Chiński koncern motoryzacyjny BYD, jeden z największych producentów pojazdów elektrycznych na świecie, coraz śmielej umacnia swoją pozycję na europejskim rynku. Po inwestycjach na Węgrzech i w Turcji, firma planuje budowę trzeciej fabryki w Europie. Jak wynika z informacji przekazanych przez źródła agencji Reuters, głównym kandydatem do lokalizacji tego strategicznego zakładu stała się Hiszpania.
W Hiszpanii powstanie kolejna fabryka BYD?
Według doniesień, Hiszpania zyskała przewagę nad innymi kandydatami nie tylko dzięki czynnikom ekonomicznym – relatywnie niskim kosztom produkcji i stabilnemu otoczeniu gospodarczemu – ale także politycznym. W ubiegłym roku Madryt wstrzymał się od głosu w unijnym głosowaniu nad wprowadzeniem ceł na chińskie samochody elektryczne, co w Pekinie zostało odebrane jako gest dobrej woli. W chińskich mediach nie brakowało wówczas komentarzy, że „Hiszpania rozumie znaczenie współpracy, a nie konfrontacji”. Nowa fabryka BYD byłaby więc przypieczętowaniem budowanych przez lata dobrych relacji między dwoma państwami.
Hiszpania to idealne miejsce do rozwijania działalności BYD w Europie. Mamy tu znakomite zaplecze przemysłowe, infrastrukturę logistyczną i konkurencyjne ceny energii elektrycznej – podkreśla Alberto De Aza, dyrektor BYD na Hiszpanię i Portugalię.
Czytaj też: Hiszpania jest coraz ważniejszym rynkiem dla polskich eksporterów
Choć decyzja o wyborze lokalizacji nie została jeszcze formalnie zatwierdzona, źródła zbliżone do sprawy wskazują, że Hiszpania ma największe szanse na zwycięstwo. Ostateczne rozstrzygnięcie ma nastąpić jeszcze przed końcem bieżącego roku, po uzyskaniu zgody chińskich władz centralnych i regulatorów. Nie jest jednak tajemnicą, że BYD rozważało również inne opcje, m.in. Niemcy. Ostatecznie jednak wysokie koszty pracy i energii sprawiły, że niemiecka lokalizacja zeszła na dalszy plan.
China’s No. 1 automaker BYD has considered Spain to be its top candidate for a third car factory to serve the European market, as the company seeks to grow sales on the continent https://t.co/J1jgLDoBQP pic.twitter.com/dHjgxAkxKp
— Reuters (@Reuters) October 14, 2025
Trzeci filar europejskiej ekspansji BYD
BYD chce, aby w ciągu najbliższych trzech lat wszystkie chińskie samochody elektryczne sprzedawane w Europie były produkowane lokalnie. To strategiczny ruch, który nie tylko pozwoli uniknąć unijnych ceł, ale też skróci łańcuch dostaw i zwiększy elastyczność produkcji. Ewentualna inwestycja w Hiszpanii stanowiłaby trzeci filar strategii BYD w Europie. Po rozpoczęciu budowy zakładu montażowego na Węgrzech i planach uruchomienia fabryki w Turcji w przyszłym roku, nowy obiekt miałby obsługiwać głównie rynki Europy Zachodniej.
Czytaj też: Problemy BYD w Europie? Chińskie elektryki nie wyjadą z węgierskiej fabryki
Statystyki pokazują, że chińska marka nie zwalnia tempa. Sprzedaż samochodów BYD w Europie wzrosła o 280% w pierwszych ośmiu miesiącach tego roku w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. Wzrost napędzają zarówno hybrydy plug-in, jak i w pełni elektryczne modele, które zdobywają uznanie klientów dzięki konkurencyjnej cenie i wysokiej jakości wykonania. Równolegle BYD rozbudowuje sieć dealerską i zwiększa zatrudnienie w europejskich strukturach. Firma konsekwentnie stawia na lokalne zasoby, od logistyki po marketing, co pokazuje, że nie jest to chwilowa ekspansja, lecz długofalowa strategia umacniania chińskiej marki w Europie.
Fabryka BYD w Hiszpanii mogłaby stworzyć tysiące nowych miejsc pracy i przynieść znaczący impuls dla lokalnej gospodarki, szczególnie w regionach dotkniętych restrukturyzacją przemysłu tradycyjnego. W dłuższej perspektywie inwestycja Chińczyków mogłaby wzmocnić pozycję Hiszpanii jako centrum europejskiej elektromobilności i stworzyć przeciwwagę dla tradycyjnie silnych ośrodków motoryzacyjnych w Niemczech czy Francji. Jeśli projekt zostanie zatwierdzony, budowa mogłaby ruszyć już w przyszłym roku, a pierwsze samochody z nowej fabryki trafiłyby do europejskich klientów rok później.
Chińskie elektryki BYD podbijają Hiszpanię! Tania alternatywa?





