KolejowyTransport

Intercity kupi kolejne używane wagony. Przyjadą prosto z Niemiec

Decyzja o zakupie używanych wagonów wynika przede wszystkim z konieczności szybkiego reagowania na rosnące zapotrzebowanie

PKP Intercity nie zwalnia tempa w rozbudowie swojego taboru i zamierza kupić kolejne używane wagony. Po wcześniejszych próbach pozyskania ich z Niemiec, spółka ponownie kieruje wzrok na zachód. Tym razem stawka jest znacznie wyższa. Polski przewoźnik chce bowiem kupić aż 109 używanych wagonów od niemieckiego oddziału DB Regio. Jeśli transakcja dojdzie do skutku, może to być jeden z największych tego typu zakupów w historii spółki.

Intercity kupi kolejne używane wagony

Jak wynika z informacji przekazanych przez rzecznika prasowego PKP Intercity, Macieja Dutkiewicza, spółka złożyła ofertę na używane wagony i obecnie oczekuje na decyzję ze strony niemieckiego przewoźnika. Intercity stawia na tabor używany nie z oszczędności, lecz z potrzeby chwili. Celem jest szybkie wzmocnienie floty, zanim na tory wyjadą nowe pociągi zamówione w krajowych zakładach. Dostawy nowych pojazdów, zarówno piętrowych zespołów trakcyjnych, jak i nowoczesnych wagonów z kontraktu z FPS H. Cegielski rozłożone są na kilka najbliższych lat. Oznacza to, że przewoźnik musi znaleźć sposób na szybkie zwiększenie liczby miejsc dla pasażerów w obliczu rosnącego ruchu na popularnych trasach krajowych.

Czytaj też: Modernizacja linii kolejowej w Kielcach coraz bliżej. PKP planuje metamorfozę centrum

Nie jest to pierwsze podejście PKP Intercity do współpracy z DB Regio. Wcześniej spółka starała się zakupić 34 wagony, jednak oferta została odrzucona przez stronę niemiecką. Mimo to, polski przewoźnik nie rezygnuje i wraca do rozmów z jeszcze ambitniejszym planem i tym razem chce pozyskać ponad trzy razy więcej pojazdów. Wśród potencjalnych zakupów mają znaleźć się wagony przystosowane do prędkości 160 km/h, co pozwoli na ich wykorzystanie zarówno w połączeniach krajowych, jak i międzynarodowych. Nieoficjalnie mówi się, że część z nich może trafić do składów kategorii TLK oraz IC, gdzie pozwolą na zwiększenie częstotliwości kursów.

PKP Intercity potrzebuje wagonów

Decyzja o zakupie używanych wagonów wynika przede wszystkim z konieczności szybkiego reagowania na rosnące zapotrzebowanie. Polska kolej pasażerska notuje rekordowe wyniki przewozowe, a liczba pasażerów PKP Intercity rośnie z roku na rok. Nowe wagony są oczywiście bardziej nowoczesne i komfortowe, jednak ich produkcja i homologacja trwają latami. W przeciwieństwie do tego, wagony używane można wdrożyć do eksploatacji znacznie szybciej, bo już po przeglądzie technicznym, ewentualnej modernizacji i dostosowaniu do polskich standardów. Takie rozwiązanie pozwala przewoźnikowi zyskać cenny czas i elastyczność. W przeszłości z podobnego rozwiązania skorzystały także inne podmioty, m.in. SKPL, które kilka lat temu sprowadziło z Niemiec wagony 1 klasy oraz barowe.

Oprócz zakupu, PKP Intercity planuje również wynająć kolejne używane wagony. Spółka ogłosiła już przetarg na najem pojazdów 1. i 2. klasy oraz wagony barowe, które muszą być zdolne do jazdy z prędkością minimum 160 km/h. Takie rozwiązanie pozwala nie tylko szybciej zwiększyć podaż miejsc, ale też przetestować różne rozwiązania taborowe w praktyce. Dzięki temu Intercity może w krótkim czasie dopasować strukturę floty do rzeczywistych potrzeb pasażerów, czy to na trasach dalekobieżnych, czy też w połączeniach międzynarodowych.

Czytaj też: Polska europejskim orłem wzrostu. Prognozy MFW stawiają nas na szczycie

Zakup używanych wagonów z Niemiec może znacząco poprawić sytuację podróżnych. Większa liczba składów oznacza większą dostępność miejsc w popularnych pociągach, a co za tym idzie mniejsze ryzyko przepełnienia w okresach wzmożonego ruchu. Wiele z wagonów, które planuje sprowadzić Intercity, to pojazdy w dobrym stanie technicznym, często wyposażone w klimatyzację, gniazdka przy fotelach, a nawet nowoczesne systemy informacji pasażerskiej. Po odpowiednich modernizacjach mogą one z powodzeniem konkurować z nowszym taborem w kwestii komfortu. Jak podkreślają przedstawiciele spółki, każdy wagon ma znaczenie. Szczególnie teraz, gdy popyt na podróże kolejowe w Polsce bije kolejne rekordy.

Intercity testuje Pendolino w Czechach. Sparaliżowali ruch już pierwszego dnia 

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button