Czeski przewoźnik RegioJet coraz śmielej wchodzi na polskie tory i już otwarcie mówi o ambicjach w zakresie polskiej Kolei Dużych Prędkości, która ma powstać w najbliższych latach w ramach projektu CPK. Po sukcesie na trasach międzynarodowych i krajowych, firma zapowiada znaczną rozbudowę oferty oraz rywalizację z PKP Intercity, zarówno w tradycyjnym segmencie dalekobieżnym, jak i w przyszłościowym sektorze KDP.
RegioJet będzie walczył z PKP Intercity
RegioJet ogłosił szczegóły rozkładu jazdy na lata 2025/2026 i 2026/2027. Spółka zamierza wejść na kluczowe krajowe trasy, gdzie do tej pory niemal niepodzielnie rządziło PKP Intercity. Jeszcze w grudniu czeski przewoźnik planuje uruchomić aż sześć par połączeń dziennie między Warszawą a Poznaniem oraz osiem między stolicą a Krakowem. Trzy z kursów mają być wydłużone aż do Trójmiasta. Żółte pociągi będą kursować regularnie, mniej więcej co dwie godziny, oferując czas przejazdu porównywalny z ekspresami Intercity, ale w niższej cenie. Dla przykładu skład z Krakowa Płaszowa do Warszawy Wschodniej ma pokonywać trasę w ok. 3 godziny, a z Warszawy do Poznania w nieco ponad 2,5 godziny.
Z kolei w ramach przyszłorocznego rozkładu RegioJet uruchomi aż 11 nowych połączeń krajowych i międzynarodowych, łącząc m.in. Warszawę z Berlinem, Wrocławiem, Szczecinem, a także z Wiedniem, Pragą i Ostrawą. W planach są także trasy z Trójmiasta przez Warszawę do południowych regionów Polski. Tak szeroka siatka połączeń pozwoli Czechom zbudować silną markę na rynku przewozów pasażerskich w Polsce i stworzyć realną alternatywę dla Intercity, nie tylko pod względem oferty, ale i komfortu podróży.
Czytaj też: Czechosłowacja: między przemysłowym bogactwem a biedą peryferii
Aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu, RegioJet planuje zatrudnienie nawet 300 pracowników w Polsce. Wśród nich znajdą się przede wszystkim maszyniści, obsługa pokładowa oraz personel techniczny. Firma oferuje wynagrodzenia wyższe niż te proponowane przez PKP Intercity, co ma przyciągnąć doświadczonych specjalistów. Co istotne, większość pracowników mają stanowić Polacy. Jak podkreślają eksperci, regulacje kolejowe i wymogi bezpieczeństwa sprawiają, że zagraniczni przewoźnicy muszą zatrudniać lokalnych pracowników, znających język i przepisy. RegioJet planuje też utworzenie w Polsce własnego centrum szkoleniowego, które pozwoli przygotować nowych pracowników do pracy na nowoczesnym taborze.
‼️RegioJet szaleje – bilety za 9 zł, zapowiedzi kolejnych tras.
🚆Dzieje się. Konkurencja to piękna rzecz 😀
Jak odpowie PKP Intercity❓
Więcej: https://t.co/6ughHEFX5Q#kolej #PKP @PKPIntercityPDP @RegioJet pic.twitter.com/3wqgbdg1XY— Lukasz Malinowski (@Lukasz_Malin) October 7, 2025
Kolej Dużych Prędkości w zasięgu planów
Choć pełne uruchomienie polskiej Kolei Dużych Prędkości planowane jest dopiero po 2032 r., RegioJet już teraz deklaruje zainteresowanie obsługą tej linii. Według zapowiedzi Michała Plazy, prezesa polskiego oddziału firmy, naturalnym krokiem dla czeskiego przewoźnika będzie wejście w segment szybkich połączeń, gdy tylko pojawią się konkretne specyfikacje techniczne KDP.
Pierwsze odcinki polskiej sieci KDP mają połączyć Warszawę z Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK) i Łodzią, a następnie z Wrocławiem i Poznaniem. Do tego czasu przewoźnik planuje zdobyć doświadczenie na własnych, czeskich liniach dużych prędkości. W Czechach bowiem już trwają inwestycje w nowoczesne trasy, na których pociągi będą rozwijać prędkość nawet do 350 km/h. Spółka już wkrótce wprowadzi do użytku tabor przystosowany do wymagań kolei dużych prędkości na trasie Praga – Brno, co pozwoli jej w przyszłości płynnie wejść w polski rynek KDP.
Wraz z końcem obecnej dekady polska kolej przejdzie fundamentalną zmianę. Po 2030 roku rynek przewozów dalekobieżnych zostanie formalnie otwarty dla konkurencji. Oznacza to, że nawet połączenia dotowane z budżetu państwa – dotąd zarezerwowane głównie dla PKP Intercity – będą musiały być przedmiotem przetargów.
Czytaj też: RegioJet gotowy do walki z Intercity. Jančura: Kupiliśmy prawie 200 wagonów
RegioJet nie zamierza tego przegapić. Czeski przewoźnik już zapowiedział, że weźmie udział w postępowaniach i będzie starał się o kontrakty na obsługę tras w ramach nowego systemu. Dziś działa w modelu komercyjnym, bez wsparcia finansowego państwa, ale jak twierdzi Plaza, taka działalność również odciąża PKP Intercity, ponieważ przejmuje część pasażerów, którzy rzekomo nie mieszczą się w składach naszego narodowego przewoźnika.
Pod względem czasu przejazdu i komfortu RegioJet zamierza rywalizować bezpośrednio z pociągami Pendolino, oferując jednak bardziej konkurencyjne ceny. Przewoźnik oferuje cztery klasy podróży: Business, Relax, Standard oraz Low Cost. Każda z nich z darmową kawą i wodą, a w wyższych klasach także z przekąskami i wygodnymi skórzanymi fotelami. W planach są także automaty biletowe i własne kasy w największych miastach – Warszawie, Krakowie i Poznaniu – co ma ułatwić zakup biletów pasażerom przyzwyczajonym do tradycyjnych form sprzedaży.
RegioJet wjeżdża na polskie tory. A i w Intercity się taniej zrobiło





