
Droga krajowa nr 22 wreszcie doczeka się gruntownej modernizacji na odcinku łączącym Czersk i Czarną Wodę. To inwestycja o ogromnym znaczeniu nie tylko dla lokalnych mieszkańców, ale i dla całego regionu Pomorza. Celem modernizacji trasy, potocznie zwanej przez mieszkańców “Berlinką”, jest nie tylko poprawa komfortu jazdy, ale przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa na tej ważnej trasie komunikacyjnej.
„Berlinka” łącząca Czersk z Czarną Wodą zostanie zmodernizowana
Droga krajowa nr 22, potocznie zwana przez mieszkańców “Berlinką”, stanowi jedną z głównych arterii transportowych na linii wschód-zachód, ale jej stan techniczny w wielu miejscach pozostawia sporo do życzenia. Dlatego właśnie GDDKiA podpisała kontrakt z firmą Budimex na modernizację fragmentu, łączącego Czersk i Czarną Wodę. Umowa, opiewająca na ponad 153 miliony złotych, zakłada realizację zarówno dokumentacji projektowej, jak i samych prac budowlanych.
Odcinek o długości 10,4 km zostanie kompleksowo przebudowany. Nie chodzi tu jedynie o nową nawierzchnię – projekt zakłada szereg zmian podnoszących komfort podróży oraz bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Powstanie nowoczesna jezdnia klasy GP, czyli droga główna ruchu przyspieszonego, z jedną jezdnią i dwoma pasami ruchu. Każdy z nich będzie miał szerokość 3,5 metra. Dodatkowo przewidziano budowę ciągu pieszo-rowerowego o szerokości co najmniej 2,5 metra – to ukłon w stronę mieszkańców, którzy od lat apelują o rozbudowę ścieżek rowerowych między okolicznymi miastami.
Czytaj też: Obwodnica Stargardu coraz bliżej. Kolejny ruch GDDKiA
Kolejnym krokiem w stronę nowoczesności będą nowe chodniki i zatoki autobusowe. Ich projekt uwzględnia również perony i przestrzeń na wiaty przystankowe – w końcu komfort pasażerów transportu publicznego również ma znaczenie. Takie rozwiązania nie tylko uprzyjemniają codzienne podróże, ale i stanowią alternatywę dla ruchu samochodowego, co wpływa na zmniejszenie emisji spalin.
W ramach inwestycji zaplanowano także stworzenie kanalizacji deszczowej oraz nowoczesnego kanału technologicznego. Te elementy stanowią fundament dla przyszłych rozwiązań teleinformatycznych, które mogą zostać wdrożone w kolejnych latach. Zainstalowane zostaną także urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w miejscach szczególnie narażonych na hałas pojawią się ekrany akustyczne. Nie zabraknie też stacji meteorologicznej przy drodze, która na bieżąco będzie dostarczać dane pogodowe – nieocenione w przypadku dynamicznie zmieniających się warunków atmosferycznych.
✍️Podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i przebudowę 10km odcinka #DK22 między Czerskiem i Czarną Wodą. Kontrakt dla @GDDKiA zrealizuje firma @BudimexSA👷
— GDDKiA Gdańsk (@GDDKiA_Gdansk) June 5, 2025
Nowy most nad rzeką Wdą – kluczowy element inwestycji
Jednym z najważniejszych etapów modernizacji ”Berlinki” na odcinku Czersk – Czarna Woda będzie budowa zupełnie nowego mostu nad Wdą. Stary obiekt, który przez lata służył kierowcom, zostanie rozebrany, a w jego miejsce powstanie nowoczesna, ponad 40-metrowa konstrukcja. Co ciekawe, na czas prac przewidziano postawienie tymczasowego mostu, który zagwarantuje ciągłość ruchu drogowego – co niewątpliwie jest dobrą wiadomością dla mieszkańców i kierowców podróżujących trasą regularnie.
Czytaj też: Gospodarka Polski rośnie głównie dzięki inwestycjom publicznym
Choć skala przedsięwzięcia jest niemała, wykonawca – firma Budimex – będzie miał na realizację całego zadania 39 miesięcy. W tym czasie musi wykonać nie tylko projekt, ale i wszystkie prace budowlane, aż do uzyskania pozwolenia na użytkowanie. Do tego okresu nie wlicza się tzw. przerwy zimowej – od 16 grudnia do 15 marca. Ostateczny termin zakończenia inwestycji przewidziano na II kwartał 2029 roku.
Obwodnica Czerska wreszcie powstanie? „Via Pomerania” ma przetrzeć szlak