DrogowyTransport

Kolejna podwyżka cen na A2! „Tak działa wolny rynek…”

Biorąc pod uwagę rosnące koszty eksploatacji i inwestycji, trudno oczekiwać, że obecna podwyżka cen na A2 będzie ostatnią

Od 11 marca, czyli od najbliższego wtorku, kierowcy poruszający się autostradą A2 między Nowym Tomyślem a Koninem muszą przygotować się na kolejną podwyżkę opłat. Każdy z trzech 50-kilometrowych odcinków tej trasy będzie kosztować kierowców samochodów osobowych 36 zł, czyli o 2 zł więcej niż dotychczas. Warto dodać, że to już kolejna podwyżka cen na tym prywatnym odcinku A2.

Podwyżka cen na autostradzie A2

Poprzednia podwyżka miała miejsce we wrześniu ubiegłego roku i również wynosiła 2 zł. Jak tłumaczy zarządca autostrady, spółka Autostrada Wielkopolska SA (AWSA), zmiany wynikają z konieczności finansowania rozbudowy infrastruktury oraz rosnących kosztów utrzymania. Kolejna podwyżka cen na A2 zacznie obowiązywać od godziny 6 rano 11 marca 2025 roku. Tego dnia w życie wejdą nowe stawki dla wszystkich kategorii pojazdów:

  • motocykle – 18 zł za każdy 50-kilometrowy odcinek (+1 zł),
  • samochody osobowe – 36 zł (+2 zł),
  • pojazdy osobowe z przyczepami i busy – 60 zł (+5 zł),
  • samochody ciężarowe do trzech osi – 92 zł (+8 zł),
  • ciężarówki trzyosiowe z przyczepami – 138 zł (+11 zł),
  • pojazdy ponadnormatywne – 340 zł za każde 50 km (bez zmian).

Czytaj też: Najdłuższa autostrada w Polsce. Która autostrada jest najdłuższa? [RANKING]

podwyżka opłat na A2 mapy google
Google Maps

Zmiany te obejmują wyłącznie koncesyjny odcinek autostrady A2 między Nowym Tomyślem a Koninem, który nie otrzymuje dotacji z budżetu państwa. Wszystkie podane ceny zawierają 23% VAT. 

Kolejna podwyżka na autostradzie A2 powoduje, że jest to jedna z najdroższych autostrad w Europie. Przejazd z Konina do Poznania będzie kosztować w jedną stronę 72 zł. Co daje 144 zł gdybyśmy chcieli przejechać trasą z Poznania do Warszawy i z powrotem. Dla porównania ROCZNA winieta na wszystkie autostrady w Szwajcarii to koszt 68 euro, czyli ok. 280 zł. To tyle ile dwie rotacje na trasie Warszawa – Poznań. Oczywiście można powiedzieć, że tak działa wolny rynek, ale jak widać, nie zawsze się on sprawdza. Model prywatnych autostrad nie działa i Polska powinna wyciągnąć z tego wnioski – komentuje Filip Lamański, redaktor naczelny portali Obserwator Gospodarczy i Obserwator Logistyczny.

Czytaj też: GUS z nowym wskaźnikiem. Wiemy ile naprawdę zarabiamy

Czy kolejne podwyżki są nieuniknione?

AWSA tłumaczy wzrost cen koniecznością finansowania inwestycji oraz bieżącego utrzymania trasy. Od początku ubiegłego roku trwa bowiem rozbudowa 10-kilometrowego odcinka między węzłami Poznań Krzesiny a Poznań Wschód, gdzie powstaje trzeci pas ruchu w obu kierunkach. To kontynuacja wcześniejszych modernizacji – w 2019 roku zakończono rozbudowę odcinka Poznań Zachód Poznań Krzesiny. AWSA podkreśla, że kluczowe znaczenie mają także obowiązki wynikające z umowy koncesyjnej – bieżące remonty, naprawy i dostosowanie infrastruktury do nowych wymagań technicznych.

Biorąc pod uwagę rosnące koszty eksploatacji i inwestycji, trudno oczekiwać, że obecna podwyżka cen na A2 będzie ostatnią. Przejazd autostradą A2, choć wygodny i szybki, staje się coraz większym obciążeniem dla kierowców. Jedyną pocieszającą wiadomością jest to, że opłaty na trasie A2 Świecko – Nowy Tomyśl pozostają na dotychczasowym poziomie. Jednak czy na długo? Czas pokaże.

Opłaty e-TOLL w górę! Masz starszy pojazd? Zapłacisz więcej!

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button