KolejowyTransport

Stadler zaprezentował nowy pociąg. Pierwsza wąskotorówka na baterie

Zastosowanie wyłącznie zasilania bateryjnego eliminuje konieczność budowy kosztownej infrastruktury trakcyjnej

Podczas targów Expo Ferroviaria w Mediolanie firma Stadler Rail oficjalnie przedstawiła nowy pociąg – pierwszą na świecie wąskotorową jednostkę napędzaną wyłącznie energią elektryczną z baterii. Nowe jednostki Stadlera mają zmienić sposób podróżowania po Włoszech. 

Stadler zaprezentował nowy pociąg

Bohaterem prezentacji Stadler jest nowy pociąg stworzony na zamówienie przewoźnika Ferrovie Appulo Lucane (FAL), który obsługuje linie kolejowe w regionach Apulia i Basilicata na południu Włoch. FAL zarządza trasami o rozstawie toru 950 mm, w tym m.in. 76 km odcinkiem Bari – Altamura – Matera, 100 km linii Altamura – Potenza oraz krótką 8-kilometrową trasą Avigliano Lucania – Avigliano Città. To właśnie na tej sieci wąskotorowej pojawią się jednostki Stadlera, które mają zmienić sposób podróżowania w tym regionie.

Czytaj też: Stadler rozbuduje fabrykę w Polsce! Szansa na zatrudnienie w regionie

Zastosowanie wyłącznie zasilania bateryjnego eliminuje bowiem konieczność budowy kosztownej infrastruktury trakcyjnej, co ma szczególne znaczenie w przypadku linii o mniejszym natężeniu ruchu, prowadzących przez wymagający teren. Przewoźnik FAL zamówił w sumie 7 pojazdów, które będą obsługiwać przede wszystkim trasę Altamura – Matera. Wartość kontraktu wynosi 63 mln euro, z czego większość finansowana jest ze środków Krajowego Funduszu Odbudowy. Zanim nowe jednostki wejdą do codziennej eksploatacji, zostaną poddane rygorystycznym testom oraz badaniom homologacyjnym, aby spełniały wszystkie normy bezpieczeństwa wymagane na włoskiej sieci kolejowej.

Nowoczesność w kompaktowej formie

Nowe bateryjne składy Stadlera to dwuczłonowe jednostki pasażerskie, zaprojektowane z myślą o krótkich i średnich dystansach. Każdy pojazd może zabrać na pokład 87 pasażerów na miejscach siedzących, a jego maksymalna prędkość to 120 km/h. Choć są to wartości dostosowane do specyfiki wąskotorowych linii, pociąg łączy nowoczesny design z praktycznymi rozwiązaniami. Producent zadbał o komfort wnętrza, wydajne systemy klimatyzacji oraz przestrzeń przyjazną osobom z ograniczoną mobilnością.

To kolejny krok w stronę zrównoważonego transportu kolejowego – zaznaczył Maurizio Oberti, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży Stadler Rail we Włoszech.

Stadler nowy pociąg transport kolejowy
Stadler

Czytaj też: Włochy pod kreską. PKB się kurczy, a prognozy lecą w dół. Kryzys rozlewa się w Europie Zachodniej?

Nowy projekt Stadlera wpisuje się w europejską strategię dekarbonizacji transportu. Wykorzystanie wyłącznie energii bateryjnej oznacza brak emisji spalin, a tym samym ograniczenie wpływu kolei na środowisko. Co więcej, rozwiązanie to doskonale sprawdza się w regionach, gdzie elektryfikacja całej sieci byłaby nieopłacalna lub technicznie trudna do przeprowadzenia.

Stadler dostarczy nowe pociągi dużych prędkości dla WESTBahn. Pojadą nową linią

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button