MorskiTransport

Powstanie nowy port w Świnoujściu! Poznajcie Przylądek Pomerania

Przylądek Pomerania uczyni Świnoujście jednym z najważniejszych punktów logistycznych na Morzu Bałtyckim

Port w Świnoujściu od dekad stanowi jeden z filarów polskiej gospodarki morskiej. Teraz jednak – według zapowiedzi rządu – nadchodzi nowa era, którą ma wyznaczyć Przylądek Pomerania, czyli nowy, głębokowodny port zewnętrzny. To przedsięwzięcie obejmujące 186 hektarów nowego lądu, 3 kilometry nabrzeża i 17-metrową głębokość basenu portowego. Projekt ten nie tylko zwiększy przepustowość portu, ale też uczyni Świnoujście jednym z najważniejszych punktów logistycznych na Morzu Bałtyckim.

Nowy port w Świnoujściu

Projekt zakłada budowę Głębokowodnego Terminala Kontenerowego o długości nabrzeża 1,3 kilometra i zdolności przeładunkowej sięgającej 2 milionów TEU rocznie. To liczby, które sytuują port w Świnoujściu w ścisłej czołówce portów Morza Bałtyckiego. Całość przedsięwzięcia została zaplanowana i będzie realizowana wyłącznie przez polskie podmioty, co podkreśla jego narodowy charakter i strategiczne znaczenie dla suwerenności gospodarczej kraju. Jak podkreśla wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, Przylądek Pomerania to „najbardziej ambitne przedsięwzięcie w historii Zarządu Morskich Portów Szczecin–Świnoujście i jedna z najbardziej spektakularnych inwestycji na Bałtyku”.

Opracowaliśmy od podstaw nową koncepcję rozwoju portu w Świnoujściu, bo poprzednia była wadliwa, nie miała zagwarantowanego finansowania, a jej realizacja była opóźniona. Zbudujemy Przylądek Pomerania, najbardziej ambitny projekt w 75-letniej historii Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście i jedną z najbardziej spektakularnych inwestycji na Bałtyku. Głębokowodny Terminal Kontenerowy będzie główną, ale nie jedyną częścią tego ogromnego projektu. Do portu będą wpływać największe kontenerowce świata, zapewniając Polsce przez dziesięciolecia wpływy do budżetu. Dzięki tej inwestycji wzmocni się bezpieczeństwo naszego kraju i obecność Polski na morzu – powiedział Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny w resorcie za gospodarkę morską.

Czytaj też: Zbudują nowy port w Świnoujściu! Powstanie aż 186 hektarów nowego lądu

Nowy port w Świnoujściu nie będzie jedynie obiektem handlowym. Jego rola wykracza daleko poza sferę cywilną, bowiem terminal ma mieć podwójne przeznaczenie, cywilno-wojskowe, co wzmocni bezpieczeństwo kraju i zapewni Polsce strategiczną przewagę w regionie. Port stanie się kluczowym hubem przeładunkowym obsługującym nie tylko Polskę, ale także kraje środkowej Europy – Niemcy, Czechy, Słowację, Austrię i Węgry. Dzięki swojej lokalizacji, Przylądek Pomerania wpisuje się w globalne łańcuchy dostaw, stając się bramą do Europy Środkowej dla międzykontynentalnego transportu morskiego. To również element szerszej strategii budowy tzw. zachodniego korytarza transportowego, opartego na infrastrukturze portów Szczecin-Świnoujście, drogi ekspresowej S3, linii kolejowej E-59 i Odrzańskiej Drogi Wodnej. Wszystkie te inwestycje mają na celu zwiększenie niezależności Polski od tradycyjnych szlaków transportowych oraz wzmocnienie jej pozycji w globalnej sieci logistycznej.

Ekologiczny wymiar inwestycji

Przylądek Pomerania ma stać się najbardziej ekologicznym portem na Bałtyku. Zastosowanie technologii zeroemisyjnych pozwoli na redukcję emisji spalin i hałasu, a specjalne systemy zasilania statków z lądu zapewnią czystą energię dla jednostek cumujących przy nabrzeżu. Cała infrastruktura zostanie zaprojektowana w duchu zrównoważonego rozwoju, od sieci wodno-kanalizacyjnej, przez systemy informatyczne i sanitarne, aż po nowoczesne zaplecze dla służb portowych, w tym celnych, sanitarnych i straży granicznej. 

Na obszarze ponad 47 hektarów powstanie nowy układ kolejowy i drogowy, który umożliwi płynny transport towarów z i do portu. Dwa tory dojazdowe o długości 3 kilometrów oraz bocznica kolejowa w samym terminalu usprawnią przepływ ładunków, a układ drogowy o długości 2 kilometrów zapewni bezpośrednie połączenie z krajową siecią dróg ekspresowych.

Czytaj też: Polska europejskim orłem wzrostu. Prognozy MFW stawiają nas na szczycie

Całkowity koszt inwestycji, za którą odpowiada Zarząd Morskich Portów Szczecin–Świnoujście, wyniesie około 1,5 miliarda złotych, natomiast państwo przeznaczy dodatkowo ponad 7 miliardów złotych na pogłębienie 70-kilometrowego toru podejściowego, budowę nowego basenu portowego oraz rozwój infrastruktury towarzyszącej. Środki te mają zostać wykorzystane również na rozbudowę połączeń kolejowych i drogowych, dzięki czemu nowy port w Świnoujściu będzie w pełni zintegrowany z krajowym systemem transportowym. 

Inwestycja w Przylądek Pomerania ma kluczowe znaczenie dla rozwoju polskiej gospodarki morskiej. Dzięki niej Polska umocni swoją pozycję jako jeden z głównych graczy w regionie Bałtyku. Terminal będzie zdolny do przyjmowania największych kontenerowców świata, co otworzy nowe możliwości eksportowe i importowe dla rodzimych przedsiębiorstw. Szacuje się, że dzięki nowemu portowi wpływy do budżetu państwa wzrosną o setki milionów złotych rocznie, a tysiące nowych miejsc pracy powstaną w sektorze logistycznym, przemysłowym i usługowym.

Pierwszy arktyczny kontenerowiec płynie do Europy. Zawita również do Gdańska

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button