IntermodalnyTransport

MSC przejmie ukraińską logistykę? W grze terminal przy polskiej granicy 

Położony przy granicy z Polską terminal pełni niezwykle istotną funkcję w transporcie kolejowym z Ukrainy na Zachód

W obliczu trwającej wojny w Ukrainie, która poważnie wpłynęła na sektor transportu i logistyki, pojawia się nowy sygnał nadziei i odbudowy. Globalny gigant branży morskiej i lądowej, Mediterranean Shipping Company (MSC), poprzez swoją spółkę-córkę Medlog, przejmie udziały w tamtejszych terminalach i zainwestuje w ukraińską logistykę. Ta decyzja wyraźnie pokazuje, że nawet w niepewnych czasach Ukraina pozostaje atrakcyjnym rynkiem dla międzynarodowych graczy.

MSC przejmie ukraińską logistykę

Medlog, operujący w strukturach MSC jako firma specjalizująca się w transporcie lądowym, ogłosił nabycie udziałów w dwóch kluczowych aktywach logistycznych na Ukrainie. Firma zależna MSC przejmie ukraińską logistykę terminalową poprzez nabycie:

  • 50% udziałów w N’UNIT (New Ukrainian Network of Intermodal Terminals) – operatorze czterech terminali intermodalnych rozmieszczonych strategicznie na terenie kraju,
  • 25% udziałów w terminalu Mościska – istotnym punkcie przeładunkowym przy granicy z Polską.

To nie tylko transakcja finansowa, ale również silny sygnał strategiczny, że MSC zamierza uczestniczyć w odbudowie i integracji ukraińskiej logistyki z europejskimi szlakami transportowymi.

Czytaj też: 10 największych armatorów w 2025. Kto kontroluje rynek transportu morskiego?

Wśród partnerów tej transakcji znajduje się ukraiński przedsiębiorca Jegor Grebennikow – założyciel N’UNIT i współwłaściciel Grupy TIS. Po finalizacji umowy zachowa on 50% udziałów w N’UNIT oraz 25% w terminalu Mościska. Pozostałe udziały w ostatnim terminalu (50%) nadal pozostają w rękach firmy Lemtrans, powiązanej z Rinatem Achmetowem – jednym z najbardziej wpływowych ukraińskich biznesmenów.

Kluczowe aktywa w centrum uwagi

N’UNIT zarządza czterema terminalami intermodalnymi, które znajdują się w Wyśniwym (okolice Kijowa), Charkowie, Dnieprze, oraz w obwodzie lwowskim. Z kolei terminal Mościska, położony przy granicy ukraińsko-polskiej, pełni niezwykle istotną funkcję w transporcie kolejowym, umożliwiając sprawne przeładunki i kontynuację przewozów do krajów Unii Europejskiej.

Według danych opublikowanych przez Forbes Ukraina, wartość przejęcia szacowana jest na 15–30 milionów dolarów. Jeśli firma zależna MSC przejmie ukraińską logistykę w terminalach, będzie to pierwsza tego typu inwestycja zagranicznej firmy logistycznej od czasu wybuchu wojny, co czyni ją przełomową i symbolicznie ważną dla całego regionu.

Czytaj też: Pomoc wojskowa dla Ukrainy będzie wznowiona? Departament Stanu dał zielone światło

Co oznacza ta inwestycja dla Ukrainy i regionu? Wzmocnienie integracji z europejskimi korytarzami logistycznymi. MSC, jako globalny gracz, może ułatwić synchronizację między Ukrainą a krajami UE. Ponadto wejście zagranicznego inwestora z know-how i kapitałem zawsze wiąże się z możliwością modernizacji.

Choć wojna wciąż trwa, ruchy takie jak ten wykonany przez MSC i Medlog, budzą nadzieję na szybki rozwój i odbudowę ukraińskiej gospodarki. To nie tylko przejęcie udziałów – to deklaracja długoterminowego zaangażowania w przyszłość regionu. Światowe firmy wracają do Ukrainy, gotowe inwestować w strategiczne sektory, co może znacząco przyspieszyć procesy integracyjne i gospodarcze.

Polacy też potrafią! Firma z Kujaw podbija intermodal na Ukrainie

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button