
Kraków znów stawia na rozwój miejskiego transportu publicznego i kupuje nowe tramwaje. W przetargu zgłosiła się jednak tylko jedna firma – PESA Bydgoszcz SA, która ostatecznie została wybrana jako dostawca nowych pojazdów. Nie wiadomo jednak czy miasto skorzysta z opcji zakupu wszystkich pojazdów, czy zamówi tylko część.
Kraków kupuje nowe tramwaje
MPK w Krakowie analizowało potrzeby mieszkańców i dostosowało zamówienie do rozwijającej się sieci torowisk. Całościowo Kraków chce kupić nowe tramwaje w trzech konfiguracjach. W ramach zamówienia planowany jest bowiem zakup:
- do 30 jednokierunkowych tramwajów o długości 32–34 metrów,
- do 30 dwukierunkowych tramwajów o długości 32–34 metrów,
- do 30 jednokierunkowych tramwajów o długości 42–45 metrów.
MPK już złożyło wniosek o dofinansowanie zakupu 30 tramwajów dwukierunkowych z unijnego programu FEnIKS. Ich zakup jest priorytetem, ponieważ pojazdy będą obsługiwać nową trasę na Azory – początkowo pozbawioną pętli.
Zakup pozostałych 60 pojazdów uzależniony jest od zdobycia funduszy zewnętrznych, m.in. z KPO. Pełna realizacja zamówienia, obejmującego wszystkie 90 tramwajów, wymaga 1,8 miliarda złotych netto.
Czytaj też: Transport publiczny w Polsce – miłość czy konieczność? [NAJNOWSZE DANE]
Przetarg na zakup dwukierunkowych tramwajów podlega jeszcze kontroli Urzędu Zamówień Publicznych. Jeśli wszystko przebiegnie zgodnie z planem, MPK podpisze czteroletnią umowę ramową na dostawę nowych pojazdów. Dostawy pierwszych maszyn powinny ruszyć najpóźniej w 2028 roku.
Dzięki nowym zakupom z krakowskich torów znikną wszystkie starsze tramwaje bez niskiej podłogi i klimatyzacji. Docelowo cała flota MPK ma składać się wyłącznie z nowoczesnych, w pełni dostępnych dla osób z niepełnosprawnościami pojazdów. To ogromny krok w kierunku poprawy komfortu podróży dla mieszkańców i turystów.
Dzisiaj MPK w Krakowie wybrało oferty PESA Bydgoszcz SA na dostawę 90 nowych tramwajów. Priorytetem będzie zamówienie 30 nowych wagonów dwukierunkowych, które będą mogły zostać wykorzystane do obsługi linii na Azory. Dostawy tych tramwajów powinny się rozpocząć najpóźniej w 2028r pic.twitter.com/Ms1U9ZRe7X
— MPK S.A. w Krakowie (@MPK_Krakow) March 4, 2025
Krakowska flota tramwajowa
Kraków dysponuje rozbudowaną flotą tramwajową, składającą się z 362 pojazdów, które obsługują 25 linii tramwajowych. Tabor ten jest zróżnicowany pod względem typów i producentów, co pozwala na elastyczne dostosowanie do potrzeb komunikacyjnych miasta.
Czytaj też: Polska gospodarka przekracza 1 bln dolarów PKB! Wchodzimy do elitarnego grona!
Wśród krakowskich tramwajów znajduje się 36 pojazdów typu PESA 2014N, znanych jako „Krakowiak”. Są to najdłuższe tramwaje w Polsce, mierzące 42,83 metra, co pozwala na przewóz większej liczby pasażerów. Wyposażone są w 93 miejsca siedzące oraz 191 miejsc stojących, co czyni je niezwykle pojemnymi i komfortowymi dla podróżnych.
Oprócz tramwajów PESA, krakowski tabor obejmuje również inne modele, takie jak:
- Bombardier NGT6: 50 pojazdów
- Bombardier NGT8: 24 pojazdy
- Stadler Tango: 110 pojazdów
- Konstal 105Na: 30 pojazdów
- Rotax EU8N: 40 pojazdów
Ta różnorodność pozwala na efektywne zarządzanie flotą i dostosowanie jej do różnych tras oraz potrzeb pasażerów.
Kraków kupi pierwsze autobusy wodorowe. Wyniki przetargu małym zaskoczeniem