
Transport kolejowy we Włoszech wkracza w zupełnie nową fazę zrównoważonego rozwoju. W Rovato, niedaleko Brescii, oficjalnie zaprezentowano pierwszy włoski pociąg wodorowy, który już wkrótce rozpocznie regularne kursy. Prezentacja pociągu zbiegła się w czasie z otwarciem nowoczesnego centrum serwisowego oraz mobilnej stacji tankowania wodoru w Rovato. Dzięki temu Lombardia oficjalnie dołączyła do grona europejskich liderów w dziedzinie ekologicznego transportu szynowego.
Wodorowa rewolucja na torach – pierwszy włoski pociąg wodorowy
Nowy pociąg wodorowy dotarł do Włoch pod koniec stycznia, po serii rygorystycznych testów przeprowadzonych w niemieckiej fabryce Alstom w Salzgitter. To pierwszy z 14 zamówionych składów, które mają zastąpić tradycyjne jednostki spalinowe kursujące na trasie Brescia – Edolo.
Zamówienie na nowe pociągi zostało sfinansowane ze środków regionalnych oraz włoskiego rządowego funduszu odbudowy i odporności (PNRR). Włochy od lat konsekwentnie inwestują w nowoczesne, niskoemisyjne technologie transportowe, a projekt H2iseO jest jednym z kluczowych elementów tego długoterminowego planu.
Zasilany wodorem pociąg Coradia Stream to innowacyjna alternatywa dla tradycyjnych pojazdów spalinowych. Dzięki zastosowaniu ogniw paliwowych, jednostka ta nie emituje spalin.
Nowoczesna infrastruktura w Rovato
Nowy pociąg wodorowy nie mógłby funkcjonować bez odpowiedniej infrastruktury. Właśnie dlatego w Rovato, na zachód od Brescii, powstał pierwszy we Włoszech obiekt zaprojektowany specjalnie do serwisowania tego typu pojazdów.
Centrum utrzymania technicznego zostało wyposażone w kompleksową halę przeglądową z zaawansowanymi platformami inspekcyjnymi i pomostami serwisowymi. Dzięki temu możliwe jest szybkie przeprowadzanie konserwacji i ewentualnych napraw składów napędzanych wodorem. Dodatkowo, w obrębie kompleksu zlokalizowano nowoczesną myjnię pociągów, a także specjalnie przystosowany magazyn części zamiennych, w tym baterii trakcyjnych, które mogą być wymieniane w razie potrzeby.
Obok hali technicznej powstała również pierwsza we Włoszech stacja tankowania wodoru, dostarczona przez firmę Sapio, specjalizującą się w produkcji wodoru odnawialnego. To kluczowy element nowego systemu transportowego, który zapewni pociągom stały dostęp do ekologicznego paliwa.
Całkowity koszt inwestycji w Rovato wyniósł około 30 milionów euro, z czego 1 milion euro przeznaczono na budowę stacji tankowania wodoru. Środki na realizację projektu pochodziły z funduszu PNRR, co pokazuje, że włoski rząd dostrzega potencjał transportu wodorowego jako jednej z kluczowych technologii przyszłości.
Wodorowa Dolina, czyli przyszłość kolei w Lombardii
Projekt H2iseO, określany mianem „Wodorowej Doliny”, obejmuje nie tylko wprowadzenie nowej generacji pociągów, ale także kompleksową modernizację infrastruktury kolejowej w regionie. Trasa Brescia – Iseo – Edolo przebiega przez dolinę Valcamonica, wpisaną na listę światowego dziedzictwa UNESCO, dlatego władze regionu przywiązują szczególną wagę do ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju transportu.
Oprócz dostarczenia 14 nowych pociągów wodorowych, w ramach projektu powstaną kolejne stacje tankowania wodoru. Planowane lokalizacje to Brescia, Iseo i Edolo, co zapewni pełną operacyjność floty na całej długości trasy.
Czytaj też: Imigranci we Włoszech. Pewna klinika sprzeciwia się antyimigracyjnej polityce
Ambitne plany obejmują także modernizację transportu drogowego. Już teraz wiadomo, że w ramach kolejnych etapów wdrażania strategii H2iseO, region Lombardia zamierza zastąpić obecnie użytkowane autobusy spalinowe 40 nowoczesnymi autobusami napędzanymi wodorem.
Pierwsze regularne kursy pociągów wodorowych mają ruszyć w pierwszej połowie przyszłego roku. Nowe składy będą obsługiwać główną linię kolejową Brescia – Edolo, a także jej 5,8-kilometrową odnoga Rovato – Bornato – Calino.
To bardzo ważny dzień, który potwierdza, że Lombardia jest regionem osiągającym rekordy i wyróżniającym się innowacyjnością. Proces modernizacji transportu i infrastruktury postępuje zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. W ostatnich latach zainwestowaliśmy 1,7 mld euro w zakup 214 nowych pociągów, które znacząco wpłyną na sektor. Do przyszłego roku Lombardia całkowicie odnowi swój tabor kolejowy – podkreślił prezydent Lombardii, Attilio Fontana.
Technologia przyszłości – jak działa pociąg wodorowy?
Pociąg wodorowy Coradia Stream oparty jest na elektrycznych zespołach trakcyjnych ETR204, znanych we Włoszech pod nazwą Donizetti. Jego długość wynosi 96,7 metra, a na pokładzie znajduje się 517 miejsc, w tym 262 miejsca siedzące. Pociąg jest w stanie przejechać ponad 600 kilometrów na jednym tankowaniu, a jego maksymalna prędkość została ustalona na 140 km/h. Dzięki zastosowaniu ogniw paliwowych, energia wodorowa jest konwertowana na energię elektryczną, która zasila silniki trakcyjne pociągu. W efekcie pociąg nie emituje żadnych spalin – jedynym produktem ubocznym jest czysta para wodna. To sprawia, że technologia ta jest jednym z najbardziej obiecujących rozwiązań w kontekście walki z emisją CO₂.
Czytaj też: Czy wodór w transporcie okaże się ślepą uliczką?
Włochy nie zamierzają poprzestawać na Lombardii, jeśli chodzi o rozwój pociągów wodorowych. Podobne inicjatywy są już wdrażane w innych regionach kraju. Sardynia zamówiła osiem nowych jednostek, które będą obsługiwać połączenia na trasach Alghero – Sassari – Sorso oraz na linii lotniskowej Fertilia „Riviera del Corallo”. Z kolei w Kalabrii planowane jest wprowadzenie dziewięciu podobnych pociągów.
Równocześnie, w całych Włoszech realizowane są szeroko zakrojone inwestycje w nowoczesny tabor kolejowy. Oprócz pociągów wodorowych, region Lombardia zakupił już nowe elektryczne składy Caravaggio oraz Stadler Flirt DMU.
Znajdziesz nas w Google NewsAutobusy wodorowe Solaris nie wyjadą na ulice? Miasta nie stać na wodór z Orlenu