10 największych armatorów w 2025. Kto kontroluje rynek transportu morskiego?
10 kluczowych podmiotów odpowiada za aż 84% udziału w rynku transportu kontenerów

Transport morski pozostaje głównym sposobem przemieszczenia ładunków na świecie. Zgodnie z raportem UNCTAD, około 80% międzynarodowego handlu pod względem wolumenu i ponad 70% pod względem wartości odbywa się drogą morską.
Ten kluczowy dla światowej gospodarki rynek skoncentrowany jest w rękach ograniczonej liczby przedsiębiorstw. Ponad 57% rynku transportu morskiego kontenerów kontrolowane jest przez zaledwie 4 armatorów – MSC, Maersk, CMA CGM i COSCO. 10 kluczowych podmiotów odpowiada za aż 84% udziału w rynku.
Czytaj więcej: Morze Bałtyckie ma kluczowe znaczenie dla polskiej gospodarki cz.1. [WYWIAD]
Kto jeszcze znajduje się na liście najważniejszych armatorów? Poniżej przedstawiamy 10 najważniejszych podmiotów rynku morskiego transportu kontenerów.
10 największych armatorów na świecie
Źródło danych: Alphaliner
1. MSC – Mediterranean Shipping Company
MSC – Mediterranean Shipping Company to szwajcarskie przedsiębiorstwo żeglugowe, największy operator kontenerowy na świecie pod względem pojemności floty. Firma powstała w 1970 roku i ma siedzibę w Genewie. 524 biura MSC znajdują się w 155 państwach. Statki MSC docierają do ponad 500 portów w ramach ponad 215 tras. We flocie MSC znajdziemy największe kontenerowce świata takie jak MSC Turkiye czy MSC Michel Cappellini (o pojemności przeszło 24 000 TEU).
Dzięki dynamicznej ekspansji i zakupowi nowych oraz używanych statków, MSC wyprzedziło Maersk w 2022 roku, przejmując pozycję lidera w globalnym transporcie morskim. Obecnie dysponuje flotą 888 statków o łącznej pojemności 6 406 105 TEU. Armator zamówił 133 nowe statki.
2. Maersk Line
Maersk Line to duńska korporacja żeglugowa z siedzibą w Kopenhadze, która przez ponad 25 lat dominowała na globalnym rynku transportu kontenerowego.
Maersk Line jest częścią koncernu AP Moller-Maersk. Firma, znana z potężnej floty statków kontenerowych, rozpoczęła swoją działalność na rynku międzynarodowym w 1904 roku. Obecnie Maersk inwestuje w rozwój technologii cyfrowych oraz ekologicznych paliw. We wrześniu 2023 roku armator zaprezentował statek Laura Mærsk, która wykorzystuje metanol jako paliwo. To pierwszy tego typu statek na świecie. W lutym 2025 r. pod nazwą Gemini Cooperation ruszył nowy sojusz Maersk i Hapag-Lloyd, który zastąpił wcześniejszą współpracę armatora z MSC.
Czytaj więcej: Rusza nowy sojusz Maersk i Hapag-Lloyd. Bez połączeń oceanicznych do Gdańska
Aktualnie posiada flotę liczącą około 736 statków o łącznej pojemności około 4 528 814 TEU. Zamówiono kolejne 54 statki. Największe statki armatora (klasy triple E) zabierają na swój pokład ponad 18 000 TEU.
3. CMA CGM
Francuska firma CMA CGM z siedzibą w Marsylii zajmuje trzecie miejsce pod względem pojemności TEU w globalnym transporcie kontenerowym. CMA CGM powstało w 1978 roku w wyniku serii fuzji różnych firm żeglugowych. Założycielem firmy był Jacques Saade. Statki CMA CGM obsługują 420 z 521 największych portów handlowych na świecie.
Czytaj więcej: CMA CGM inwestuje w kolej. 40 milionów euro na transport w Lyonie
Obecnie CMA CGM dysponuje flotą 664 statków obsługujących ponad 250 tras na całym świecie, o łącznej pojemności około 3 873 934 TEU.
4. COSCO – China Ocean Shipping Company
China Ocean Shipping Company (COSCO) jest jednym z największych światowych przedsiębiorstw transportu kontenerowego. Siedziba spółki będącej własnością Chin znajduje się w Pekinie. COSCO powstało w 1961 r. jako agencja rządowa.
COSCO, które spadło na czwarte miejsce po awansie CMA CGM, prowadzi operacje w 40 krajach i posiada flotę liczącą 518 statków o pojemności 3 335 616 TEU. Zamówiono kolejne 52 statki.
Armator pozostaje największym podmiotem obsługującym Rosję po wybuchu wojny na Ukrainie. W następstwie kryzysu finansowego w 2008 r. stopniowo przejęło port Pireusie.
5. Hapag-Lloyd
Niemiecka firma Hapag-Lloyd z siedzibą w Hamburgu jest jedną z najbardziej renomowanych firm żeglugowych na świecie. Powstała w 1970 roku w wyniku fuzji Hamburg-American Line oraz Norddeutscher Lloyd. Obecnie Hapag-Lloyd dysponuje flotą 301 statków o łącznej pojemności około 2 356 472 TEU. Firma zamówiła 35 statki.
W następstwie przejęć z 2023 r. koncern rozwinął swój biznes w obszarze obsługi terminali pod marką Hanseatic Global Terminals. Pod tą marką obsługiwanych jest 20 terminali w 11 krajach.
6. Ocean Network Express
Ocean Network Express (ONE) powstało w lipcu 2017 roku jako wspólne przedsięwzięcie trzech dużych japońskich firm żeglugowych: MOL, „K”-Line oraz NYK.
ONE ma swoje siedziby w Singapurze i Tokio. Firma koncentruje się na wzmocnieniu swojej obecności w Azji, Ameryce Łacińskiej i Afryce.
Obecnie ONE posiada flotę 256 statków o pojemności 1 973 379 TEU, co czyni je jednym z największych przedsiębiorstw żeglugowych na świecie. W zamówieniach jest kolejnych 47 statków.
7. Evergreen Line
Evergreen Marine Corporation to tajwańska firma transportowa z siedzibą w Taoyuan, która została założona w 1968 roku przez dr. Yung-Fa Changa.
Czytaj więcej: Evergreen zamawia kontenerowce LNG. Zapłaci tyle, ile rocznie wydaje Lublin! Razy trzy!
Firma posiada biura na całym świecie, obsługuje około 240 portów w 80 krajach i dysponuje flotą 225 statków o łącznej pojemności 1 792 468 TEU. W zamówieniach Evergreen jest 58 statków.
8. Hyundai Merchant Marine (HMM)
HMM Co. LTD., wcześniej znana jako Hyundai Merchant Marine, to czołowa południowokoreańska firma transportu kontenerowego. Siedziby firmy znajdują się w Seulu i Busan.
HMM posiada flotę 83 statków (i planuje ją poszerzyć o kolejnych 9 jednostek) o pojemności 913 867 TEU i jest jednym z dziesięciu największych przewoźników kontenerowych na świecie. Firma odgrywa kluczową rolę w koreańskiej gospodarce, obsługując znaczną część krajowego eksportu.
Od lutego 2025 r. HMM współtworzy Premier Alliance z ONE i Yang Ming.
9. ZIM Integrated Shipping Services Ltd
ZIM Integrated Shipping Services Ltd., znana również jako ZIM, to izraelska międzynarodowa firma transportu morskiego.
Firma została założona w 1945 roku jako ZIM Palestine Navigation Company Ltd. Obecnie ZIM posiada flotę 130 statków o łącznej pojemności 781 026 TEU. W 2021 roku firma rozszerzyła swoją flotę o ponad 30 nowych jednostek, umacniając swoją pozycję wśród największych przewoźników kontenerowych na świecie.
10. Yang Ming Marine Transport
Yang Ming Marine Transport, z siedzibą w Keelung na Tajwanie, jest jedną z najstarszych i największych firm żeglugowych na świecie.
Założona w 1972 roku, firma obsługuje trasy w Azji, Europie, Ameryce i Australii. Dysponuje flotą 98 statków o łącznej pojemności 711 393 TEU.
Znajdziesz nas w Google News