E-commerce

Podziemny microhub na parkingu? Kurierzy Allegro wożą paczki rowerami

Rozwiązanie, inspirowane modelami z Londynu, Berlina czy Sydney, wpisuje się w globalny trend zrównoważonego transportu miejskiego

W samym sercu Wrocławia, pod Narodowym Forum Muzyki, ruszył projekt, który może zrewolucjonizować miejską logistykę i codzienność mieszkańców. A przynajmniej tak twierdzi Allegro, które wspólnie z innymi partnerami branży kurierskiej, korzysta z pierwszego w Polsce podziemnego, współdzielonego microhubu logistycznego we Wrocławiu. Z tego punktu paczki trafiają do klientów nie za pomocą samochodów dostawczych, ale rowerów cargo – cichych, ekologicznych i przyjaznych dla środowiska. Rozwiązanie, inspirowane modelami z Londynu, Berlina czy Sydney, wpisuje się w globalny trend zrównoważonego transportu miejskiego. 

Allegro korzysta z microhubu logistycznego

Jak podkreśla Allegro, microhub w centrum Wrocławia to odpowiedź na rosnące wyzwania związane z dostawami ostatniej mili, czyli finalnego etapu doręczania paczek do odbiorców. Nowoczesny punkt przeładunkowy działa według prostego schematu. Przesyłki od firm kurierskich trafiają do wspólnej przestrzeni na podziemnym parkingu. Następnie są rozwożone do automatów paczkowych lub bezpośrednio do klientów rowerami cargo. Dzięki temu, według szacunków ekspertów, liczba samochodów dostawczych w centrum Wrocławia może spaść nawet o 70%. Efekty są łatwe do przewidzenia – mniej korków, mniej hałasu, czystsze powietrze i większa swoboda na zatłoczonych ulicach.

Projekt microhubu powstał w ramach Partnerstwa na rzecz obsługi towarowej w historycznym centrum Wrocławia, które prowadzi tamtejszy Uniwersytet Ekonomiczny. Liderka Partnerstwa prof. Maja Kiba-Janiak podkreśla, że to pierwsze w Polsce tak kompleksowe rozwiązanie, oparte na współdzieleniu infrastruktury przez wiele firm kurierskich.

Jak pokazały badania ankietowe, wywiady i warsztaty z przedstawicielami różnych przedsiębiorstw funkcjonujących w centrum Wrocławia, największymi wyzwaniami związanymi z dostawami są niedopasowane okna czasowe dla dostaw oraz brak wyznaczonych dedykowanych miejsc na rozładunek, co przekłada się na łamanie przepisów oraz zastawianie chodników czy jezdni przez dostawców. Mamy nadzieję, że uruchomienie mikrohubu na terenie parkingu NFM przełoży się na poprawę tej sytuacji poprzez zmniejszenie liczby samochodów dostawczych na ulicach staromiejskiego centrum – dodaje prof. Maja Kiba-Janiak.

Czytaj też: InPost zmienia ceny paczek. Ile zapłacimy za zakupy z Allegro?

Wrocławski microhub to efekt współpracy między Allegro, DPD Polska, GLS Poland, InPost, Wrocławskimi Kurierami Rowerowymi oraz MAKRO Cash&Carry Polska. Każda z tych firm korzysta z tej samej infrastruktury, co pozwala zoptymalizować trasy i zmniejszyć liczbę pojazdów dostawczych w centrum miasta. Wcześniejsze testy w innych miastach, jak np. w Poznaniu, dotyczyły microhubów mobilnych i współpracy z pojedynczym operatorem. Wrocławski projekt wyróżnia się tym, że wykorzystuje istniejącą infrastrukturę miejską – w tym przypadku podziemny parking – i umożliwia współpracę między firmami, które na co dzień konkurują na rynku dostaw.

Zrównoważony transport miejski to temat, któremu w Allegro przyglądamy się z dużą uwagą. Projekty takie jak ten we Wrocławiu to modelowe przykłady działań, które realnie mogą wpłynąć na jakość życia w miastach. Cieszy nas, że możemy być częścią tego rozwiązania – i mamy nadzieję, że podobne inicjatywy będą wdrażane również w innych miastach – podkreśla Alicja Bieszyńska, Manager Operations Sustainability, Allegro.

Allegro inwestuje w przyszłość logistyki

Platforma zakupowa już od lat rozwija własną sieć dostaw – Allegro Delivery – inwestując w automaty paczkowe, centra logistyczne i innowacyjne formy transportu. Włączenie się w projekt microhubu to naturalny krok w stronę neutralności klimatycznej i ograniczania śladu węglowego. Takie przedsięwzięcia to nie tylko ekologiczny trend, ale też realna poprawa efektywności operacyjnej. Dzięki microhubom firmy mogą łatwiej planować dostawy w ścisłych centrach miast, gdzie wjazd samochodów dostawczych jest często ograniczony lub niemożliwy.

W Allegro zależy nam na innowacyjnej logistyce i stale poszukujemy rozwiązań, które pozwolą łączyć efektywność dostaw z troską o środowisko. Microhub idealnie uzupełnia rozwój Allegro Delivery – naszej własnej sieci dostaw – o rozwiązania, które wpisują się w realia dużych miast i potrzeby ich mieszkańców. Jesteśmy otwarci na współpracę przy tego typu projektach – to dla nas świetna okazja do testowania nowoczesnych modeli miejskiej logistyki – dodaje Grzegorz Szaton, Director, Group Delivery Operations, Allegro.

Czytaj też: Polska jest europejskim orłem wzrostu. Jesteśmy nie do powstrzymania!

Zastosowanie microhubu nie tylko nie wydłuża czasu dostarczania paczek, ale często wręcz przyspiesza cały proces, zwłaszcza w godzinach szczytu, gdy korki potrafią sparaliżować centrum miasta. Rowerzyści cargo z łatwością omijają zatłoczone ulice, docierając do paczkomatów i odbiorców nawet wtedy, gdy tradycyjne dostawy stoją w korkach. W efekcie mieszkańcy otrzymują swoje przesyłki szybciej, a ulice są mniej zatłoczone. Jeśli projekt we Wrocławiu okaże się sukcesem, podobne microhuby mogą być w przyszłości wdrożone również w innych polskich miastach, na przykład w Warszawie, Krakowie czy Gdańsku

Chcemy, aby Wrocław był wzorem dla innych polskich i europejskich miast. Wierzymy, że nowy model logistyki miejskiej przyniesie realne korzyści zarówno mieszkańcom, jak i środowisku – podkreśla Jakub Mazur, wiceprezydent Wrocławia.

Jedna wielka eko-ściema? Zarzuty dla InPost, Allegro, DHL i DPD!

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button