DrogowyTransport

Polska branża motoryzacyjna ma przed sobą trudne lata. Czy sobie poradzimy?

Bez sprawnie działającej logistyki polska branża motoryzacyjna nie mogłaby funkcjonować na obecnym poziomie

Polska branża motoryzacyjna odgrywa strategiczną rolę w krajowej gospodarce, stanowiąc około 8% PKB. W sektorze produkcji zatrudnionych jest ponad 201 tys. osób, a w handlu pojazdami osobowymi pracuje kolejne 125 tys. pracowników. Ubiegły rok przyniósł jednak dynamiczne zmiany – mimo licznych wyzwań, widoczny był także rozwój i dostosowywanie się firm do nowych warunków rynkowych.

Polska branża motoryzacyjna ma przed sobą wyzwania

Według raportu KPMG i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w ubiegłym roku w Polsce zarejestrowano 552 tys. nowych samochodów osobowych, co oznacza wzrost o 16% w stosunku do 2023 roku. Mimo wzrostu rejestracji nowych aut, MotoBarometr 2024 wskazuje, że jedynie 32% zakładów motoryzacyjnych w Polsce prognozuje zwiększenie produkcji w najbliższym roku – to najniższy wynik od 2016 roku. Malejący optymizm wśród producentów i klientów nie powinien dziwić, bowiem polska branża motoryzacyjna stoi przed wieloma wyzwaniami. 

Jednym z nich są rosnące koszty i cła na pojazdy elektryczne. Transformacja motoryzacji w Europie stawia bowiem na elektromobilność, ale rosnące koszty produkcji stanowią istotne bariery dla rozwoju. Wprowadzone przez Unię Europejską cła na pojazdy elektryczne importowane z Chin dodatkowo utrudniają sytuację, sprawiając, że ceny samochodów rosną, a konsumenci coraz ostrożniej podejmują decyzje zakupowe.

Polska branża motoryzacyjna
Raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce pt. „Branża motoryzacyjna. Podsumowanie danych za 2024”

Ponadto od tego roku koncerny motoryzacyjne będą zobowiązane do spełnienia ostrzejszych norm emisji spalin CO2 wynikających z unijnego pakietu Fit for 55. Koncerny motoryzacyjne będą zmuszone do jeszcze większej redukcji emisji spalin, co wiąże się z koniecznością wdrażania nowych technologii i inwestycji w rozwój napędów alternatywnych. Nie wszyscy producenci są jednak gotowi na tak drastyczne zmiany – wielu z nich wskazuje, że osiągnięcie celów wyznaczonych przez unijne regulacje może być niezwykle trudne, prowadząc do potencjalnych kar finansowych i wzrostu cen nowych aut.

Czytaj też: Zakaz samochodów spalinowych do kosza? Europoseł PO: To nierealny pomysł

Dynamicznie postępująca cyfryzacja motoryzacji również stawia przed branżą nowe wyzwania. Nowoczesne pojazdy są coraz bardziej skomputeryzowane, co niesie za sobą nie tylko wzrost komfortu i bezpieczeństwa, ale także zwiększone zagrożenie ze strony cyberprzestępców. Ataki na systemy sterujące samochodami, możliwość zdalnego przejęcia kontroli nad pojazdem czy rosnąca liczba kradzieży aut bezkluczykowych to tylko niektóre z problemów, z jakimi musi się mierzyć sektor motoryzacyjny. W odpowiedzi na te zagrożenia, od tym roku w Polsce zacznie obowiązywać Dyrektywa NIS2, której celem jest zapewnienie minimalnego poziomu cyberbezpieczeństwa w kluczowych gałęziach gospodarki, w tym w motoryzacji.

Znaczenie logistyki dla sektora automotive

Bez sprawnie działającej logistyki polska branża motoryzacyjna nie mogłaby funkcjonować na obecnym poziomie. Współczesna produkcja samochodów opiera się na globalnych łańcuchach dostaw, w których kluczowe znaczenie ma terminowość i niezawodność transportu. W Polsce ogromną rolę odgrywają zarówno producenci pojazdów, jak i firmy zajmujące się dostarczaniem podzespołów i części zamiennych – to właśnie one odpowiadają za dużą część eksportu branży automotive.

W ostatnich latach widać wyraźny wzrost zapotrzebowania na usługi transportowe o charakterze ekspresowym. Szybkie i efektywne dostawy są kluczowe szczególnie w przypadku produkcji komponentów, które muszą dotrzeć do fabryk dokładnie na czas, aby uniknąć kosztownych przestojów. Firmy logistyczne pełnią istotną rolę w zapewnieniu sprawnego przepływu towarów. Jak pokazują dane, największą część transportowanych przesyłek stanowią elementy do produkcji samochodów oraz części na rynek wtórny.

Czytaj też: SEAT i CUPRA podbijają Polskie drogi. Rekord sprzedaży samochodów w Polsce!

Polski sektor motoryzacyjny mocno związany jest z rynkiem europejskim, a największymi odbiorcami rodzimych produktów są Niemcy, Francja i Czechy. To właśnie do tych krajów trafia większość komponentów produkowanych w Polsce. Wzmożone zainteresowanie transportem motoryzacyjnym widoczne było zwłaszcza wśród producentów pojazdów osobowych oraz firm zajmujących się produkcją opon, które w ubiegłym roku odnotowały znaczący wzrost zamówień.

Jednak logistyka automotive to nie tylko transport, ale również obsługa celna, która w ostatnim czasie przeszła istotne zmiany. Wprowadzenie w październiku nowej wersji Automatycznego Systemu Eksportu (AES PLUS) zmieniło sposób realizacji odpraw celnych w Polsce. Firmy logistyczne, zamiast samodzielnie przeprowadzać odprawę, muszą teraz składać kompletne dokumenty do odpowiednich urzędów. Dla wielu przedsiębiorstw oznacza to konieczność dostosowania się do nowych regulacji i współpracy z doświadczonymi partnerami logistycznymi, którzy pomogą w sprawnym przejściu przez procedury celne. W tym roku planowane jest wdrożenie nowego Automatycznego Systemu Importu, co ponownie wpłynie na funkcjonowanie branży logistycznej.

Branża automotive w Polsce ma przed sobą trudny, ale pełen możliwości czas. Kluczowe będzie dostosowanie się do nowych regulacji, inwestycje w nowoczesne technologie oraz rozwój logistyki. Ta bowiem, mimo wyzwań, pozostaje fundamentem stabilnego funkcjonowania branży motoryzacyjnej. 

Europejska motoryzacja dostaje po głowie od azjatyckiej konkurencji

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button