KolejowyTransport

„Taniej z Bliskimi” nadal z bliskimi, ale drożej. Intercity wprowadza podwyżki

W teorii promocja nadal istnieje, w praktyce... staje się mniej opłacalna

Podróżujący pociągami PKP Intercity w ramach promocji „Taniej z Bliskimi” zapłacą więcej. Zniżka na bilety, która dotąd wynosiła 30%, została obniżona do 20%. Zmiana ma obowiązywać przez całe wakacje – do końca sierpnia. W teorii promocja nadal istnieje, w praktyce… staje się mniej opłacalna. 

Oferta promocyjna „Taniej z Bliskimi” wcale nie taka promocyjna?

Zmiana rabatu w ramach promocji “Taniej z Bliskimi” to więcej niż tylko korekta liczby na bilecie – to realna podwyżka cen, ukryta pod pozorem nadal dostępnej promocji. Na ten fakt zwróciła uwagę posłanka Paulina Matysiak, która określiła działanie Intercity jako „podwyżkę w białych rękawiczkach”. Jak twierdzi, przewoźnik nie tylko podnosi ceny, ale robi to w sposób nie do końca transparentny.

Zamiast zachęcać do podróży koleją w najbardziej obleganym sezonie, Intercity de facto podnosi ceny. Polityka cenowa spółki, która powinna promować kolej jako tańszą alternatywę dla samochodu, idzie w zupełnie przeciwnym kierunku – krytykuje posłanka Razem.

Co ciekawe, mimo że decyzja została już wdrożona do regulaminu oferty, materiały promocyjne na stronie PKP Intercity jeszcze przez kilka dni sugerowały, że obowiązuje stara – korzystniejsza – zniżka. To nie tylko może wprowadzać w błąd, ale także powodować niemałe rozczarowanie u pasażerów, którzy kupią bilety z myślą o większych oszczędnościach.

Na zarzuty posłanki odpowiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Jego zdaniem decyzja o zmniejszeniu upustu to element długoterminowej strategii finansowej spółki. W obliczu planowanego na 2030 rok pełnego otwarcia rynku kolejowego Intercity musi zacząć generować większe przychody i przestać opierać się głównie na dotacjach. 

Tylko czy dobrym krokiem jest ograniczanie zniżek właśnie wtedy, gdy kolej cieszy się największym zainteresowaniem? Wakacje to przecież czas największych przewozów – większe ceny mogą skutecznie zniechęcić do podróży całą rodzinę czy grupę znajomych.

Czytaj też: Z Krakowa do Krainy Wielkich Jezior! Intercity uruchamia pociąg na Mazury

Co się zmienia dla pasażerów?

Oferta „Taniej z Bliskimi” funkcjonuje od lipca 2022 roku i szybko zdobyła sympatię podróżnych. Zastąpiła wcześniejszy „Bilet Rodzinny”, obowiązujący w pociągach kategorii IC i TLK. W pierwszym roku działania promocji skorzystało z niej aż 3,6 miliona pasażerów, kupując 8,7 miliona biletów.

Z biegiem czasu przewoźnik jednak systematycznie wprowadzał zmiany, które pogarszały jej atrakcyjność. Najpierw w grudniu 2023 roku wprowadzono konieczność zakupu biletu z 3-dniowym wyprzedzeniem, a we wrześniu ubiegłego roku czas ten wydłużono do 7 dni. Choć oferta formalnie nadal istnieje, jej warunki z roku na rok stają się coraz mniej korzystne.

Czytaj też: Wydatki wakacyjne Polaków coraz wyższe – królują zagranica, Bałtyk i góry 

Nie wiadomo, czy obniżka rabatu to tylko tymczasowa zmiana na okres letni, czy może zwiastun dłuższej tendencji. PKP Intercity nie wydało jeszcze oficjalnego oświadczenia w tej sprawie. Pasażerowie mają więc prawo czuć się zdezorientowani – nie tylko ze względu na zmiany, ale też na sposób, w jaki są one komunikowane.

Bilety PKP Intercity podrożeją? Słowa ministra nie pozostawiają złudzeń

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button