PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
E-commerce
Gorące newsy

FTC wytacza pozew przeciwko Amazon! Gigant oszukał klientów?

Członkostwo Prime było kluczowym elementem wyróżniającym Amazon

Federalna Komisja Handlu (FTC) złożyła pozew przeciwko Amazon za utrudnianie przez firmę procesu anulowania subskrypcji Prime. Agencja skupiła się na anulowaniu subskrypcji, proponując w marcu przepis, który wymagałby od firm zapewnienia takiej samej łatwości anulowania subskrypcji, jak jej zakup podczas procesu rejestracji.

FTC składa pozew przeciwko Amazon

Federalna Komisja Handlu (FTC) Stanów Zjednoczonych wytoczyła pozew przeciwko firmie Amazon. FTC twierdzi, że gigant handlu elektronicznego Amazon wprowadzał w błąd konsumentów, namawiając ich do zapisywania się na usługę członkostwa Prime i umyślnie utrudniając proces anulowania subskrypcji. Jak informuje portal Digital Commerce 360, agencja ochrony konsumentów złożyła pozew w federalnym sądzie stanowym w Waszyngtonie, zarzucając, że strona internetowa Amazona manipuluje użytkowników, aby zapisywali się do Prime. Subskrybenci płacą rocznie 139 dolarów za tę usługę, która zapewnia różne przywileje, w tym szybką i darmową dostawę, strumieniowanie wideo i dostęp do 100 milionów utworów muzycznych. Według FTC, proces anulowania subskrypcji Prime jest trudny i wymaga wykonania kilku kroków, które są opisane w trudno dostępnym miejscu.

W swoim pozwie FTC stwierdziła, że konsumenci muszą przejść przez pięć stron na stronie internetowej na komputerze lub sześć stron w aplikacji mobilnej, aby anulować subskrypcję Prime. FTC twierdzi, że wewnętrznie Amazon nazywał ten proces Iliadą, nawiązując do długiego epickiego poematu Homera. FTC twierdziła również, że Amazon nie dostarczył informacji, których zażądali badacze, potrzebując ponad 18 miesięcy na udostępnienie materiałów. Agencja niedawno skupiła się na anulowaniu subskrypcji, proponując w marcu przepis, który wymagałby od firm zapewnienia takiej samej łatwości anulowania subskrypcji, jak jej zakup podczas procesu rejestracji.

Jak informuje portal Digital Commerce 360, FTC stwierdziła, że taktyki Amazona naruszają ustawę o ochronie konsumentów z 2010 roku, mającą na celu ochronę kupujących online. Wcześniej agencja korzystała z tej ustawy, aby ukarać MoviePass i jego poprzednią firmę-matkę Helios and Matheson Analytics, Intuit za usługę Credit Karma oraz usługę telefoniczną Vonage od Ericssona za praktyki automatycznego odnawiania subskrypcji i anulowania. Vonage zapłacił 100 milionów dolarów w celu zakończenia postępowania FTC, a Credit Karma przeznaczyła 3 miliony dolarów na zwroty dla konsumentów.

Amazon zwodził ludzi i utrudniał anulowanie cyklicznych subskrypcji, co nie tylko frustruje użytkowników, ale też powoduje znaczne straty finansowe – powiedziała przewodnicząca FTC, Lina Khan.

Czytaj też: Niby Amazon zwalnia pracowników, ale zatrudni uchodźców

Przychody Amazona z usług subskrypcyjnych

Członkostwo Prime było kluczowym elementem wyróżniającym Amazon i pomagającym firmie przekształcić sporadycznych klientów w lojalnych zwolenników, którzy wybierają giganta jako swoje domyślne miejsce zakupów online. Walmart, największy konkurent Amazona w USA, w 2020 roku wprowadził subskrypcję Walmart+ za 98 dolarów rocznie, oferując wiele tych samych korzyści. Jak informuje portal Digital Commerce 360, według firmy badawczej Consumer Intelligence Research Partners, członkostwo Prime posiada około 167 milionów klientów Amazona. Według tej firmy, liczba ta nie zmieniła się w porównaniu z rokiem poprzednim. Ponad 90% osób, które skorzystają z bezpłatnej 30-dniowej subskrypcji Prime, staje się płatnymi członkami. Przychody Amazona z usług subskrypcyjnych, głównie z członkostw Prime, wyniosły 9,66 miliarda dolarów w kwartale zakończonym 31 marca. Stanowi to około 7,6% ogólnych przychodów firmy w tym okresie. W zeszłym roku Amazon zmienił proces anulowania subskrypcji Prime po naciskach ze strony Komisji Europejskiej i krajowych organizacji ochrony konsumentów.

To już trzeci pozew, jaki FTC w ciągu ostatniego miesiąca wniósł przeciwko Amazonowi. Firma zgodziła się zapłacić 30,8 miliona dolarów w celu zakończenia sporów dotyczących nieusunięcia danych o dzieciach,zgromadzonych przez głośniki Alexa oraz nielegalnego podsłuchiwania użytkowników przez dzwonek i kamery Ring. Amazon oświadczył, że nie zgadza się z zarzutami FTC, ale zgodził się na ugody w celu zakończenia spraw.

Czytaj też: Kolejna afera w Amazonie. Pracownicy byli zwalniani przez błąd systemu

Amazon Polska wrabia pracowników w kradzieże? Sensacyjne doniesienia Onetu

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button