Niemcy przejęli terminal na Ukrainie! Niedaleko granicy z Polską!
Najbliższe miesiące pokażą, czy inwestycja szybko przyniesie oczekiwane efekty

Niemcy przejęli terminal przeładunkowy na Ukrainie – i to nie byle jaki. Mowa o obiekcie strategicznie położonym niemal o rzut beretem od polskiej granicy. Co tak naprawdę oznacza ta transakcja dla gospodarki regionu, dla Ukrainy i dla Unii Europejskiej?
Niemcy przejęli terminal na Ukrainie
Niemiecki gigant logistyczny HHLA (Hamburger Hafen und Logistik AG) ogłosił zakup 60% udziałów w spółce Eurobridge Intermodal Terminal LLC, działającej w miejscowości Batiovo na zachodniej Ukrainie. To mała miejscowość w obwodzie zakarpackim, lecz o ogromnym znaczeniu geopolitycznym. Niemcy przejęli terminal, który teraz zostanie przemianowany na HHLA Eurobridge Batiovo, a jego działalność na Ukrainie będzie kontynuowana w ramach joint venture z ukraińską firmą Fortior Capital LLC.
Terminal znajduje się zaledwie kilka kilometrów od granicy z Węgrami i Słowacją oraz stosunkowo niedaleko Polski. To miejsce to skrzyżowanie kluczowych szlaków kolejowych łączących Wschód z Zachodem. Dzięki dostępowi do torów o różnych szerokościach (standardowa 1435 mm i szeroka 1520 mm), obiekt ten może łączyć zachodnioeuropejskie i wschodnioeuropejskie systemy logistyczne. To właśnie ten unikalny atut przyciągnął uwagę niemieckiego inwestora.
Czytaj też: Polacy też potrafią! Firma z Kujaw podbija intermodal na Ukrainie
HHLA planuje rozpocząć przeładunki kontenerowe już w IV kwartale roku. Jak podkreśla Philipp Swens, dyrektor zarządzający HHLA International GmbH, to nie tylko kwestia biznesu, ale i zobowiązanie wobec odbudowy Ukrainy oraz wsparcia jej integracji z infrastrukturą UE.
Na pierwszym etapie terminal będzie zdolny obsługiwać do 100 tys. TEU rocznie, czyli kontenerów odpowiadających standardowemu rozmiarowi 6 metrów. Ale to dopiero początek – infrastruktura będzie rozwijana stopniowo, w zależności od zapotrzebowania rynkowego. W planach jest rozbudowa funkcji przeładunkowych dla zbóż, kontenerów i drobnicy.
Nasza inwestycja to wyraźne zobowiązanie wobec potencjału gospodarczego i logistycznego Ukrainy. Terminal Eurobridge przechodzi obecnie gruntowną modernizację – z terminalu do ładunków masowych staje się intermodalnym hubem dla przewozów kontenerowych. Rozpoczęcie operacji kontenerowych planujemy na czwarty kwartał 2025 roku. Równocześnie poszerzamy naszą ofertę usług, aby zapewnić klientom kompleksowe, wydajne i zrównoważone rozwiązania logistyczne – powiedział Philipp Swens, dyrektor zarządzający HHLA International GmbH.

Strategiczna transformacja Europy Środkowo-Wschodniej
Dlaczego Niemcy przejęli terminal na Ukrainie właśnie teraz? Powodów jest kilka – ale najważniejszy to strategiczna transformacja Europy Środkowo-Wschodniej. Wojna w Ukrainie przyspieszyła procesy decyzyjne w wielu zachodnich firmach, które wcześniej z rezerwą patrzyły na inwestycje w tym regionie. HHLA jednak postawiło śmiały krok naprzód, sygnalizując tym samym pełne zaufanie do potencjału Ukrainy.
W obliczu zmian geopolitycznych wschodnia flanka UE staje się nowym centrum ciężkości. To właśnie tutaj, w cieniu Karpat i przy granicach UE, kształtują się przyszłe szlaki transportowe kontynentu. I choć główne porty morskie są z dala, to terminale lądowe takie jak HHLA Eurobridge Batiovo będą odgrywać coraz większą rolę.
Czytaj też: Gospodarka Niemiec wstaje z kolan – pierwszy krok ku ożywieniu
Czy Polska może na tym stracić? Wręcz przeciwnie. Choć inwestycja ma miejsce tuż za naszą granicą, jej wpływ może być pozytywny dla polskiego rynku. Dzięki niej, np. terminale w Medyce czy Hrubieszowie mogą zyskać na znaczeniu jako punkty tranzytowe. Połączenie infrastruktury HHLA z polskimi centrami logistycznymi może stworzyć nową jakość w przewozach między Azją a Europą Zachodnią.
Najbliższe miesiące pokażą, czy inwestycja szybko przyniesie oczekiwane efekty. Jeśli tak się stanie, możemy spodziewać się, że HHLA i inne firmy pójdą za ciosem i będą inwestować w kolejne obiekty logistyczne – być może już na terytorium Polski.
Nowy terminal Baltic Hub uruchomiony! Podwoi zdolności przeładunkowe