Transport

Korytarze Solidarności trzymają ukraińską gospodarkę przy życiu

Obsługują aż 80% ukraińskiego importu

W następstwie agresji Rosji na Ukrainę Unia Europejska uruchomiła wraz z Ukrainą i Mołdawią tzw. Korytarze Solidarności UE-Ukraina. Miały one na celu utrzymanie przepływu ukraińskiego importu i eksportu za pomocą kolei, dróg oraz śródlądowych dróg wodnych. Korytarze Solidarności UE-Ukraina stały się źródłem ratunku dla ukraińskiej gospodarki.

Korytarze Solidarności obsługują 80% ukraińskiego importu

W styczniu 2025 roku Korytarze Solidarności pozwoliły na przewiezienie:

  • Około 80% ukraińskiego importu (w porównaniu do około 20% przez Morze Czarne);
  • Około 40% ukraińskiego eksportu produktów niebędących artykułami rolnymi (w porównaniu do około 60% przez Morze Czarne);
  • Około 40% ukraińskiego eksportu zbóż, nasion oleistych i produktów powiązanych (w porównaniu do około 60% przez Morze Czarne).

Czytaj więcej: Droga ekspresowa do granicy z Ukrainą z giga-dofinansowaniem

Od maja 2022 roku Korytarze Solidarności umożliwiły Ukrainie eksport około 174 milionów ton towarów według danych z ukraińskich rejestrów celnych. W obrębie tej wartości szacuje się, że Korytarze Solidarności pozwoliły na eksport około 89 milionów ton ukraińskich produktów rolnych (w tym około 83 milionów ton ukraińskiego zboża, nasion oleistych i produktów powiązanych) oraz około 85 milionów ton towarów niebędących produktami rolnymi, w tym rud, stali i produktów pokrewnych.

Łącznie, od maja 2022 do grudnia 2024 roku, około 180 milionów ton ukraińskiego zboża, nasion oleistych i innych powiązanych produktów zostało wyeksportowanych przez Korytarze Solidarności (50%) oraz ukraińskie porty nad Morzem Czarnym (50%).

Korytarze Solidarności odgrywają również kluczową rolę w ukraińskim imporcie. Od maja 2022 roku umożliwiły one Ukrainie import około 70 milionów ton (Mt) towarów, takich jak paliwa, pojazdy, nawozy, a także pomoc wojskowa i humanitarna.

Inwestycje w usprawnienie transportu UE-Ukraina

W celu sfinansowania usprawnień w transporcie w ramach Korytarzy Solidarności zmobilizowano w latach 2022-2024 prawie 2 miliardy EUR. W ostatnim czasie Ukrzaliznytsia zakończyła projekt przeniesienia punktu kontroli pociągów granicznych na stację Mościska II w pobliżu granicy ukraińsko-polskiej w obwodzie lwowskim. Projekt został zrealizowany dzięki równoległemu finansowaniu z Instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility) oraz Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Czytaj więcej:  Budowa linii Podłęże – Piekiełko przyspiesza. Rusza kolejny GIGANTYCZNY przetarg!

Przed wdrożeniem tego projektu pociągi podróżujące z Ukrainy do Polski musiały przechodzić kontrole graniczne na przejściu Przemyśl-Mościska, a średni czas tego procesu wynosił prawie dwie godziny na pociąg. Nowa inwestycja ma przyśpieszyć procesy na granicy.

17 stycznia 2025 r. EU i Ukraina podpisały porozumienie w kwestii umożliwienia ukraińskim przewoźnikom drogowym korzystania z inteligentnych tachografów. W praktyce oznacza to, że pojazdy na trasie UE-Ukraina mogą, ale nie muszą być wyposażone w takie urządzenie.

Wprowadzenie takiego obowiązku jest oczekiwane przez polską branżę transportową, która obawia się ukraińskiej konkurencji. W przewozach Polska-Ukraina polskie firmy kontrolują zaledwie 8% tego rynku.

Polscy przewoźnicy zagrożeni? Ukraińcy zalewają rynek!

Znajdziesz nas w Google News

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button