DrogowyTransport

Nowy most w Głuchołazach coraz bliżej. Usuwanie skutków powodzi trwa

Nowy most będzie odporny na przepływy wody, które wystąpiły podczas ostatniej powodzi

Po dramatycznych skutkach powodzi z września ubiegłego roku, która zniszczyła istniejący most oraz jego tymczasowy zamiennik, lokalne władze nie zwlekają z odbudową przeprawy. Nowy most w Głuchołazach to nie tylko projekt inżynieryjny, ale również symbol odporności i przygotowania na ekstremalne zjawiska pogodowe. Dokumentacja projektowa jest już gotowa, a formalności administracyjne są na ostatniej prostej.

Nowy most w Głuchołazach już wkrótce

Prace nad dokumentacją zakończyły się zgodnie z planem. Podpisana w lutym umowa zakładała, że projekt nowego mostu będzie gotowy do końca marca. Nowa przeprawa przez rzekę Biała Głuchołaska – na drodze krajowej nr 40 – ma być konstrukcją jednoprzęsłową, bez podpór w nurcie rzeki. Takie rozwiązanie minimalizuje ryzyko uszkodzeń przy kolejnych wezbraniach wody. Nowy most w Głuchołazach będzie miał formę łukową, żelbetową, długość 52 metry i szerokość 17 metrów. Zostaną wyznaczone dwa pasy ruchu oraz chodniki dla pieszych.

Czytaj też: Wielka odbudowa po powodzi! Most w Głuchołazach już powstaje!

Został on opracowany w ścisłej współpracy z takimi instytucjami jak PGW Wody Polskie, IBDiM oraz Wojewódzki Konserwator Zabytków. Teraz do Ministerstwa Rozwoju i Technologii trafił wniosek o zmianę decyzji ZRID, czyli pozwolenia na realizację inwestycji drogowej. To ostatni krok przed rozpoczęciem prac budowlanych.

Nowy most w Głuchołazach
GDDKiA

Poprzednia konstrukcja została zaprojektowana z myślą o przepływach wody na poziomie powodzi z 1997 roku. Jednak rzeczywistość we wrześniu brutalnie zweryfikowała te założenia. Poziom wody był wtedy aż o 1,5 metra wyższy niż w 1997 roku – to efekt wzrostu przepływu do 430 m³/s na wodowskazie w czeskich Mikulovicach. Nowy most uwzględnia te ekstremalne warunki – będzie odporny na przepływy wody, które wystąpiły podczas ostatniej powodzi. Konstrukcja wytrzyma nawet w sytuacji, gdy woda przeleje się nad jego nawierzchnią.

Usuwanie skutków powodzi w toku

Zaraz po opadnięciu wód ruszyły prace porządkowe. Tymczasowa przeprawa w Głuchołazach była jednym z pierwszych projektów doraźnych. Do dziś zrealizowano 59 zadań utrzymaniowych w województwie opolskim, z czego 14 miało charakter pilny. Wartość tych prac wyniosła ponad 10,7 mln zł.

Do końca czerwca zaplanowano realizację kolejnych 70 zadań o wartości blisko 5 mln zł. Obejmują one m.in. naprawy nawierzchni i pasa drogowego, odmulanie rowów i przepustów, czyszczenie kanalizacji deszczowej czy też uzupełnianie ubytków skarp i poboczy. Działania te obejmują m.in. drogi krajowe DK38, DK39, DK40, DK41, DK45, DK46 i DK94. Lista miejscowości, w których prowadzone są prace, jest długa i świadczy o skali problemu – od Prudnika, przez Głogówek, aż po Krapkowice.

Nowy most w Głuchołazach
GDDKiA

Oprócz bieżących napraw planowane są kompleksowe modernizacje infrastruktury drogowej. W województwie opolskim zrealizowanych zostanie osiem dużych inwestycji o łącznej wartości 257 mln zł. Wśród nich przebudowa mostów na DK38 i DK40, modernizacja DK46 w Kamienicy i wzmocnienie DK45 w Krapkowicach oraz DK94 w Skorogoszczy. W Głuchołazach planowana jest również budowa nowej siedziby Rejonu GDDKiA, gdyż poprzedni budynek uległ zniszczeniu podczas powodzi.

Czytaj też: Deficyt samorządów wyniósł setki milionów złotych. To i tak duży sukces!

Łącznie, na terenie województw opolskiego, dolnośląskiego i lubuskiego zaplanowano aż 16 inwestycji drogowych, których łączny koszt sięga niemal 434 mln zł. To sygnał, że polska infrastruktura drogowa jest przygotowywana do wyzwań przyszłości – nie tylko odbudowywana, ale i wzmacniana na wypadek kolejnych katastrof naturalnych.

Powstaje nowy most na Odrze! Budowa z rządowym dofinansowaniem

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button