DrogowyTransport

Obwodnica Stargardu coraz bliżej. Kolejny ruch GDDKiA

Budowa obwodnicy Stargardu to nie tylko lokalna inwestycja

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wykonała kolejny znaczący krok w stronę budowy długo wyczekiwanej obwodnicy Stargardu, składając wniosek o wydanie decyzji ZRID. Wszystko wskazuje na to, że budowa ruszy już wiosną przyszłego roku, a cała obwodnica Stargardu powstanie do 2027 roku.

Obwodnica Stargardu już wkrótce

Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) to nic innego jak zielone światło do rozpoczęcia robót budowlanych. W przypadku obwodnicy Stargardu dokument ten ma kluczowe znaczenie. Po złożeniu wniosku u Wojewody Zachodniopomorskiego rozpocznie się procedura administracyjna, której zwieńczeniem będzie oficjalne pozwolenie na budowę. To z reguły formalność, ale niezwykle ważna – bez niej nie można ruszyć z pracami ziemnymi ani inwestycyjnymi. Dlaczego to aż tak istotne? Ponieważ obwodnica Stargardu powstaje w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic, a każdy etap ma ścisły harmonogram i budżet do zrealizowania.

W lipcu ubiegłego roku podpisano bowiem kontrakt z firmą Strabag, który opiewa na 76 milionów złotych. Wybrana forma „projektuj i buduj” oznacza, że ten sam wykonawca najpierw przygotowuje całą dokumentację, a potem sam przystępuje do realizacji. To pozwala skrócić czas inwestycji i zmniejsza ryzyko związane z rozbieżnościami między projektem a wykonaniem.

Czytaj też: Od czego zależy numeracja dróg w Polsce? Krótka historia polskiego drogownictwa

Po dziesięciu miesiącach intensywnych prac projektowych inwestor mógł wreszcie przekazać wniosek o ZRID. Teraz piłka jest po stronie administracji publicznej. Procedura może potrwać kilka miesięcy, lecz jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, wiosną przyszłego roku pierwsze koparki wjadą na teren budowy.

Jeśli harmonogram zostanie zachowany, budowa potrwa 15 miesięcy, z wyłączeniem zimowych przestojów (od 16 grudnia do 15 marca). To oznacza, że realny termin zakończenia inwestycji przypada na 2027 rok. Tego roku mieszkańcy Stargardu i okolicznych miejscowości będą mogli odetchnąć – dosłownie i w przenośni.

Obwodnica Stargardu wyprowadzi ruchu tranzytowego z miasta

Obwodnica zostanie wybudowana jako jednojezdniowa droga klasy GP (główna przyspieszona). Jej początek zlokalizowany będzie przy węźle Stargard Wschód, gdzie DK20 przecina się z ekspresową S10. Nowa trasa przetnie dolinę rzeki Krąpiel – w tym miejscu powstanie most z przejściem dla zwierząt, przejdzie nad drogą powiatową Strachocin – Sułkowo, gdzie powstanie wiadukt, przekroczy linię kolejową nr 202 Stargard – Gdańsk, i zakończy się ok. 500 m za granicą administracyjną miasta, włączając się w DK20. Taki przebieg pozwoli ominąć zabudowę miejską i osiedla mieszkaniowe, a jednocześnie zapewni szybkie połączenie dla tranzytu.

Chociaż Stargard od dawna omijany jest przez drogę ekspresową S10, jedno połączenie wciąż prowadzi przez centrum miasta – droga krajowa DK20. Przebiega przez Święte i Strachocin, przecina gęsto zaludnione obszary oraz liczne przejścia dla pieszych i skrzyżowania. Obwodnica Stargardu pozwoli na całkowite wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta. Szacuje się, że przejazd trasą alternatywną będzie nawet czterokrotnie szybszy niż obecnie.

Czytaj też: Solidny wzrost PKB Polski. Mamy jednak co poprawiać

Budowa obwodnicy Stargardu to nie tylko lokalna inwestycja – to część szerszej strategii rozwoju infrastrukturalnego Pomorza Zachodniego. Do tej pory w ramach Programu 100 obwodnic zrealizowano już obwodnicę Gryfina (DK31) – oddaną w grudniu ubiegłego roku oraz obwodnicę Szczecinka (DK20) – otwartą miesiąc temu. Na wiosnę rozpoczęły się również prace przy budowie obwodnicy Szwecji (DK22). Obwodnica Stargardu dołącza również do kolejnych inwestycji, dla których trwają już procedury ZRID – w Wałczu i Rusinowie (DK22). Każda z tych inwestycji wpisuje się w długofalową wizję poprawy komunikacji i bezpieczeństwa drogowego w województwie.

Pas transportowy uderzył pieszą w głowę! Szokujący wypadek w Kamieńsku

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button