Największy południowokoreański armator, HMM (Hyundai Merchant Marine), ogłosił jedną z największych inwestycji w nowe kontenerowce. Firma zainwestuje prawie 3 miliardy dolarów w budowę 14 nowoczesnych statków, które mają stać się filarem jej zrównoważonej i konkurencyjnej floty. To kolejny strategiczny krok Koreańczyków, potwierdzający ambicje HMM do utrzymania pozycji globalnego lidera w transporcie morskim i ochronie środowiska.
HMM zamawia kontenerowce
W ramach zamówienia HMM otrzyma 12 statków klasy 13 000 TEU oraz dwa bardzo duże kontenerowce (VLCS). Łączna wartość kontraktu opiewa na 2,82 miliarda dolarów, co czyni go jedną z największych pojedynczych inwestycji w światowej branży morskiej. Za realizację zamówienia odpowiadają HD Hyundai Heavy Industries oraz Hanwha Ocean, dwie najbardziej renomowane stocznie Korei Południowej. Wszystkie jednostki z tej serii będą zasilane skroplonym gazem ziemnym LNG, które pozwala znacząco ograniczyć emisję dwutlenku węgla i tlenków siarki, wpisując się w globalne cele dekarbonizacji żeglugi.
Czytaj też: Gigantyczne inwestycje CMA CGM w Indiach. Zdominują przemysł stoczniowy?
HMM podkreśla, że ekologiczna transformacja floty jest kluczowym elementem jej strategii rozwoju. Nowe kontenerowce mają nie tylko zwiększyć efektywność transportową, ale również pomóc firmie w osiągnięciu ambitnych celów środowiskowych do 2030 roku. Firma zapowiada, że w kolejnych latach będzie testować także technologie zasilania amoniakiem i wodorem, które mogą stać się przyszłością żeglugi oceanicznej. Dzięki tym inwestycjom HMM dąży do stworzenia najbardziej zrównoważonej floty na świecie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej efektywności ekonomicznej.
Kontynuacja długofalowej strategii
Zamówienie HMM na nowe kontenerowce to pierwsza tak duża inwestycja firmy od 2018 roku, kiedy to spółka podpisała kontrakt wart 2,22 miliarda dolarów na budowę 20 dużych jednostek, w tym 12 megakontenerowców o pojemności 24 000 TEU oraz 8 statków o pojemności 16 000 TEU. Tamten krok pozwolił HMM wejść do grona największych przewoźników kontenerowych świata, zdolnych do obsługi głównych szlaków między Azją a Europą.
Kolejne lata przyniosły konsekwentne inwestycje w modernizację floty i unowocześnianie technologii napędowych. W 2021 roku armator zamówił 12 statków klasy 13 000 TEU o wartości 1,25 miliarda dolarów, a w 2023 roku dodał 9 kontenerowców o pojemności 9 000 TEU z napędem metanolowym, za które zapłacił 990,5 miliona dolarów. Nowe zamówienie jest więc logicznym rozwinięciem tej strategii, wzmocnieniem ekologicznej i technologicznej przewagi firmy na tle konkurencji.
Czytaj też: Donald Trump zakończył konflikt w Azji! Chiny, Japonia i Korea podejmą współpracę, aby walczyć z USA!
Wraz z nową serią jednostek LNG, HMM rozszerza flotę przyjaznych środowisku statków, która obecnie obejmuje 9 jednostek z napędem metanolowym i 2 z napędem LNG. Dodanie 12 nowych kontenerowców LNG znacząco zwiększy udział ekologicznych napędów w strukturze floty, co pozwoli armatorowi zredukować ślad węglowy i dostosować się do surowych wymogów Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO).
Morski gigant MSC rozważa przejęcie brytyjskich linii EasyJet





