Kiedy w Polsce wciąż trwa dyskusja o tym, czy i kiedy powstanie Kolej Dużych Prędkości, oraz skąd wziąć pociągi, które ją obsłużą, nasi zachodni sąsiedzi nie zamierzają spoczywać na laurach. Niemieckie Deutsche Bahn (DB) ogłosiło, że od grudnia wprowadza nowy rozkład jazdy, który zmienia częstotliwość kursowania pociągów ICE i wprowadza na tory nowoczesne pociągi dużych prędkości od hiszpańskiego producenta Talgo.
Pociągi dużych prędkości w 21 miastach w Niemczech
Zgodnie z nowym rozkładem od połowy grudnia w aż 21 niemieckich miastach pociągi dużych prędkości ICE będą kursowały co 30 minut. Deutsche Bahn tłumaczy tę decyzję rosnącym popytem na kolej oraz koniecznością lepszego wykorzystania istniejącej infrastruktury. Dla wielu Niemców oznacza to koniec długiego oczekiwania na połączenia między największymi ośrodkami kraju.
Ludzie chcą podróżować pociągiem. Nasz rozkład rozszerzamy celowo, uwzględniając popyt i przepustowość sieci kolejowej. Cieszymy się, że mimo licznych prac modernizacyjnych będziemy w stanie utrzymać w 2026 roku rekordowy wolumen przewozów z roku poprzedniego – powiedział szef DB Fernverkehr, Michael Peterson.
Na trasach z Hamburga do Frankfurtu oraz z Berlina do Monachium pojawi się łącznie 14 nowych połączeń. Wraz z nowym rozkładem pojawi się więcej kursów kategorii ICE Sprinter, czyli pociągów o minimalnej liczbie postojów, które łączą największe miasta w rekordowym czasie. Początkowo koncepcja ta została przetestowana na trasie ze stolicy do Monachium, gdzie zyskała ogromną popularność. Teraz DB rozszerza ją na inne kierunki, w tym na trasę z Berlina do Stuttgartu przez Norymbergę, skracając czas podróży o godzinę.
Czytaj też: Niemcy testują superszybkie pociągi! Padł kolejny rekord!
Dotychczas DB stosowało rozwiązanie polegające na łączeniu kilku jednostek ICE w jedną składankę, aby obsługiwać większą liczbę miast bez przesiadek. Teraz przewoźnik z tego rezygnuje i przyznaje, że co prawda koncepcja była funkcjonalna, ale prowadziła do częstych opóźnień. W nowym rozkładzie postawiono na prostszy, bardziej przewidywalny model, gdzie każdy pociąg będzie obsługiwał konkretną trasę bez konieczności rozdzielania składów.
DB podkreśla, że rozwój sieci szybkich pociągów nie oznacza utrzymywania nierentownych połączeń. W miejscach, gdzie kolej regionalna oferuje częste kursy i tańsze bilety okresowe, przewoźnik ograniczy liczbę kursów ICE. Przykładem jest trasa z Lipska do Norymbergi przez Jenę, gdzie pociągi dużych prędkości miały obłożenie na poziomie zaledwie 10%. W efekcie liczba par pociągów spadnie z pięciu do dwóch dziennie.

Nowe składy ICE L od Talgo
Jedną z największych nowości będzie wprowadzenie do ruchu pociągów ICE L produkcji hiszpańskiej firmy Talgo. Te ultranowoczesne składy wyróżniają się niskopodłogową konstrukcją, lekkim nadwoziem i doskonałym komfortem podróży. Po raz pierwszy pojawią się na trasie z Berlina do Kolonii, a po zakończeniu modernizacji linii ze stolicy do Hamburga ich trasa zostanie wydłużona aż na wyspę Sylt, popularny kierunek wakacyjny Niemców.
ICE L to symbol kolejnej epoki w niemieckim transporcie. Lżejsze, bardziej energooszczędne i przyjazne środowisku pociągi dużych prędkości mają zrewolucjonizować standard podróży. Dla Talgo to z kolei prestiżowy kontrakt, potwierdzający, że technologia hiszpańska może z powodzeniem rywalizować z niemiecką myślą inżynieryjną.
Czytaj też: CPK bez tajemnic. Przeżyjmy to jeszcze raz
Podczas gdy Niemcy, Francuzi czy Hiszpanie konsekwentnie rozwijają swoje sieci pociągów dużych prędkości, Polska wciąż pozostaje w tyle. Choć trwają prace nad projektem Centralnego Portu Komunikacyjnego i towarzyszącą mu siecią „szprych”, osoby zrzeszone wokół ruchu #TakDlaCPK, domagają się zakupu… wolniejszych składów. Niezależnie od tego czy nowy rząd wsłucha się w ich apele, czy też postawi na ambitny plan zakupu ultraszybkich maszyn, realizacja kolejowej części projektu planowana jest dopiero za kilka lat. W międzyczasie, kłócąc się kolejny raz o detale, możemy tylko z zazdrością patrzeć na Zachód, gdzie szybka kolej jest codziennością, nie luksusem.
Znajdziesz nas w Google NewsTerminal CPK ma już projekt budowlany! Budowa ruszy w przyszłym roku





