodu spadku popytu, inflacji i napięć geopolitycznych, a pierwsze dane potwierdzają te przypuszczenia.

Jak informuje portal Offshore Energy, duński gigant Maersk zanotował w pierwszym kwartale tego roku ogromny spadek przychodów o 5,7 miliarda dolarów rok do roku. Tym samym przychody A.P. MollerMaersk spadły o 26% z 19,3 miliarda dolarów do poziomu 14,2 miliarda dolarów. EBITDA giganta zmniejszyło się z 9,1 miliarda dolarów do 4,0 miliarda dolarów, a EBIT z 7,3 miliarda dolarów do 2,3 miliarda dolarów.

Zysk netto za ten kwartał wyniósł 2,28 miliarda dolarów, co stanowi znaczny spadek w porównaniu do ubiegłorocznego wyniku, który wyniósł 6,78 miliarda dolarów. Maersk oświadczył jednak, że raport za pierwszy kwartał jest zgodny z oczekiwaniami. Prognozy na cały rok pozostają niezmienione, a pierwszy kwartał i tak ma być najmocniejszy.

W trudnym roku, z obniżonym popytem spowodowanym dalszym destockingiem, osiągnęliśmy solidny wynik finansowy. Perspektywy na resztę roku pozostają niskie, a w miarę jak dostosowujemy się do normalizacji rynku, dalej skupiamy się na proaktywnym zarządzaniu kosztami. Przystosowując się do radykalnie zmienionego środowiska biznesowego, nadal wspieramy naszych klientów w radzeniu sobie z wyzwaniami w zakresie łańcucha dostaw – mówi Vincent Clerc, dyrektor generalny Maersk.

Czytaj też: Maersk zwodował pierwszy kontenerowiec zasilany metanolem

Maersk spodziewa się wzrostu wolumenów

Jak informuje portal Offshore Energy, na cały rok 2023 Maersk przewiduje podstawowy EBITDA w wysokości 8-11 mld dolarów, podstawowy EBIT w wysokości 2-5 mld dolarów i wolny przepływ gotówki (FCF) wynoszący co najmniej 2 mld dolarów. Według oczekiwań w latach 2023-2024 łączne wydatki inwestycyjne wyniosą 10-11 mld dolarów. Maersk oświadczył też, że podjęte działania proaktywnego ograniczania kosztów były skuteczne i sezon negocjacji kontraktów morskich przebiega zgodnie z oczekiwaniami.

Według informacji Maersk, obecnie podpisano 75% oczekiwanej rocznej liczby kontraktów. Kontynuowane redukowanie zapasów i łagodzenie zatorów, zwłaszcza u amerykańskich i europejskich detalistów, sugerują niższe wolumeny we wszystkich segmentach. Maersk spodziewa się stopniowego wzrostu wolumenów w drugiej połowie roku.

Czytaj też: Jakie są największe firmy na świecie? Które warte są najwięcej? [RANKING]

Stawki przewozów transatlantyckich spadają, gdy import z Europy maleje

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button