KolejowyTransport

Zmodernizują kolej do elektrowni atomowej. Kolejna umowa podpisana

Warta blisko 1,5 miliarda złotych netto inwestycja ma zostać zakończona w 2029 roku

Polska konsekwentnie realizuje plan budowy infrastruktury dla pierwszej w kraju elektrowni jądrowej. Kolejnym krokiem w tym kierunku jest modernizacja i rozbudowa połączenia kolejowego między Lęborkiem, Łebą a Choczewem, które w przyszłości zapewni bezpośredni dostęp do powstającej elektrowni Lubiatowo-Kopalino. To przedsięwzięcie to nie tylko wsparcie dla projektu energetycznego, ale również impuls rozwojowy dla Pomorza. Dzięki nowoczesnym torom, nowym przystankom i elektryfikacji linii region zyska całoroczne połączenia kolejowe, a mieszkańcy otrzymają nowe możliwości mobilności i zatrudnienia. Warta blisko 1,5 miliarda złotych netto inwestycja w kolej do elektrowni atomowej ma zostać zakończona w 2029 roku.

Kolej do elektrowni atomowej zostanie zmodernizowana

Budowa elektrowni Lubiatowo-Kopalino ma strategiczne znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. Dlatego inwestycje towarzyszące, w tym drogi czy kolej do elektrowni atomowej, są niezbędnym elementem całego projektu. Modernizacja torów między Lęborkiem, Łebą a Choczewem zapewni nie tylko sprawny transport materiałów budowlanych i komponentów technologicznych w trakcie powstawania siłowni, ale również szybki dowóz pracowników oraz przyszłą obsługę logistyczną elektrowni. W praktyce oznacza to, że kolej stanie się kluczowym ogniwem w systemie dostaw, umożliwiając przewóz ciężkiego sprzętu oraz elementów konstrukcyjnych o dużych gabarytach. To rozwiązanie znacznie ograniczy emisję spalin i ruch ciężarówek na lokalnych drogach, co pozytywnie wpłynie na środowisko oraz komfort życia okolicznych mieszkańców.

W ramach najnowszej inwestycji przebudowany zostanie 32-kilometrowy odcinek linii kolejowej nr 229 między Lęborkiem a Łebą. Remont obejmie gruntowną modernizację torowiska, instalację nowoczesnej sieci trakcyjnej oraz dostosowanie infrastruktury do obsługi pociągów poruszających się z prędkością do 120 km/h. Prace obejmą stacje i przystanki Lębork Nowy Świat, Nowa Wieś Lęborska, Garczegorze, Lędziechowo, Wrzeście, Steknica oraz Łeba, a dodatkowo powstanie nowy przystanek Lębork Zachodni. Wszystkie perony zostaną zmodernizowane z myślą o osobach z ograniczoną mobilnością, wyposażone w windy, pochylne dojścia i systemy informacji pasażerskiej. Obecnie linia Lębork-Łeba obsługuje głównie ruch sezonowy w okresie wakacyjnym. Po zakończeniu prac będzie możliwe całoroczne kursowanie pociągów pasażerskich i towarowych, co w znaczący sposób poprawi dostępność komunikacyjną regionu.

Czytaj też: Polski rynek pracy – pracownicy pewni siebie, ale bez kompetencji

Najbardziej oczekiwaną częścią projektu jest jednak budowa nowego odcinka linii kolejowej nr 230, która połączy stację Steknica z planowaną lokalizacją elektrowni Lubiatowo-Kopalino i dalej z Choczewem. Trasa o długości około 30 kilometrów przebiegać będzie przez stacje Szczenurze, Sarbsk, Osetnik, Słajszewo – Elektrownia, Lubiatowo – Kopalino oraz Jackowo. Przewidziano także modernizację istniejącej stacji Choczewo. Dzięki nowej infrastrukturze pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość do 160 km/h, a składy towarowe do 120 km/h. Wszystkie linie zostaną zelektryfikowane, co nie tylko zwiększy efektywność przewozów, ale też obniży koszty eksploatacji i emisję dwutlenku węgla. Projekt zakłada przystosowanie stacji do obsługi długich składów towarowych o długości do 750 metrów, co ma kluczowe znaczenie dla transportu materiałów budowlanych i urządzeń dla elektrowni.

Na całej długości obu linii zmodernizowanych lub wybudowanych zostanie 115 obiektów inżynieryjnych, w tym mosty, wiadukty, przejścia pod torami i przepusty wodne. Inwestycja obejmuje również nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym, który zwiększy poziom bezpieczeństwa i płynność ruchu. Dodatkowo przebudowane zostaną wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe, co poprawi bezpieczeństwo na skrzyżowaniach torów z drogami lokalnymi. Nowe przejścia dla zwierząt zapewnią minimalny wpływ inwestycji na środowisko naturalne.

Realizacja i finansowanie projektu

Wykonawcą inwestycji jest Torpol S.A., jedna z czołowych polskich firm specjalizujących się w budowie i modernizacji infrastruktury kolejowej. Wartość kontraktu wynosi 1,44 miliarda złotych netto (1,77 mld zł brutto) i jest finansowana ze środków budżetu państwa. Zakończenie wszystkich prac zaplanowano na rok 2029, a pełne wdrożenie projektu ma umożliwić nie tylko bezpośredni dojazd do elektrowni, ale także wzmocnić sieć transportową Pomorza, integrując ją z krajowym systemem kolejowym.

Podpisana umowa to jednak tylko część szeroko zakrojonego projektu zapewnienia dostępu kolejowego do przyszłej elektrowni jądrowej. Wcześniej, we wrześniu bieżącego roku, PLK zawarły kontrakt na modernizację alternatywnej trasy na odcinku Kartuzy – Lębork. Trzecim etapem programu inwestycji w kolej do elektrowni atomowej będzie modernizacja linii nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo. Postępowanie przetargowe ma się rozpocząć w II kwartale przyszłego roku, a zakończenie całego przedsięwzięcia przewidywane jest na koniec 2029 roku. Dzięki tym inwestycjom mieszkańcy północnej części Pomorza po raz pierwszy od ponad 30 lat zyskają dostęp do regularnych połączeń kolejowych.

Czytaj też: ALEŻ TO WYGLĄDA! Te inwestycje kolejowe wzmocnią nasze polskie porty

Modernizacja linii kolejowych prowadzących do elektrowni atomowej to jednak coś więcej niż tylko poprawa infrastruktury transportowej. To element szerszej strategii rozwoju zrównoważonej energetyki i komunikacji w Polsce. Projekt ten zwiększy konkurencyjność regionu, przyciągnie inwestorów i poprawi mobilność lokalnych społeczności. W połączeniu z planowaną budową elektrowni jądrowej, będzie to jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w historii Pomorza.

Modernizacja linii kolejowej w Kielcach coraz bliżej. PKP planuje metamorfozę centrum

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button