PLAKO System - inteligentne systemy dokowania
DrogowyTransport

Od stycznia nie zatankujesz benzyny? Kolosalne zmiany na stacjach paliw!

Nowe paliwo nie będzie pasować do każdego samochodu

Z początkiem nowego roku polskich kierowców czekają ogromne zmiany. Ze stacji zniknie benzyna 95. Od teraz kierowcy będą musieli zatankować swoje auto albo droższym paliwem 98-oktanowym, albo wlać zupełnie nowe paliwo E10 do samochodu. Niektórzy właściciele starych aut nie będą mieli jednak wyboru.

Nowe paliwo do samochodu zastąpi benzynę

Od pierwszego stycznia nowe paliwo do samochodu o zawartości 10% bioetanolu zastąpi na stacjach tradycyjną 95-oktanową benzynę. Jednak nie wszystkie starsze pojazdy będą zdolne do korzystania z tego nowego paliwa, co zmusi kierowców do tankowania droższej benzyny 98-oktanowej. W celu sprawdzenia kompatybilności swojego samochodu z nowym paliwem, kierowcy mogą skorzystać z dedykowanej wyszukiwarki online lub wysłać zapytanie e-mailowe.

Paliwo E10 jest uważane za paliwo, które będzie nie tylko zastępowało paliwo w pewnym sensie tradycyjne, ale również jest paliwem bardziej przyjaznym środowisku. Stąd też wszystkie wytyczne Unii Europejskiej zmierzają ku możliwości używania takich paliw, które będą zaspokajały potrzeby transportowe, ale przede wszystkim też chroniły środowisko. Średnio w Unii paliwa kopalne wykorzystane w całej energetyce, nie tylko w paliwach transportowych, stanowią już 38 proc., w Polsce jest to w dalszym ciągu 78 proc. całego koszyka energetycznego – mówi w wywiadzie dla agencji Newseria Biznes Halina Pupacz, prezeska zarządu Polskiej Izby Paliw Płynnych.

Nowe paliwo E10 zostanie wprowadzone na stacjach benzynowych z początkiem roku. Ta zmiana wynika z unijnej dyrektywy, która jest zgodna z polityką Unii Europejskiej odnośnie stopniowego zastępowania paliw kopalnych przez alternatywne źródła energetyczne. Polska stanie się 19. krajem w UE, który zrealizuje ten projekt, dołączając do innych krajów, takich jak Austria, Bułgaria, Dania, Francja, Hiszpania, Niemcy, Słowacja i Węgry, gdzie benzyna E10 jest już dostępna. Ponadto, paliwo to jest dostępne również w Wielkiej Brytanii i Norwegii. Benzyna E10 jest powszechnie stosowana na całym świecie, w tym w Europie, Stanach Zjednoczonych i Australii, i od 2016 roku pełni funkcję paliwa referencyjnego, na którym testuje się nowe pojazdy pod kątem emisji i wydajności.

Nowe paliwo będzie bardziej ekologiczne

Zgodnie z raportem organizacji specjalizującej się w wykorzystywaniu biokomponentów, bioetanol ePure wykazuje niższy ślad węglowy, średnio o około 70% w porównaniu z paliwami kopalnymi, takimi jak benzyna silnikowa pochodząca z przeróbki ropy naftowej. Wprowadzenie na rynek paliwa E10 stanowi krok w kierunku osiągnięcia unijnego celu, który zakłada, że 14% paliw wykorzystywanych w transporcie pochodzić będzie z surowców odnawialnych. Ponadto ma to przyczynić się do redukcji zależności od paliw kopalnych.

Bioetanol, będący składnikiem tej odmiany benzyny, to paliwo pochodzące ze źródeł odnawialnych, produkowane z roślin uprawianych w sposób zrównoważony oraz z odpadów. Proces jego wytwarzania odbywa się w biorafineriach poprzez fermentację. Choć biorafinerie głównie przetwarzają zboża i buraki cukrowe, mogą także produkować paliwo z takich surowców jak na przykład słoma. Otrzymany bioetanol trafia następnie do rafinerii, gdzie jest włączany do procesu przygotowywania benzyny przed jej dystrybucją.

Rafinerie muszą zblendować to paliwo, czyli przygotować i dostarczyć do stacji paliwo z 10-proc. dodatkiem etanolu. Stacje paliw muszą zmienić w swoich obiektach oznaczenia na odmierzaczach paliw, żeby klient tankujący paliwo wiedział, że tankuje paliwo z dodatkiem alkoholu do 10 proc. Jedyny wymóg informacyjny jest taki, żeby każdy klient mógł na stacji paliw znaleźć informację, gdzie i w jaki sposób może sprawdzić, czy jego pojazd może zostać zatankowany paliwem E10 – dodaje Halina Pupacz.

Czytaj też: Ruszyła największa w Polsce bezobsługowa stacja paliw

Rozporządzenie MKIŚ precyzuje zasady etykietowania, opisywania i udostępniania informacji dotyczących rodzaju paliwa używanego do napędu pojazdu samochodu.

Przez dwa–trzy miesiące dla wszystkich będzie to pewna trudność, bo i pracownicy stacji, i właściciele samochodów muszą się wzajemnie wyedukować w przekazywaniu tych informacji, jak sprawdzić, żeby tankować bezpieczne paliwo – mówi prezeska Polskiej Izby Paliw Płynnych.

Kto będzie mógł wlać nowe paliwo do samochodu?

Okazuje się jednak, że nowe paliwo nie będzie pasować do każdego samochodu. Niektóre auta ze starszym silnikiem benzynowym będą musiały zostać zatankowane droższą benzyną 98-oktanową. Aby sprawdzić, czy silnik jest przystosowany do benzyny E10, można sprawdzić w instrukcji pojazdu, na klapie wlewu paliwa, lub skontaktować się z dealerem lub producentem pojazdu. Dodatkowo Ministerstwo Klimatu i Środowiska udostępnia specjalną wyszukiwarkę, w której należy podać markę auta, model i rocznik. Wyszukiwarka określa, które silniki stosowane w danym modelu są kompatybilne z paliwem zawierającym zwiększony udział biokomponentu.

Strona, która została uruchomiona niedawno, już zanotowała ponad 2,5 miliona wyszukiwań. W bazie danych, obejmującej około 8 tysięcy rekordów, można znaleźć informacje o większości modeli pojazdów poruszających się po polskich drogach. Ministerstwo Klimatu i Środowiska wprowadziło także dedykowany adres e-mailowy, gdzie można zgłaszać wszelkie nieścisłości związane z funkcjonowaniem wyszukiwarki.

Czytaj też: PLL LOT będą wykorzystywać paliwo SAF z posmażalniczych olejów spożywczych

Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego średni wiek samochodów osobowych w Polsce w 2020 roku wynosił 14,3 roku. Większość pojazdów osobowych z silnikami o zapłonie iskrowym, wyprodukowanych po 1 stycznia 2010 roku, jest przystosowana do korzystania z benzyny silnikowej E10. W przypadku pojazdów, które nie są kompatybilne z tym paliwem, konieczne będzie korzystanie z droższej benzyny 98-oktanowej. Warto zaznaczyć, że 10% udział bioetanolu ma obejmować jedynie benzynę o oktanie 95. Benzyna 98-oktanowa będzie nadal zawierała 5% biokomponentu.

Liczymy na to, że te ceny się zbliżą, że zróżnicowanie nie będzie takie duże, jak w tej chwili jest na benzynie 98-oktanowej – mówi Halina Pupacz.

Jak zaznacza Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ), zwiększenie ilości bioetanolu w benzynie ma minimalny wpływ na wzrost zużycia paliwa, szacowany na poziomie 1 do 2 procent. To jednak trudne do oddzielenia od innych czynników wpływających na zużycie paliwa, takich jak styl jazdy czy ciśnienie w oponach. Według danych Międzynarodowej Agencji Energetycznej, popyt na biopaliwa osiągnął rekordowy poziom 4,3 eksadżuli (EJ) w 2022 roku, co równa się 170 miliardom litrów. Prognozuje się, że do 2030 roku zapotrzebowanie wzrośnie do 10 EJ.

Kradzież paliwa: nowy system do blokady – sprawdź jak tankować bezpiecznie

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button