Już wkrótce pociągi z Warszawy do Lublina pojadą jeszcze szybciej. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na rozbudowę ostatniego fragmentu trasy Warszawa Wschodnia – Lublin. Inwestycja obejmie przede wszystkim tzw. linię otwocką, czyli odcinek pomiędzy Warszawą Wawer a Otwockiem, który przejdzie gruntowną modernizację. Dzięki nowym torom, przebudowanym przystankom i bezkolizyjnym przejazdom podróżni zyskają nie tylko na czasie, ale i na komforcie.
Pociągi z Warszawy do Lublina pojadą szybciej
Modernizacja dotyczy odcinka Warszawa Wawer – Otwock, który jest ostatnim fragmentem nieobjętym dotąd kompleksową przebudową. Wcześniej zakończono już prace pomiędzy Otwockiem a Pilawą oraz Pilawą a Lublinem, gdzie zmodernizowano tory i wybudowano nowoczesne perony. Po dokończeniu całego projektu pociągi z Warszawy do Lublina pokonają dystans w zaledwie 90 minut, co oznacza skrócenie podróży o kilkanaście minut względem obecnego czasu przejazdu.
W ramach przedsięwzięcia powstaną dwa dodatkowe tory, które rozdzielą ruch pociągów aglomeracyjnych od dalekobieżnych. To rozwiązanie ma kluczowe znaczenie dla przepustowości linii, bowiem pozwoli zwiększyć liczbę kursujących pociągów i poprawi płynność ruchu między Warszawą a Lublinem. Oznacza to, że w godzinach szczytu więcej składów Kolei Mazowieckich, SKM czy PKP Intercity będzie mogło korzystać z tej samej trasy bez ryzyka przeciążeń i opóźnień.
Czytaj też: Bydgoszcz Fordon ma już nowy peron. Praca na Kujawach wre
Projekt zakłada także przebudowę ośmiu przystanków: Warszawa Anin, Międzylesie, Radość, Miedzeszyn, Michalin, Józefów, Otwock Świder i Warszawa Falenica. Każdy z nich zyska nowoczesny system informacji pasażerskiej, wiaty i ławki o współczesnym designie, a także windy i podjazdy dla osób z ograniczoną mobilnością. Warto dodać, że modernizacja odbywać się będzie z poszanowaniem historycznego charakteru obiektów, szczególnie w Falenicy, gdzie zachowane zostaną oryginalne elementy architektoniczne dawnych wiat i budynków stacyjnych.

W ramach modernizacji powstanie również 20 nowych przejść pod torami, a cztery dotychczasowe przejazdy kolejowo-drogowe zostaną całkowicie zlikwidowane. W ich miejsce pojawią się tunel drogowy w Radości, tunel w Falenicy, tunel w Józefowie oraz wiadukt na granicy Warszawy i Józefowa. Dzięki temu ruch samochodowy zostanie oddzielony od kolejowego, co znacznie ograniczy ryzyko wypadków i poprawi płynność ruchu. Dodatkowo, wzdłuż całej linii pojawią się ekrany akustyczne porośnięte roślinnością, które ograniczą hałas i poprawią estetykę przestrzeni publicznej.
Linia otwocka zyska cztery tory❗🛤️ W efekcie podróż koleją z Warszawy do Lublina skróci się do około 90 minut. Będzie też więcej pociągów i więcej połączeń. 🚄
👉 Takie efekty przyniesie modernizacja trasy Warszawa Wawer – Otwock. Podpisaliśmy umowę na realizację… pic.twitter.com/KfQrsHKnQr
— PLK SA (@PKP_PLK_SA) October 14, 2025
Prace przygotowawcze już w toku
Choć główne roboty rozpoczną się jeszcze w tym roku, część działań przygotowawczych została zrealizowana wcześniej. PKP PLK rozebrały już budynki kolidujące z nowym układem drogowym w Radości i Falenicy, a także przebudowały sieć kanalizacyjną między Aninem a Międzylesiem. Dzięki temu możliwe będzie sprawne prowadzenie prac podziemnych i budowa przejść dla pieszych oraz dodatkowych torów. Zmodernizowane zostaną również istniejące mosty na rzece Świder, a dodatkowo powstaną dwa nowe obiekty inżynieryjne w ciągu linii nr 506.
To bardzo ważny dzień dla pasażerów, którzy na co dzień korzystają z połączeń pomiędzy Otwockiem a Warszawą. Nowe przystanki, większa przepustowość i pełna dostępność kolei sprawią, że jeszcze więcej osób wybierze kolej do dojazdów do pracy i do szkoły, co ma ważne znaczenie dla regionu. Przed nami trudny czas inwestycji, ale na efekty warto poczekać – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Czytaj też: W Polsce założenie firmy jest najprostsze w Europie. Tak twierdzą Polacy
Cała inwestycja ma zakończyć się w 2028 roku. Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń i przeprowadzeniu odbiorów technicznych, pasażerowie będą mogli korzystać z pełni zmodernizowanej trasy Warszawa Wschodnia – Lublin. Według szacunków PKP PLK, po zakończeniu wszystkich etapów pociągi z Warszawy do Lublina pojadą około 1 godziny i 30 minut. Wartość projektu to ok. 1,4 miliarda złotych, a jego finansowanie pochodzi z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027.





