
Port Gdynia, jeden z filarów polskiej gospodarki morskiej, staje się sceną dynamicznych zmian infrastrukturalnych. W połowie marca doszło do zawarcia istotnej umowy z firmą NDI z Sopotu, w ramach której wykonawca wybuduje nowy terminal intermodalny w Porcie Gdynia. Kluczowa inwestycja powstanie w zachodniej części gdyńskiego portu.
Nowy terminal intermodalny w Porcie Gdynia
Projekt realizowany jest w ramach unijnego instrumentu finansowego „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF) i stanowi odpowiedź na rosnące potrzeby związane z transportem multimodalnym, jak również wymogami związanymi z podwójnym zastosowaniem cywilno-wojskowym infrastruktury portowej. Nowy terminal intermodalny w Porcie Gdynia nie tylko uzupełni istniejącą infrastrukturę logistyczną, ale także stanie się strategicznym punktem w systemie transeuropejskim. Wartość całej inwestycji to około 65 milionów złotych brutto, a zakończenie prac zaplanowano na koniec przyszłorocznego sierpnia.
Projekt „Budowa terminalu intermodalnego na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia” wpisuje się w szeroko zakrojoną strategię Unii Europejskiej dotyczącą zwiększania mobilności transgranicznej w ramach korytarza TEN-T Bałtyk–Adriatyk. Głównym celem przedsięwzięcia jest stworzenie nowoczesnej infrastruktury, umożliwiającej efektywne połączenie różnych gałęzi transportu – morskiego, kolejowego i drogowego – w jednym miejscu.
Czytaj też: Powstanie nowy terminal w Świnoujściu! Niemcy się wściekli
Terminal zostanie zlokalizowany w zachodniej części Portu Gdynia, w obrębie Centrum Logistycznego, które już dziś obsługuje kontenery, ładunki ponadgabarytowe, pojazdy i sprzęt wojskowy. Dzięki inwestycji możliwe będzie pełniejsze wykorzystanie dostępnych placów manewrowych oraz zwiększenie potencjału przeładunkowego całego obszaru. Harmonogram zakłada, że zasadnicze prace konstrukcyjne rozpoczną się latem. Obecnie trwają pierwsze etapy przygotowań – prace geodezyjne, zabezpieczenia terenu, organizacja zaplecza technicznego i wstępne roboty ziemne.
Co powstanie do 2026 roku?
Infrastruktura nowego terminalu intermodalnego została zaprojektowana z myślą o elastyczności i wysokiej przepustowości. W ramach przedsięwzięcia powstaną dwa tory ładunkowe, każdy o długości ok. 750 metrów, umożliwiające obsługę pełnowymiarowych składów kontenerowych i wojskowych, oraz stała rampa najazdowa, pozwalająca na załadunek i rozładunek sprzętu ciężkiego. Nowy terminal w Porcie Gdynia zostanie wyposażony w tor dojazdowy i komunikacyjny, integrujący go z istniejącą siecią kolejową portu.
Oprócz tego powstanie także plac manewrowo-odstawczy o nawierzchni betonowej, przystosowany do pracy z ładunkami wielkogabarytowymi. Przeładunek i transport usprawnią wewnętrzne drogi manewrowe oraz pełna automatyzacja sterowania ruchem kolejowym. Obiekt będzie miał zdolność do obsługi ładunków o masie do 100 ton i pojazdów do 120 ton, w tym czołgów i sprzętu wojskowego, przy zachowaniu norm transportowych (do 12,23 t/oś drogą i min. 22,5 t/oś koleją). To przedsięwzięcie nie tylko zwiększy możliwości przeładunkowe Portu Gdynia, ale także umożliwi jego pełną integrację z europejską siecią logistyczną.
Czytaj też: Deficyt samorządów wyniósł setki milionów złotych. To i tak duży sukces!
Rozbudowa terminalu intermodalnego wpisuje się także w szerszą koncepcję wzmacniania wschodniej flanki sojuszu i podniesienia gotowości operacyjnej sił zbrojnych w regionie. Dzięki nowym rozwiązaniom możliwy będzie jeszcze szybszy i bezpieczniejszy transfer sprzętu wojskowego przez polskie wybrzeże. Port Gdynia pełni funkcję głównej bazy morskiej NATO w Polsce, a jego infrastruktura już dziś wykorzystywana jest do obsługi transportów wojskowych w ramach współpracy z siłami zbrojnymi UE i NATO.
Wielka inwestycja w Porcie Gdańsk. Budimex rozbuduje Nabrzeże Węglowe