KolejowyTransport

PESA prezentuje nowe lokomotywy! Poznajcie Gama 3.0

W przeciwieństwie do poprzedniej generacji pojazdów PESA Bydgoszcz, lokomotywy Gama 3.0 będą dostępne nie tylko w wersji spalinowej

PESA Bydgoszcz zaprezentowała lokomotywy nowej generacji Gama 3.0. To kolejny krok w rozwoju tej popularnej serii pojazdów kolejowych, która do tej pory dostępna była głównie w wersjach elektrycznej i spalinowej. Nowa generacja ma oferować większą elastyczność konfiguracji i lepsze osiągi, zarówno dla przewozów pasażerskich, jak i towarowych.

PESA prezentuje nowe lokomotywy Gama 3.0

Zaprezentowane przez PESA Bydgoszcz nowe lokomotywy Gama 3.0 to rozwinięcie pierwszej generacji tych pojazdów. Firma pominęła oznaczenie „2.0” i przeszła bezpośrednio do wersji 3.0, podkreślając znaczące zmiany technologiczne i konstrukcyjne w stosunku do wcześniejszych modeli. Podstawową wersją jest lokomotywa elektryczna, ale producent przewiduje, że popularniejsze będą modele wyposażone w dodatkowe moduły dojazdowe – spalinowe lub bateryjne. Takie rozwiązanie pozwala lokomotywie pokonać krótkie dystanse bez trakcji elektrycznej.

Moduły spalinowe są wyposażone w silniki typu „Eco Diesel”, zgodne z normami ekologicznymi. Mogą również działać na paliwo HVO, co dodatkowo zmniejsza ich wpływ na środowisko. Bydgoska firma podkreśla, że moduły dojazdowe można łatwo montować i demontować w ciągu kilku dni, co zapewnia dużą elastyczność w użytkowaniu lokomotyw.

Czytaj też: Wchodzi nowy rozkład PKP Intercity. Więcej pociągów na wakacje

Obecnie firma nie planuje modelu 3.0 z modułem wodorowym. Powodem są duże rozmiary zbiorników na wodór, które na razie trudno byłoby zmieścić w konstrukcji lokomotywy. Chociaż producent opanował technologię wodorową, ewentualne wdrożenie jej do lokomotyw liniowych jest perspektywą na przyszłość.

Koniec lokomotyw czysto spalinowych

W przeciwieństwie do poprzedniej generacji pojazdów PESA Bydgoszcz, lokomotywy Gama 3.0 nie będą dostępne w wersji wyłącznie spalinowej. Decyzja ta podyktowana jest dążeniem do ekologiczniejszych rozwiązań na kolei. Nadal jednak będzie oferowana wersja hybrydowa elektryczno-spalinowa, podobna do tej zamówionej przez PKP Intercity.

Gama 3.0 została zaprojektowana z myślą o osiąganiu prędkości 200–230 km/h, jednak obecnie produkowane modele dostosowane są do 160 km/h, zgodnie z wymaganiami rynku. W przyszłości możliwe będzie zwiększenie prędkości poprzez zmianę wózków na przystosowane do wyższych prędkości. Obecnie większość Gam wykorzystywana jest w transporcie intermodalnym, ale PESA widzi duży potencjał także w przewozach pasażerskich.

Czytaj też: Ranking konkurencyjności ciosem dla Polski. Nigdy nie było takiego spadku

Obecnie trwa produkcja pierwszych egzemplarzy Gam 3.0 w wersjach elektrycznej oraz elektrycznej z modułem dojazdowym. Lokomotywy te wkrótce zostaną poddane testom homologacyjnym, a producent spodziewa się niedługo uzyskać pierwsze zamówienia na polskim rynku kolejowym. PESA planuje sprzedawać nowe lokomotywy również poza Polską, koncentrując się na krajach takich jak Czechy, Rumunia czy Bułgaria. Bydgoski producent chce wykorzystać tam istniejące już zaplecza serwisowe.

RegioJet wybrał polskie pociągi! Nowe składy od PESY trafią do Pragi

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button