PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
LotniczyTransport

DHL Express zamówi nowe samoloty elektryczne Alice

Po elektryfikacji floty pojazdów użytkowych DHL Express chce wdrożyć elektryczną flotę lotniczą. DHL Express zamówi nowe samoloty elektryczne Alice, opracowane przez Eviation Aircraft. Samolot pod koniec września wykonał swój dziewiczy lot w Moses Lake w stanie Washington. Start odbył się na międzynarodowym lotnisku Grant County, a samolot leciał przez osiem minut, osiągając wysokość 1066 metrów.

DHL zamawia prototypowe samoloty elektryczne

Po pogratulowaniu udanego lotu, dyrektor generalny DHL Express, John Pearson, ogłosił, że firma zamówiła dwanaście egzemplarzy samolotu. DHL Express uważa, że nowe samoloty elektryczne to przyszłość lotnictwa.

Zasięg i pojemność Alice sprawiają, że jest to wyjątkowe, zrównoważone rozwiązanie dla naszej globalnej sieci lotniczej, wspierające nasze dążenie do znacznego przyczynienia się do zmniejszenia naszego śladu węglowego i ostatecznie osiągnięcia zerowej emisji netto do 2050 roku – stwierdził John Pearson.

Na razie Alice to prototyp, który w ostatecznej formie ma mieć ładowność 1134 kilogramów i prędkość maksymalną 481 km/h. Jednak do komercyjnej eksploatacji jeszcze daleka droga. Zgodnie z harmonogramem producenta, loty prototypów produkcyjnych powinny rozpocząć się w 2025 roku. Będzie on obsługiwał transport krótko- i średniodystansowy pomiędzy regionalnymi portami lotniczymi.

Czytaj też: DHL nawiązuje partnerstwo z holenderską firmą e-fulfillment. Monta obsługuje małych i średnich sprzedawców online

Pierwszy na świecie całkowicie elektryczny samolot pasażerski

Założona przez Izraelczyków firma Eviation Aircraft z powodzeniem przetestowała Alice na lotnisku Grant County w Waszyngtonie. Bezemisyjny samolot odbył ośmiominutowy lot inauguracyjny. Dzięki technologii baterii podobnej do tej w samochodzie elektrycznym lub telefonie komórkowym i 30 minutom ładowania, dziewięcioosobowa Alice będzie mogła latać od godziny do dwóch godzin.

Nie widzieliśmy zmiany technologii napędu w samolocie, odkąd przeszliśmy od silnika tłokowego do silnika turbinowego. To właśnie lata 50. były ostatnim momentem, kiedy widzieliśmy, jak pojawia się zupełnie nowa technologia tego typu – powiedział Gregory Davis, prezes i dyrektor generalny Eviation.

Firma ma nadzieję wykorzystać informacje zebrane podczas testowego lotu, aby dokonać przeglądu kolejnych kroków i dostarczyć samoloty klientom do 2027 roku – choć Eviation ostrzega, że plan może ulec zmianie. Firma oczekuje, iż będzie pracować nad rozwojem samolotu certyfikowanego przez FAA do 2025 roku, po czym nastąpi rok lub dwa lata testów lotu, zanim będzie mogła dostarczyć Alice do klientów.

Czytaj też: DHL wydał 100 mln euro na projekt elektryka. Projekt okazał się nieopłacalny

DHL z ogromną inwestycją na lotnisku w Monachium. Obiekt za 104 mln euro

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button