Wietnamski przewoźnik niskokosztowy Vietjet ponownie zwraca na siebie uwagę branży lotniczej, potwierdzając zamówienie na kolejne Airbusy A321neo. Dzięki zakupowi dodatkowych 100 maszyn, łączne zamówienie wzrosło do 280 egzemplarzy, co stawia Vietjet w gronie największych klientów Airbusa na świecie. Nowa umowa nie tylko potwierdza ambicje rozwojowe przewoźnika, ale także podkreśla jego długofalową strategię modernizacji floty.
Vietjet zwiększa zamówienie na Airbusy
Zamówienie, o którym w branży mówiło się od miesięcy, zostało sfinalizowane podczas Paris Air Show 2025. To właśnie podczas tego prestiżowego wydarzenia Vietjet podpisał Memorandum of Understanding (MoU), obejmujące 180 maszyn z opcją na dodatkowe 50 samolotów. Teraz porozumienie zostało przekształcone w wiążący kontrakt nie na 50, a na 100 dodatkowych maszyn, przez co umowa obejmuje łącznie aż 280 Airbusów. Szefowa Vietjet, Nguyen Thi Phuong Thao, w oficjalnym oświadczeniu zaznaczyła, że rozszerzone zamówienie na Airbusy jest „wyrazem zaufania i wspólnej wizji przyszłości lotnictwa, opartej na zrównoważonym rozwoju oraz innowacyjnych technologiach.”
Nowe zamówienie wpisuje się w szerzej zakrojoną strategię ekspansji i dywersyfikacji floty Vietjet. Zaledwie kilka miesięcy wcześniej, w maju tego roku, linie zwiększyły liczbę zamówionych Airbusów A330-900 z 20 do 40. Modele te, przeznaczone do obsługi tras długodystansowych, pozwolą przewoźnikowi otworzyć nowe kierunki, w tym połączenia do Europy, które mają zostać uruchomione już w najbliższych latach. Wraz z rozbudową floty Vietjet zamierza umocnić swoją pozycję w regionie Azji i Pacyfiku, rozwijając siatkę połączeń między Wietnamem a kluczowymi ośrodkami gospodarczymi, od Bangkoku i Singapuru po Tokio i Seul.
Czytaj też: Chiny szykują gigantyczne zamówienie na samoloty! W grze i Boeing, i Airbus
Obecnie Vietjet dysponuje flotą 121 samolotów, obejmującą modele A320-200, A321-200, A321neo i A330-200. Grupa, w skład której wchodzą także Vietjet Thailand i Vietjet Qazaqstan, planuje dynamiczny rozwój, mając w portfelu zamówień ponad 400 maszyn, w tym A321XLR oraz Boeingi 737 MAX. Linie obsługują obecnie 18 tras krajowych oraz 37 połączeń międzynarodowych, głównie w regionie Azji i Pacyfiku. Najbardziej obciążoną trasą pozostaje Ho Chi Minh City – Hanoi, na której odbywa się nawet 117 lotów tygodniowo w każdą stronę.
Vietjet stawia na modernizację, technologie i ekologię
Zamówiony przez wietnamskie linie Airbus A321neo, będący największym modelem z rodziny A320neo, cieszy się ogromnym uznaniem w branży za swoją efektywność paliwową i niższy poziom hałasu. Maszyna zużywa o 20% mniej paliwa w porównaniu z poprzednikami i jest o połowę cichsza, co ma ogromne znaczenie dla portów lotniczych położonych w gęsto zaludnionych rejonach Azji. Warto podkreślić, że A321neo już teraz może latać z 50-procentowym udziałem zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF), a Airbus zapowiada, że w ciągu najbliższych pięciu lat samoloty tej rodziny będą w pełni kompatybilne z 100% SAF. To krok w kierunku redukcji emisji CO₂ i realizacji celów neutralności klimatycznej do 2050 roku.
Według analityków decyzja Vietjet, by zwiększyć zamówienie na Airbusy, to wyraźny sygnał, że linie z Azji Południowo-Wschodniej coraz odważniej stawiają na modernizację, technologie i ekologię, wpisując się w globalny trend zielonej transformacji transportu lotniczego. Również dla samego Airbusa ten rok jest jednym z najbardziej udanych w ostatniej dekadzie. Na koniec września producent odnotował ponad 11 200 zamówień na samoloty z rodziny A320neo, z czego 7 142 to model A321neo. Dostarczono już 1 859 egzemplarzy, a w portfelu zamówień znajdują się również kontrakty od gigantów takich jak IndiGo czy Wizz Air. Tylko w tym roku Airbus przyjął 610 nowych zamówień i dostarczył 507 samolotów do 79 klientów, utrzymując kurs na osiągnięcie ambitnego celu 820 dostaw rocznie.
Czytaj też: Gigantyczny plan Wietnamu za 50 mld dolarów. Lotnisko większe niż CPK powstanie w 5 lat
Jednocześnie producent z Tuluzy nie zwalnia tempa w innych segmentach rynku. Airbus prowadzi negocjacje z Air China Cargo w sprawie zakupu sześciu samolotów towarowych A350F, z opcją na cztery kolejne. Wartość potencjalnej umowy szacowana jest na 4,65 miliarda dolarów, a pierwsze dostawy mają nastąpić w drugiej połowie 2027 roku.
Airbus i Boeing zwiększają dostawy. Amerykanie gonią europejskiego giganta





