Euroterminal Sławków do rozbudowy! Tusk: To inwestycja w bezpieczeństwo Polski
Rozbudowa Euroterminalu Sławków to przedsięwzięcie, które nie tylko zmienia oblicze polskiej logistyki

Agencja Rozwoju Przemysłu i Euroterminal Sławków podpisały porozumienie, w ramach którego przewidziano rozbudowę infrastruktury, która ma służyć przyspieszeniu wymiany towarowej, zarówno w kontekście wojny w Ukrainie, jak i szerszych zmian w globalnych łańcuchach dostaw. Rozbudowa terminalu w Sławkowie to projekt o strategicznym znaczeniu dla polskiego transportu i logistyki. Chodzi nie tylko o zwiększenie przepustowości, ale też o realne wzmocnienie pozycji Polski w regionie i zabezpieczenie ciągłości dostaw, szczególnie na osi Ukraina–Unia Europejska.
Euroterminal Sławków czeka rozbudowa
Plan zakłada budowę drugiego terminalu intermodalnego oraz instalację nowoczesnych systemów przeładunkowych. Euroterminal Sławków zyska między innymi 7 nowych torów, które mają niemal podwoić zdolność operacyjną obiektu – z 285 tys. TEU rocznie do 530 tys. TEU. Wartość pierwszego etapu rozbudowy to 180 mln zł. W kontekście strategicznego znaczenia tego miejsca, nie jest to kwota wygórowana.
Infrastruktura jest krwiobiegiem polskiej gospodarki, dlatego rozbudowa terminala w Sławkowie to najlepiej wydane pieniądze z punktu widzenia polskiej logistyki i polskiego transportu, który jest nowoczesny i jest kluczowy dla procesów przeładunkowych w całej Europie i nie tylko – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
🚂 Podpisano umowę inwestycyjną ws. rozbudowy Euroterminala Sławków! 🤝📄
W obecności premiera @donaldtusk i ministra @DariuszKlimczak podpisano przełomową umowę pomiędzy Agencją Rozwoju Przemysłu a spółką Euroterminal Sławków. Inwestycja o wartości 180 mln zł 🚧 wchodzi w… pic.twitter.com/vpfNndtyw4
— Ministerstwo Infrastruktury (@MI_GOV_PL) May 26, 2025
Sławków jest jednym z nielicznych miejsc, gdzie Polska ma realną przewagę, wynikającą z geografii i istniejącej infrastruktury. Rozbudowa tego terminalu to też ruch defensywny – chodzi o to, by nie stracić tego atutu na rzecz innych krajów regionu.
Czytaj też: MSC przejmie ukraińską logistykę? W grze terminal przy polskiej granicy
Co ważne, w Sławkowie kończy się szerokotorowa linia LHS – jedyna taka w UE. Dzięki niej towary z Ukrainy i Azji mogą docierać do Polski bez konieczności zmiany torów. To przyspiesza transport i obniża jego koszty.
Sławków to polskie okno na świat, dlatego nadzór nad rozwojem Sławkowa powinien być w 100 procentach polski. Kto kontroluje Euroterminal w Sławkowie, kontroluje przepływ towarów w układzie Unia Europejska – Ukraina – dodał minister infrastruktury.
🎯 Euroterminal Sławków – kluczowa inwestycja dla gospodarki i bezpieczeństwa Polski
💡Dzięki projektowi realizowanemu m. in. przez spółkę #ARP @AgencjaRozwoju, nadzorowaną przez MAP, terminal zostanie rozbudowany i zmodernizowany – powstaną nowe tory, place przeładunkowe i… pic.twitter.com/0xXm7FY44Z
— Ministerstwo Aktywów Państwowych 🇵🇱 (@MAPGOVPL) May 27, 2025
To po prostu potrzebna inwestycja
Sławków to nie przypadkowa lokalizacja. Leży na skrzyżowaniu paneuropejskich korytarzy transportowych – zarówno na osi wschód–zachód, jak i północ–południe. W opinii rządzących, dziś bardziej znaczący jest właśnie kierunek Adriatyk–Bałtyk, który zyskuje na znaczeniu kosztem tradycyjnej trasy z Ukrainy.
Akurat ten kierunek – łączący Morze Śródziemne z Bałtykiem – jest dzisiaj ważniejszy nawet dla Sławkowa niż kierunek wschód-zachód, jeśli chodzi o ilość ładunków, jakie przechodzą przez Sławków. A więc Włochy, a więc państwa leżące nad Adriatykiem i oczywiście z drugiej strony Baltic Hub, czyli dwa wielkie morskie okna na świat, a w środku serce to lądowe, czyli Sławków – podkreślił premier Donald Tusk.
Czytaj też: Polska jest największym w UE eksporterem akumulatorów. Pojawił się również nowy hit eksportowy
Nie da się pominąć kontekstu ukraińskiego. Euroterminal Sławków ma być jednym z głównych punktów odbudowy i eksportu z Ukrainy. Możliwość szybkiego i niezawodnego przewozu towarów będzie kluczowa, a Polska – jeśli odpowiednio się przygotuje – może stać się naturalnym zapleczem logistycznym dla całego procesu.
Być może Sławków nie zmieni się nagle w europejskie centrum logistyki, ale rozbudowa terminalu to konkretny krok w stronę poprawy efektywności i bezpieczeństwa transportowego Polski. Projekt ma sens – zarówno ekonomiczny, jak i polityczny.
Kolejna duża inwestycja pod Wrocławiem. Setki nowych miejsc pracy