DrogowyIntermodalnyKolejowyTransport

Terminale w Kopenhadze i Hamburgu kończą z paliwami kopalnymi

Terminale robią kolejny krok ku neutralności węglowej

Terminale kontenerowe w Kopenhadze i Hamburgu robią kolejny krok ku neutralności węglowej, eliminując stosowanie paliw kopalnych. Pierwszy z nich stawia na wykorzystanie uwodornionego oleju roślinnego. Z kolei w drugim do użytku wprowadzono maszyny zasilane zieloną energią elektryczną.

Terminale w Kopenhadze i Hamburgu dążą do neutralności węglowej

Terminale kontenerowe w Kopenhadze i Hamburgu odchodzą od paliw kopalnych. Port Kopenhaga Malmö (CMP) postanowił stopniowo zacząć korzystać z energii wolnej od paliw kopalnych, czyli uwodornionego oleju roślinnego (HVO100). Początkowo w HVO100 zaopatrzone zostaną nowe maszyny terminalowe, a także ładowarki tylnonapędowe i pojazdy przemysłowe portu. Dzięki temu CMP może zredukować zużycie tradycyjnego paliwa o około 60 tysięcy litrów rocznie, co odpowiada obniżeniu emisji dwutlenku węgla o około 130 ton rocznie.

Jak informuje portal Offshore Energy, CMP zamówił nowe nośniki kontenerów z hybrydowym napędem na baterie w kwietniu 2023 roku. Stopniowo wchodząc do użytku, sprzęt również będzie korzystać z HVO100. Duże dźwigi brzegowe (STS) i pojazdy robocze w terminalu kontenerowym już teraz pracują wyłącznie na energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnych źródeł.

Czytaj też: Czas na rozwój podkarpackiej logistyki! Rusza terminal w Woli Baranowskiej

W 2025 roku terminal kontenerowy w Kopenhadze przeniesie się do Ydre Nordhavn, a CMP oczekuje, że do tego czasu we wszystkich terminalach zostaną wyeliminowane wszystkie paliwa kopalne.

Ekologiczna transformacja operacji CMP nie jest czymś, co planujemy dopiero w przyszłości. To już się dzieje teraz, a stopniowe wprowadzenie HVO100 w terminalu kontenerowym w Kopenhadze to bardzo ważny i naturalny krok w naszych wysiłkach, aby być jednym z najbardziej zrównoważonych portów na świecie. CMP już zredukował emisje CO2 o 57% od 2020 roku, a oczekujemy, że osiągniemy cel neutralności węglowej do 2025 roku. Wprowadzenie HVO100 idzie w ślad za wymianą maszyn CMP i oznacza, że CMP może również wspierać zapotrzebowanie naszych klientów na łańcuchy transportowe wolne od paliw kopalnych i neutralne pod względem emisji CO2 powiedział Povl Dolleris Røjkjær Ungar, COO, Copenhagen Malmö Port.

Terminal w Hamburgu stawia na transport elektryczny 

Z kolei w Terminalu Kontenerowym Altenwerder w Hamburgu Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) pełna flota pojazdów automatycznych (AGV) jest od teraz zasilana wyłącznie bateriami. Dzięki temu HHLA kontynuuje starania o stopniową wymianę ostatnich pojazdów napędzanych paliwami kopalnymi na alternatywy zasilane bateriami.

Jak informuje portal Offshore Energy, w czwartym kwartale 2023 roku CTA wycofało z eksploatacji ostatni kontenerowy transporter napędzany dieslem. Od teraz nowa flota AGV składa się z 95 pojazdów zasilanych bateriami, które działają na zieloną energię elektryczną. Oznacza to, że energia kopalna nie jest już potrzebna na żadnym etapie procesu transportu kontenerów od statku do systemu składowania kontenerów – teraz jest to całkowicie zelektryfikowane.

Czytaj też: Deflacja w UE – już w trzech krajach ceny są niższe niż przed rokiem

Przechodząc na AGV zasilane bateriami i związane z tym znaczne ograniczenie zużycia diesla, na CTA oszczędza się rocznie około trzech milionów litrów tradycyjnego paliwa, co równa się około 8000 ton emisji CO2.

Unikamy tysięcy ton emisji CO2 każdego roku dzięki zmniejszonemu zużyciu diesla. Będziemy nadal inwestować w elektryfikację wyposażenia innych terminali HHLA, aby osiągnąć neutralność klimatyczną operacji w całej Grupie do 2040 roku powiedział Oliver Dux, Dyrektor Technologii w HHLA.

Jak informuje portal Offshore Energy, ostatnie procesy w CTA, które wciąż generują emisje CO2, są kompensowane za pomocą certyfikatów kompensacyjnych. Dzięki tym certyfikatom HHLA wspiera projekty przyjazne dla klimatu, które są certyfikowane zgodnie ze Złotym Standardem Dobrowolnych Ograniczeń Emisji (VER). Celem jest ciągłe zmniejszanie udziału kompensacji.

Zmiany prawne w Niemczech spowodują wzrost kosztów transportu nawet o 80% [WYWIAD]

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button