
W sporze między niemieckimi liniami lotniczymi Lufthansa i Condor nastąpił nieoczekiwany zwrot akcji. Komisja Europejska postanowiła wstrzymać postępowanie antymonopolowe, co oznacza, że Condor na razie nie otrzyma wsparcia w walce o lepsze warunki lotów dowozowych na trasie z Frankfurtu do Nowego Jorku. Lufthansa, argumentując swoją pozycję, wskazała na brak podstaw prawnych do dalszego postępowania.
Lufthansa i Condor wciąż walczą
Decyzja Komisji Europejskiej oznacza, że Lufthansa nie musi na ten moment realizować połączeń dowozowych dla konkurencyjnej letniej linii Condor. Chodzi o połączenia z Frankfurtu, kluczowego węzła przesiadkowego dla transatlantyckich lotów. Przedmiotem sporu jest między innymi obsługa połączeń na trasie Frankfurt – Nowy Jork, którą wykonuje również Condor.
Pomimo wcześniejszych obaw unijnych organów o możliwe ograniczenie konkurencji, Bruksela nie zdecydowała się nałożyć na Lufthansę obowiązku przewożenia pasażerów Condora. Po dokładnej analizie dostępnych dowodów Komisja stwierdziła, że nie zostały spełnione wszystkie prawne przesłanki do podjęcia działań przeciwko Lufthansie.
Jednocześnie wciąż trwa szersze dochodzenie dotyczące zgodności z europejskimi przepisami działalności transatlantyckiego konsorcjum A++, w ramach którego Lufthansa, United Airlines i Air Canada współpracują w zakresie lotów między Europą a Ameryką Północną. W 2013 roku niemiecki sąd orzekł, że konsorcjum musi umożliwiać innym przewoźnikom dostęp do swoich lotów dowozowych do Frankfurtu.
Czytaj też: Lufthansa jednak przejmie ITA Airways! UE daje zielone światło
Jednak w grudniu ubiegłego roku Lufthansa zaprzestała realizacji takich lotów dla Condora na preferencyjnych zasadach. Wcześniej Federalny Trybunał Sprawiedliwości podważył legalność wypowiedzenia umów, co jednak nie wpłynęło na zmianę stanowiska Lufthansy.
Obecnie Condor nadal może rezerwować miejsca w samolotach Lufthansy, ale jedynie na mniej korzystnych warunkach tzw. interlining, co utrudnia precyzyjne planowanie rejsów. W odpowiedzi na te trudności przewoźnik wakacyjny zmodyfikował swoją siatkę połączeń do Ameryki Północnej oraz rozwija własne połączenia dowozowe z innych miast europejskich do Frankfurtu.
Another view of this:
EC has closed its Lufthansa interim measures probe because the IM conditions were not met.
EC is also reforming its underlying antitrust law that sets those conditions. Maybe this case inspires some changes. https://t.co/kvxNcdAOYI
— Lewis Crofts (@lewis_crofts) February 28, 2025
Czy Condor znajdzie inne rozwiązanie?
Mimo częściowego wycofania się Komisji Europejskiej Condor nie rezygnuje z walki o lepsze warunki. Linia lotnicza nadal liczy na pozytywne rozstrzygnięcia w ramach postępowań prowadzonych przez niemiecki Urząd Antymonopolowy oraz same instytucje europejskie.
Jednocześnie Lufthansa i Condor prowadzą rozmowy w sprawie, poszukując rozwiązania pozasądowego. Szczegóły negocjacji nie są ujawniane, ale Condor podkreśla, że wciąż wierzy w możliwość osiągnięcia kompromisu.
Czytaj też: Niemiecki przemysł w tarapatach. Ciągłe zwolnienia i spadek wolumenu
Lufthansa z kolei przyjęła decyzję Komisji Europejskiej z satysfakcją, traktując ją jako potwierdzenie swojej interpretacji przepisów antymonopolowych. Już wcześniej przedstawiciele koncernu wyrażali wątpliwości, czy unijna interwencja w tę sprawę miałaby prawne uzasadnienie.
Mimo że Komisja Europejska na razie nie nałożyła obowiązku dowozu pasażerów Condora przez Lufthansę, temat wciąż pozostaje otwarty. Bruksela nie ustaje w monitorowaniu przestrzegania przepisów o konkurencji, aby zapobiegać monopolizacji rynku lotniczego i zapewniać uczciwe warunki dla wszystkich przewoźników.
Lufthansa uruchamia loty cargo do Polski. Niemcy postawili na Górny Śląsk