KolejowyTransport

Bydgoszcz Fordon ma już nowy peron. Praca na Kujawach wre

Choć nowy peron już służy pasażerom, inne prace w Fordonie wciąż trwają

Mieszkańcy Bydgoszczy mogą już korzystać z nowego peronu na stacji Bydgoszcz Fordon, który został gruntownie przebudowany w ramach modernizacji linii kolejowej nr 209 prowadzącej z Kowalewa Pomorskiego do Bydgoszczy Wschód. Przedsięwzięcie nie tylko poprawia komfort podróżnych, ale również zwiększa możliwości operacyjne całej trasy w kierunku Chełmży.

Bydgoszcz Fordon z nowym peronem

Nowoczesny peron na stacji Bydgoszcz Fordon, oddany do użytku wraz z zakończeniem autobusowej komunikacji zastępczej, wita pasażerów nową jakością. Z wyższego peronu łatwiej wsiada się do pociągów, co szczególnie docenią osoby starsze i rodziny z dziećmi. Obiekt został zaprojektowany z myślą o dostępności i wyposażono go w ścieżki naprowadzające dla osób z dysfunkcjami wzroku, antypoślizgową nawierzchnię oraz udogodnienia dla osób o ograniczonej mobilności. Całość uzupełniają wiaty chroniące przed deszczem, wygodne ławki, gabloty informacyjne i czytelne oznakowanie. Wieczorami peron rozświetlają energooszczędne lampy LED, które nie tylko poprawiają bezpieczeństwo, ale także wpisują się w ekologiczny charakter inwestycji.

Choć nowy peron już służy pasażerom, inne prace w Fordonie wciąż trwają. W kolejnych miesiącach wykonawca przystąpi do przebudowy kolejnego peronu oraz układu torowego. Dzięki tym działaniom przystanek w Bydgoszczy ponownie stanie się pełnoprawną stacją kolejową, umożliwiającą mijanie się składów prowadzonych zarówno trakcją spalinową, jak i elektryczną. Co więcej, tak jak przed 1997 rokiem, stacja będzie mogła ponownie obsługiwać pociągi towarowe, co zwiększy jej znaczenie logistyczne w regionie.

Czytaj też: Sabotaż w Katowicach? Ktoś postawił 20 tonowy wagon na torach

Warto podkreślić, że inwestycja w Fordonie to część szerszego projektu „Budowa mijanki Bydgoszcz Fordon na linii kolejowej nr 209 Kowalewo Pomorskie – Bydgoszcz Wschód”, którego wartość wynosi około 40 milionów złotych netto. Środki pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy, w ramach projektu „Likwidacja wąskich gardeł i zwiększenie przepustowości linii kolejowych – etap II”. Celem programu jest poprawa przepustowości oraz zwiększenie bezpieczeństwa na kluczowych odcinkach sieci kolejowej w regionie.

Bydgoszcz zyska lepsze połączenia z resztą kraju 

Modernizacja obejmuje również budowę zupełnie nowego przystanku Bydgoszcz Stary Fordon, który powstaje w pobliżu wiaduktu przy ulicy Fordońskiej. Dzięki niemu mieszkańcy dzielnicy zyskają szybki dostęp do kolei metropolitalnej, co przyczyni się do zmniejszenia ruchu samochodowego w kierunku centrum miasta. Nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym pozwolą na bezpieczne i płynne prowadzenie pociągów zarówno na odcinku Unisław Pomorski – Bydgoszcz Fordon, jak i Bydgoszcz Fordon – Bydgoszcz Wschód.

W ramach modernizacji zainstalowano także nowe urządzenia zabezpieczające na dwóch ważnych przejazdach kolejowo-drogowych – na drodze wojewódzkiej nr 551 w Dąbrowie Chełmińskiej oraz na drodze krajowej nr 80 w Strzyżawie. Pojawiły się tam nowoczesne rogatki, sygnalizatory świetlne i dźwiękowe, które znacząco ograniczają ryzyko wypadków. Podobne systemy bezpieczeństwa pojawią się także na przejściu dla pieszych przy ulicy Wardyńskiego w Fordonie. Dodatkowo zaplanowano naprawę wiaduktu kolejowego nad ulicą Jana Brzechwy, co jeszcze bardziej usprawni ruch w tej części miasta.

Czytaj też: Polska jest europejskim orłem wzrostu. Jesteśmy nie do powstrzymania!

Całość prac ma zakończyć się w drugim kwartale przyszłego roku, a po ich ukończeniu Bydgoszcz zyska nie tylko nowoczesną stację kolejową, ale również lepsze połączenia z północną częścią województwa i resztą kraju. Modernizacja Fordonu to przykład inwestycji, która realnie wpływa na jakość życia mieszkańców, poprawia mobilność, ułatwia codzienne dojazdy i wzmacnia rozwój gospodarczy regionu.

Pociągi do Żywca pojadą jeszcze szybciej. Praca na południu wre [GALERIA]

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button