Po latach analiz, planów i przetargów, jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w północno-zachodniej Polsce wchodzi w decydującą fazę. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła wybór wykonawców wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS), będącej częścią trasy ekspresowej S6. Nowa arteria nie tylko usprawni komunikację w regionie, ale też połączy sieć dróg krajowych, tworząc pełny pierścień wokół stolicy Pomorza Zachodniego.
Zachodnia Obwodnica Szczecina już wkrótce
Zachodnia Obwodnica Szczecina zostanie zrealizowana w ramach trzech przetargów. Odcinek Kołbaskowo – Dołuje wykona firma PORR, której oferta opiewa na 776,76 mln zł. Fragment Dołuje – Police przypadł firmie NDI, z propozycją 694,78 mln zł, natomiast najtrudniejszy i najdroższy odcinek Police – Goleniów, obejmujący także tunel pod Odrą, zrealizuje konsorcjum NDI i DOGUS za kwotę ponad 5,3 mld zł. Po ogłoszeniu wyników wykonawcy konkurencyjni mają 10 dni na ewentualne odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Cały proces będzie jeszcze objęty kontrolą uprzednią Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, co stanowi standardową procedurę przy tak dużych inwestycjach publicznych.
Dla dwóch pierwszych odcinków, czyli Kołbaskowo – Dołuje i Dołuje – Police, zakończenie robót planowane jest na 2029 rok. Znacznie dłużej potrwa natomiast realizacja trzeciego fragmentu Police – Goleniów, obejmującego budowę tunelu pod Odrą. Ten imponujący, 5-kilometrowy obiekt ma być gotowy do 2033 roku.
Czytaj też: To będzie najdłuższy tunel drogowy w Polsce! Kto zbuduje nową obwodnicę Szczecina?
Przetarg ogłoszono w grudniu ubiegłego roku, a oferty napłynęły wiosną. Ich ocena trwała kilka miesięcy i była wyjątkowo skrupulatna. Niektóre firmy, m.in. Intercor oraz China Harbour Engineering Company, mimo atrakcyjnych cen zostały wykluczone z powodu błędów formalnych i niewłaściwego zabezpieczenia ofert. Dokładna weryfikacja była kluczowa, aby uniknąć opóźnień w dalszym etapie prac projektowych i budowlanych.
Inżynierskie serce całej inwestycji
Obwodnica domknie komunikacyjny pierścień dróg ekspresowych i autostrad wokół miasta. Połączy istniejące trasy A6, S3 i S6, co umożliwi płynne ominięcie centrum Szczecina zarówno dla ruchu lokalnego, jak i tranzytowego. To inwestycja strategiczna nie tylko dla województwa zachodniopomorskiego, ale i dla całego kraju, wpisana w Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. z perspektywą do 2033 r.

Kluczowym elementem Zachodniej Obwodnicy Szczecina będzie tunel pod Odrą, który powstanie na północ od Polic. To właśnie dzięki niemu kierowcy będą mogli sprawnie i bezpiecznie przejechać z Polic do Goleniowa bez konieczności nadrabiania dziesiątek kilometrów. Tunel zostanie wykonany technologią TBM (Tunnel Boring Machine), przy użyciu potężnej tarczy drążącej o średnicy prawie 15 metrów. Będzie to dwururowy obiekt, wyposażony w 19 przejść ewakuacyjnych i nowoczesne systemy wentylacji oraz bezpieczeństwa. Najgłębszy punkt konstrukcji sięgnie ponad 50 metrów pod powierzchnię terenu, co czyni go jednym z najbardziej zaawansowanych tuneli w Polsce.
Czytaj też: Polski rynek pracy – pracownicy pewni siebie, ale bez kompetencji
Zachodnia Obwodnica Szczecina w ciągu drogi S6 przyniesie ogromne korzyści nie tylko dla samego Szczecina, ale dla całego regionu Pomorza Zachodniego. Dzięki nowej trasie czas przejazdu z Polic do Goleniowa skróci się z 58 do zaledwie 23 kilometrów, a dojazd do portu, autostrady A6 czy drogi ekspresowej S3 stanie się szybki i płynny. Nowa S6 odciąży obecną sieć dróg wokół Szczecina, zwłaszcza w okresie letnim, gdy natężenie ruchu drastycznie rośnie. Dla mieszkańców stolicy regionu oznacza to mniej korków, czystsze powietrze i poprawę bezpieczeństwa. Z kolei dla przedsiębiorców, zwłaszcza z branży logistycznej i przemysłowej, nowa obwodnica otworzy dostęp do strategicznych szlaków transportowych i portów morskich.
Mieszkańcy w końcu odetchną z ulgą. Obwodnica Dzwoli oddana do użytku








