
Ubiegły rok okazał się fatalny dla DB Cargo – przewoźnik towarowy zanotował ogromne straty, a sytuacja Deutsche Bahn określana jest jako najgłębszy kryzys od czasu reformy kolei. Czy sprzedaż DB Schenker pomoże zniwelować straty DB Cargo i uratować niemieckiego giganta?
Duże straty DB Cargo
W najnowszym raporcie finansowym za ubiegły rok, Deutsche Bahn ujawniło poważne problemy swojej spółki zależnej, zajmującej się transportem towarów. Straty operacyjne DB Cargo wyniosły aż 357 milionów euro. To kontynuacja niepokojącego trendu, który ciągnie się od kilku lat, ale obecna sytuacja jest wyjątkowo dramatyczna.
Na minusie znalazły się właściwie wszystkie kluczowe wskaźniki. Łączna masa przewiezionych towarów spadła do 180 milionów ton – o 9% mniej niż w roku ubiegłym. Wydajność, mierzona w tonokilometrach, obniżyła się o 7,9% do poziomu 68,5 miliarda. Przychody DB Cargo zmalały o 3,2% rok do roku.
Czytaj też: Energiewende w praktyce. Niemcy straciły setki miliardów euro na zamknięciu atomu
Prezes Deutsche Bahn, Richard Lutz, nie owija w bawełnę – jego zdaniem to największy kryzys od czasu reformy kolei w Niemczech. Cała grupa DB zakończyła rok ze stratą operacyjną w wysokości 333 milionów euro. Choć to poprawa w stosunku do 2023 roku, kiedy strata sięgnęła aż 2,1 miliarda euro, sytuacja wciąż jest bardzo trudna.
Co doprowadziło do zapaści?
Deutsche Bahn wskazuje na kilka przyczyn dramatycznej kondycji finansowej. Zły stan infrastruktury kolejowej, a tym samym przestarzała sieć torów i przeciążone węzły logistyczne utrudniają płynność transportu. Sytuacji nie poprawiły także częste strajki, zwłaszcza w sektorze publicznym i transportowym, które zaburzyły funkcjonowanie firmy. Na straty DB Cargo wpływ miało także osłabienie gospodarki. Mniejszy popyt na usługi przewozowe przełożył się bezpośrednio na spadek dochodów.
Dług netto Deutsche Bahn wzrósł w ubiegłym roku do 32,6 miliarda euro – to aż o 1,4 miliarda więcej niż rok wcześniej. Aby częściowo odciążyć budżet, spółka zdecydowała się na sprzedaż kluczowych aktywów, w tym spółki DB Schenker. Sprzedaż globalnego operatora logistycznego może przynieść nawet 14,3 miliarda euro zysku. DB Arriva, zajmujący się transportem publicznym, również ma trafić w prywatne ręce – szacowana wartość sprzedaży to około 1,6 miliarda euro.
Czytaj też: Sprzedaż DB Schenker nie pomogła? Przewoźnik zwalnia tysiące pracowników!
Sprzedaż tych jednostek ma być ostatnią deską ratunku w walce z gigantycznym zadłużeniem i utrzymaniem płynności finansowej. Chociaż Deutsche Bahn nadal pozostaje jednym z największych operatorów kolejowych w Europie, obecna sytuacja pokazuje, że nawet giganci nie są odporni na długofalowe zaniedbania i zawirowania gospodarcze. DB Cargo, kiedyś symbol siły niemieckiej logistyki, dziś staje się symbolem kryzysu.
Dostali miliardy i tak zwalniają ludzi! Pięć tysięcy osób na bruk