
Polska kolej szykuje się na przełom. PKP Intercity już w przyszłym roku kupi nowe superszybkie pociągi, które będą mogły rozpędzać się do co najmniej 300 km/h, a potencjalnie nawet 320 km/h. To oznacza, że nowe jednostki będą szybsze niż obecnie eksploatowane pociągi Pendolino, które osiągają maksymalnie 250 km/h.
Intercity kupi superszybkie pociągi
PKP Intercity kupi nowe superszybkie pociągi w ramach projektu rozwoju Kolei Dużych Prędkości (KDP) w Polsce, którego celem jest skrócenie czasu podróży między największymi miastami oraz zwiększenie konkurencyjności transportu kolejowego wobec innych środków transportu. Nowe pociągi będą obsługiwać najbardziej prestiżowe trasy PKP Intercity i staną się częścią infrastruktury planowanej w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).
Jednym z głównych celów zakupu jest obsługa „Linii Y”, która ma połączyć Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław za pomocą nowoczesnej kolei dużych prędkości. Nowe pociągi będą mogły poruszać się z prędkościami dostosowanymi do parametrów tej trasy, co oznacza znaczące skrócenie czasu podróży między kluczowymi miastami.
To będą pojazdy na prędkość 300-320 km/h, co będzie odwzorowaniem parametrów infrastruktury, jaką planujemy zbudować w ramach CPK. Ten wolumen pojazdów spokojnie zapewni nam pokrycie obsługi “Linii Y” – powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak podczas I Kongresu Kolei Dużej Prędkości.
Planowane zamówienie obejmuje 26 pociągów w podstawowej wersji oraz 20 kolejnych w opcji. Uruchomienie przetargu na nowe pociągi dużych prędkości zaplanowano na przyszły rok. PKP Intercity zapowiada, że nowe pociągi będą finansowane w 55% ze środków własnych, a w 45% z finansowania dłużnego. Przewoźnik liczy na dalszy rozwój i generowanie coraz większych zysków – w 2025 roku planuje osiągnąć 500 mln zł zysku, co ma pomóc w realizacji ambitnych inwestycji w nowy tabor. Dodatkowo, na zakup pociągów dużych prędkości środki przeznaczy również Centralny Port Komunikacyjny, który buduje własny pool taborowy, mający obsługiwać krajowe i międzynarodowe połączenia kolejowe.
Czytaj też: Intercity odebrało nowe lokomotywy! Zabiorą Krakusów i Pyry nad morze
To kolejne duże zamówienie po zakupie pociągów piętrowych – w ramach tego przetargu przewoźnik zamówił 42 jednostki w podstawowej wersji i 30 w ramach opcji. Jak zapowiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, zakup nowoczesnych składów to konieczność, jeśli Polska chce rozwijać infrastrukturę KDP zgodnie z międzynarodowymi standardami.
🚄 Między Warszawą i Poznaniem pociągi Kolei Dużych Prędkości #KDP osiągną na linii „Y” prędkość do 3⃣2⃣0⃣km/h.
🚄 Na wysokości miasta #Kalisz wybrane składy pojadą kolejową obwodnicą, gwarantując najkrótszy czas podróży. Inne zjadą łącznicami do Kalisza, zapewniając obsługę… pic.twitter.com/NJ60Aw7xHM
— Centralny Port Komunikacyjny (@CPK_PL) March 14, 2025
Nowoczesne pociągi z myślą o trasach międzynarodowych
PKP Intercity kupi nowe superszybkie pociągi nie tylko z myślą o podróżach po Polsce. Nowe składy umożliwią wygodne przejazdy do innych krajów Europy. Będą to pociągi wielosystemowe, co oznacza, że zostaną dostosowane do różnych systemów zasilania i sygnalizacji stosowanych w Europie. Jak zapowiedział prezes PKP Intercity Janusz Malinowski, nowe składy będą mogły kursować do Niemiec, Litwy, a także do krajów Europy Południowej. Dzięki temu pasażerowie będą mogli podróżować szybciej i wygodniej, bez konieczności przesiadek na granicach.
Będziemy zamawiać pociągi wielosystemowe. (…) Tak jak wspomniał minister Malepszak, będziemy chcieli kupić 26 jednostek KDP w podstawie oraz kolejnych 20 w ramach opcji. Pociągi będą kupowane w formule dialogu konkurencyjnego wraz z 30-letnim utrzymaniem producenta – mówił Malinowski, prezes PKP Intercity.
Czytaj też: Polska gospodarka przekracza 1 bln dolarów PKB! Wchodzimy do elitarnego grona!
Obecnie najbardziej zaawansowanymi jednostkami w taborze PKP Intercity jest 20 pociągów Pendolino, które obsługują połączenia Express InterCity Premium (EIP). Jednak zamiast ich wycofywania, przewoźnik planuje ich gruntowną modernizację. Pendolino wkrótce przejdzie naprawę główną połączoną z unowocześnieniem wnętrza. Dzięki temu nowe superszybkie pociągi i Pendolino będą miały spójny design, co zapewni pasażerom jednolity standard podróży na trasach dużych prędkości.
Do tej pory to Pendolino były najszybszymi pociągami w Polsce. Pojazdy teoretycznie osiągają nawet 250 km/h, ale w praktyce ze względu na ograniczenia infrastruktury poruszają się najczęściej z prędkościami rzędu 200 km/h. Wprowadzenie pociągów osiągających 300-320 km/h pozwoli na wykorzystanie pełnego potencjału nowej infrastruktury KDP.
PKP Cargo bezpowrotnie straciło część rynkowych udziałów [WYWIAD]