KolejowyTransport

Modernizacja linii kolejowej w Kielcach coraz bliżej. PKP planuje metamorfozę centrum

Modernizacja linii kolejowej nr 8 to jedno z największych przedsięwzięć infrastrukturalnych w województwie świętokrzyskim

Modernizacja linii kolejowej w Kielcach wchodzi w decydującą fazę. Polskie Linie Kolejowe przygotowują się do przełomowej inwestycji, która nie tylko usprawni połączenia kolejowe w regionie świętokrzyskim, ale również zapoczątkuje urbanistyczną przemianę serca miasta. Projekt, realizowany we współpracy z Miastem Kielce  obejmie modernizację odcinka linii kolejowej nr 8 Sitkówka Nowiny – Tumlin. To przedsięwzięcie ma stać się impulsem do stworzenia nowoczesnego węzła komunikacyjnego i nowego centrum Kielc.

Modernizacja linii kolejowej w Kielcach

Modernizacja linii kolejowej w Kielcach to inwestycja, która ma połączyć tradycję z nowoczesnością i stać się katalizatorem transformacji przestrzennej i gospodarczej Kielc. PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiadają gruntowną przebudowę infrastruktury kolejowej, od torów i peronów po układ komunikacyjny wokół stacji. Prace mają na celu nie tylko zwiększenie komfortu podróży, ale też poprawę integracji transportu kolejowego z miejskim. Dzięki temu mieszkańcy zyskają wygodniejszy dostęp do pociągów, a centrum Kielc zyska zupełnie nowy charakter.

W ramach współpracy samorządowej powstała koncepcja, która zakłada, że modernizacja torów stanie się częścią szerszego planu rozwoju miasta. Dzięki niej inwestycja ma wykraczać poza stricte kolejową sferę i wpływać na poprawę komunikacji drogowej, pieszej i rowerowej. Kluczowym elementem będzie budowa nowego tunelu drogowego w ciągu ulic Czarnowskiej i Piekoszowskiej oraz kładki pieszo-rowerowej łączącej stację z dworcem autobusowym i ulicą Mielczarskiego.

Kierunki rozwoju inwestycji wyznacza list intencyjny podpisany przez przedstawicieli Miasta Kielce, PKP i PKP PLK. Dokument dotyczy realizacji zadania „Prace na linii kolejowej nr 8 na odc. Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów, etap III: Tumlin – Sitkówka-Nowiny”. Ogłoszenie przetargu na dokumentację projektową planowane jest na rok 2026.

Planowana przez nas inwestycja na linii kolejowej nr 8 daje niecodzienną szansę na nowe otwarcie, jeśli chodzi o komunikacyjne oblicze aglomeracji kieleckiej. Cieszę się, że nasi partnerzy z kolei i samorządu również to dostrzegają. Wspólnie będziemy działać, by to zadanie przyniosło jak największe korzyści mieszkańcom i podróżnym – mówi Maciej Kaczorek, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, dyrektor ds. strategii i rozwoju.

Czytaj też: Pociągi z Warszawy do Lublina przyspieszą. Powstaną dwa nowe tory

W ramach modernizacji powstaną nowe przystanki kolejowe Kielce Witosa przy ulicy Morawieckiego oraz Kielce Podkarczówka w rejonie ulicy Jagodowej. Przeniesiony zostanie również istniejący przystanek Kielce Białogon, co pozwoli lepiej dostosować jego lokalizację do potrzeb mieszkańców. Każdy z nowych peronów zostanie zaprojektowany z myślą o pasażerach przesiadających się między koleją a komunikacją miejską, co poprawi dostępność i skróci czas podróży. Rozważana jest także przebudowa łącznic kolejowych, co umożliwi przeniesienie części ruchu towarowego poza centrum miasta. Dzięki temu Kielce zyskają bardziej przyjazną przestrzeń miejską, wolną od uciążliwego transportu ciężkiego.

Współpraca Miasta Kielce z Polskimi Liniami Kolejowymi i Polskimi Kolejami Państwowymi to krok w stronę nowoczesnego, dobrze skomunikowanego miasta. Naszym wspólnym celem jest stworzenie zintegrowanego węzła transportowego, który połączy komunikację kolejową, miejską, pieszą i rowerową w spójną całość. Przygotowaliśmy koncepcję, która stwarza realny plan na skomunikowanie Śródmieścia z osiedlami “za torami”, uwolnienia przestrzeni na lokalizację nowych budynków biurowych i przyciągnięcia funkcji biznesowej oraz poprawienie jakości przestrzeni publicznej w okolicach dworca – mówi Agata Wojda, prezydentka Miasta Kielce.

Inwestycja o znaczeniu regionalnym i krajowym

Modernizacja linii kolejowej nr 8 to jedno z największych przedsięwzięć infrastrukturalnych w województwie świętokrzyskim. Cały odcinek Skarżysko-Kamienna – Kielce Główne – Kozłów został podzielony na trzy etapy, z których prace na pierwszym – Kozłów – Sędziszów – już trwają. W maju tego roku podpisano umowę na realizację odcinka Skarżysko-Kamienna – Tumlin, współfinansowanego z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Z kolei w październiku ogłoszono przetarg na fragment Sędziszów – Jędrzejów – Miąsowa. Projekt ma zapewnione długoterminowe finansowanie dzięki umowie kredytowej z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, która przewiduje wsparcie do kwoty 450 mln euro. 

Czytaj też: Polski rynek pracy – pracownicy pewni siebie, ale bez kompetencji

Kolej od początku jej istnienia w Kielcach była dla mieszkańców oknem na świat oraz symbolem otwarcia, nowoczesności i ambicji. Istotą kolei jest łączenie ludzi i taki wydźwięk ma podpisany dzisiaj list intencyjny między Miastem Kielce, PLK SA oraz PKP SA. Jestem przekonany, że będzie on stanowił impuls dla rozpoczęcia prac nad przekształceniem przestrzeni wokół dworca i stworzenia fragmentu nowoczesnego miasta. To przykład modelowej współpracy między rządem, koleją i samorządem – pokazuje, że inwestycje infrastrukturalne mogą i powinny być katalizatorem rozwoju całych dzielnic miast – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Bydgoszcz Fordon ma już nowy peron. Praca na Kujawach wre

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button