KolejowyTransport

Ikea stawia na polską kolej. Szwedzi przejmą linię kolejową do Lubawy

W tym roku mija dokładnie 30 lat od momentu, gdy ostatni pociąg przewiózł pasażerów do Lubawy

Po trzydziestu latach nieaktywności linia kolejowa nr 252, prowadząca do Lubawy, wkrótce znów ożyje. To wszystko za sprawą szwedzkiego giganta meblowego IKEA, który postanowił przejąć w dzierżawę tę trasę i przywrócić na niej ruch pociągów. To ważna decyzja zarówno dla samej firmy, jak i dla regionu. 

Ikea przejmuje linię kolejową do Lubawy

Ikea przejmuje linię nr 252, czyli stosunkowo krótki, sześciokilometrowy odcinek z Zajączkowa Lubawskiego do Lubawy. Znajduje się on na ważnym szlaku transportowym – jest bowiem odgałęzieniem magistrali Warszawa – Trójmiasto, jednej z kluczowych tras kolejowych w kraju. Przez lata linia ta pozostawała nieczynna. Na początku XXI wieku została przekazana przez PKP na rzecz lokalnego samorządu, jednak nie udało się przywrócić na niej regularnych przewozów pasażerskich. W tym roku mija dokładnie 30 lat od momentu, gdy ostatni pociąg przewiózł pasażerów do Lubawy.

Teraz, dzięki współpracy z IKEA, tory ponownie będą wykorzystywane, choć tym razem głównie w celach transportowych. IKEA od lat rozwija w Polsce swoje zakłady produkcyjne, a teraz robi krok w stronę usprawnienia logistyki, ograniczenia emisji CO₂ i odciążenia lokalnych dróg. Dzięki temu może stać się wzorem dla innych dużych przedsiębiorstw działających w Polsce.

Czytaj też: Ikea będzie sprzedawać używane meble. Ruszyła specjalna platforma

Jak potwierdza w rozmowie z Rynkiem Kolejowym, sekretarz miasta Lubawa, Katarzyna Żuchowska, bocznica została wydzierżawiona na rzecz spółki IKEA Industry. W praktyce oznacza to, że firma może korzystać z niej do własnych celów logistycznych, a także – w przyszłości – potencjalnie udostępnić trasę innym podmiotom.

IKEA stawia na zrównoważony rozwój

IKEA przejmuje linię do Lubawy w ramach szerszej strategii, zgodnie z którą firma od lat dąży do ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko. Transport kolejowy jest znacznie bardziej ekologiczny niż transport drogowy – pozwala ograniczyć emisję spalin i zmniejszyć liczbę ciężarówek na drogach.

Czytaj też: W tych miastach zarabia się najwięcej. Warszawa na ostatnim miejscu podium

Dlaczego jednak właśnie ta linia kolejowa została objęta inwestycją? Odpowiedź jest prosta – w Lubawie znajduje się jedna z najważniejszych fabryk IKEA Industry w Polsce. Zakład ten specjalizuje się w produkcji lekkich mebli, które trafiają do sklepów na całym świecie. Rocznie z fabryki wyjeżdża aż 7,5 miliona produktów, z czego aż 97% przeznaczonych jest na eksport. Aby przewieźć taką ilość towaru, potrzebna jest sprawnie działająca logistyka, a własna linia kolejowa może znacząco ułatwić cały proces.

Obecnie transport wyrobów z fabryki odbywa się głównie za pomocą ciężarówek, co generuje ogromne natężenie ruchu na lokalnych drogach. Jak wynika z obliczeń firmy, jeśli wszystkie ciężarówki, które rocznie wyjeżdżają z zakładu, ustawić w jednym rzędzie, utworzyłyby one kolumnę o długości 250 kilometrów. Dzięki ponownemu uruchomieniu transportu kolejowego liczba pojazdów ciężarowych na drogach może zostać znacznie ograniczona. To przyniesie wiele korzyści zarówno IKEA, jak i mieszkańcom regionu.

Gigantyczne inwestycje w kolej na Pomorzu! Jakie jeszcze plany ma PKP? [ZDJĘCIA]

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button