Morski

Elbląski port ma być przystosowany do jednostek obsługujących morskie farmy wiatrowe

W połowie września nastąpi oficjalne otwarcie kanału żeglugowego przez przekopywaną Mierzeję Wiślaną. W tym czasie trwają negocjacje pomiędzy portem w Elblągu a rządem dotyczącym dofinansowania projektów infrastrukturalnych w zamian za przejęcie pakietu kontrolnego przez Skarb Państwa. 

Elbląski port a większa suwerenność polskiej żeglugi

Port w Elblagu ma sprawić, że Polska zyska suwerenne połączenie z Morzem Bałtyckim przez Zalew Wiślany. Dotychczas statki, które miały banderę polską musiały prosić stronę rosyjską o pozwolenie na wpłynięcie do Zalewu Wiślanego. To znacząco ogranicza samą żeglugę i zaburza procesy logistyczne, szczególnie w obecnych warunkach geopolitycznych (Więcej: Możliwości przeładunkowe elbląskiego portu wzrosną do 2,5 mln ton towarów rocznie).

Wiceminister aktywów państwowych Andrzej Śliwka poinformował, że elbląski port będzie przystosowany do stacjonowania jednostek obsługujących technicznie morskie farmy wiatrowe. Jak przekazano, aktualnie trwają rozmowy dotyczące dokapitalizowania portu w zamian za pakiet akcji.

Polityk w rozmowie na antenie Radia Olsztyn poinformował o planowanych działaniach. Obecnie dotyczą się dyskusje obejmujące spółki, które potencjalnie mogłyby korzystać z rozbudowywanego właśnie portu. Przekazano, że w związku z inwestycjami w farmy wiatrowe offshore, poszukiwane są mniejsze porty, które mogłyby obsługiwać bazę serwisową.

Zobacz także: Możliwości przeładunkowe elbląskiego portu wzrosną do 2,5 mln ton towarów rocznie

Współpraca portu w Elblągu z Krajową Grupą Spożywczą

Śliwka przekazał również, że rozmawiał na ten temat z Danielem Obajtkiem, prezesem PKN Orlen. Teoretycznie z portem Elblągu może współpracować Krajowa Grupa Spożywcza. Nieznane są jeszcze jednak szczegóły.

Zobacz także: Rząd Ukrainy: koszt odbudowy gospodarki to na dziś 750 mld USD

Warto przypomnieć, że Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną zostanie oficjalnie otwarty 17 września tego roku. Będzie to tym samym zwieńczenie pierwszego etapu budowy nowej drogi wodnej, która otworzy port w Elblągu na Bałtyk.

Gdy wszystkie projekty zostaną zrealizowane, wówczas droga wodna, która połączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, pozwoli na wpływanie do portu w Elblągu jednostek sięgających 100 metrów o szerokości 20 i zanurzeniu sięgającego 4,5 m.

W Świnoujściu ma powstać port kontenerowy. Duży opór ze strony niemieckiej

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button